Medisch Spectrum Twente
Medisch Spectrum Twente neemt maatregelen om vertrouwen te herstellen
Enschede, 9 oktober 2009
Medisch Spectrum Twente (MST) te Enschede gaat een patiëntenombudsman
aanstellen. Het ziekenhuis gaat extra actie ondernemen voor
gedupeerde ex-patiënten van neuroloog E. Jansen. Voor deze patiënten
wordt een nazorgpoli ingericht. Ook worden oud-patiënten actief
benaderd en vindt onderzoek plaats naar onverklaarbare lacunes in
patiëntendossiers. Deze en andere maatregelen staan in de Aanpak van
de Raad van Bestuur van Medisch Spectrum Twente, bedoeld om het
vertrouwen van de patiënt in het ziekenhuis te herstellen.
Het ziekenhuis reageert hiermee op het rapport van de commissie
Lemstra, die in opdracht van de Raad van Bestuur onderzoek deed naar
de voormalige neurologiepraktijk van dr E. Jansen in het Twentse
ziekenhuis. Bij de presentatie van het rapport op 1 september jl.
zegde de Raad van Bestuur van MST toe de conclusies en aanbevelingen
zo snel mogelijk te verwerken in een Aanpak.
`Met deze Aanpak willen we het vertrouwen in Medisch Spectrum Twente
herstellen', zegt voorzitter Herre Kingma van de Raad van Bestuur.
`Binnen onze muren moeten patiënten zich veilig voelen en moeten ze
erop kunnen rekenen dat ze de beste zorg krijgen. We zetten daarom de
patiënt nog meer centraal in alles wat we doen. Daarmee borduren we
voort op de maatregelen die we in de afgelopen jaren al hebben
genomen.'
Patiëntenombudsman
De klachtbehandeling is een keten die bestaat uit vele schakels, zowel
van binnen als van buiten het ziekenhuis. De patiënt kan deze keten
als een doolhof ervaren en het spoor bijster raken. De
patiëntenombudsman gaat de hele keten van klachtbemiddeling en
-afhandeling procesmatig bewaken en waar nodig als gids optreden voor
de patiënt/klager en waar nodig ingrijpen. Ook gaat deze functionaris
erop toezien dat de klager maar ook het management en het bestuur van
het ziekenhuis hierover goed worden geïnformeerd.
Zaak-Jansen snel afhandelen
MST gaat extra actie ondernemen voor (voormalige) patiënten van dr. E.
Jansen. Nog dit jaar wordt een gratis nazorgpoli ingericht.
Ex-patiënten kunnen hier terecht met vragen over hun dossier, hun
behandeling, hun medicatie, hun klachten, hun claims en voor
polikliniekafspraken in het ziekenhuis.
Het ziekenhuis gaat daarnaast actief op zoek naar oud-patiënten van de
neuroloog, om hen naar behoefte professionele begeleiding aan te
bieden. Ook zal langdurig medicijngebruik van ex-patiënten worden
onderzocht om te zien of aanpassing vanuit medisch oogpunt gewenst is.
Alle huisartsen en apothekers in het verzorgingsgebied van het
ziekenhuis ontvangen hierover deze maand een brief van MST.
Tot slot gaat MST onderzoek extern onderzoek laten doen naar de
onverklaarbare lacunes in de dossiers van dr. E. Jansen.
Gedragscode en integriteit
Het plan van aanpak bevat maatregelen die betrekking hebben op de
structuur van de organisatie, maar ook op de cultuur en werkwijze. Zo
zullen de Raad van Bestuur en het Medisch Staf Bestuur volgend jaar
samen een gedragscode introduceren voor medisch specialisten, waarbij
de mogelijkheden worden aangescherpt om in te grijpen bij ongewenste
situaties (bijvoorbeeld bij mogelijk disfunctioneren). Het
toetsingsinstrument Individueel Functioneren van Medisch Specialisten
waaraan thans op basis van vrijwilligheid wordt deelgenomen, wordt
verplicht gesteld. Voorts komen voor alle medewerkers gedragsregels.
Het functioneren van de individuele leden van de Raad van Bestuur en
van het hoger management wordt voortaan volgens de zogeheten 360
graden feed back-methode beoordeeld. Kingma: `De leiding van het
ziekenhuis moet het goede voorbeeld geven. Je werkt hier integer of je
werkt hier niet is daarbij het motto.
Om te voorkomen dat ongewenste zaken uit angst voor represailles toch
onbesproken blijven, komt er bovendien een klokkenluiderregeling. `In
het belang van de patiënt moeten medewerkers zonder gevaar voor hun
functie of positie de kat de bel aan kunnen binden', aldus Kingma.
De effecten van de maatregelen zullen over een jaar worden
geëvalueerd.