Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/8960

Uw kenmerk Datum 9 oktober 2009 2009Z16758

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid De Rouwe (CDA) heeft gesteld over het meenemen van de Segway in de trein.


1. Is het waar dat het niet is toegestaan om de Segway mee te nemen in de trein, ondanks het feit dat de Algemene Voorwaarden (AVR-NS) hier niets over zeggen? Kunt u aangeven welke redenen aan zo'n verbod ten grondslag liggen?


1. Het klopt dat de Segway niet is toegestaan in treinen van NS en dat er momenteel geen verbod is opgenomen in de huidige Algemene Voorwaarden (AVR-NS). NS is voornemens om in de nieuwe AVR een expliciet Segway-verbod op te nemen. NS beargumenteert het verbod door te wijzen op het gewicht van de Segway (tussen de 40 en 50 kilo). Dit heeft gevolgen voor de hanteerbaarheid van het apparaat (o.a. met in en uit de trein tillen) en voor de veiligheid in de trein. Verder bestaat de kans dat de Segway omvalt gedurende de reis en kan de Segway de vrije doorgang in treinen beperken. Daarnaast heeft de Segway volgens NS negatieve gevolgen op de sta- en zitcapaciteit in de trein.


2. Vindt u dat de Segway thuishoort in het rijtje van schone voertuigen als e- fiets en elektrische auto waarvoor u verschillende maatregelen treft om het gebruik te stimuleren?


2. Ja, de Segway is een innovatief en schoon voertuig. In dat opzicht is de Segway inderdaad goed vergelijkbaar met de e-fiets en de elektrische auto. Deze laatste vervoermiddelen concurreren met name met voertuigen met een verbrandingsmotor (brommer, auto); daarom stimuleer ik het gebruik ervan. Reizigers die gebruik maken van de Segway kiezen dit vervoermiddel veelal als alternatief voor verplaatsingen te voet of per fiets. De Segway is daarmee als alternatief niet goedkoper of milieuvriendelijker.


3. Bent u bekend met de maatregelen die NS treft om het gebruik van de Segway te bevorderen, zoals het aanbieden van stalling en onderhoud van Segway's? Vindt u het logisch dat een bedrijf als NS aan de ene kant het a
agina 1 van 2 P





gebruik van de Segway stimuleert, maar aan de andere kant het meenemen Datum ervan in de trein verbiedt? 9 oktober 2009

Ons kenmerk 3. Ja, het is mij bekend dat NS het gebruik van het openbaar vervoer VenW/DGMo-2009/8960 stimuleert door op allerlei manieren het voor- en natransport te faciliteren. Bijvoorbeeld door het bieden van bewaakte en overdekte fietsenstallingen, de OV-fiets, de NS-scooter en Zonetaxi, en door het realiseren van oplaadpunten voor Segway's. NS acht het echter niet wenselijk dat treinreizigers op grote schaal voertuigen meenemen in de trein. Daarvoor gelden de redenen genoemd in mijn antwoord op vraag 1.


4. Vindt u dat de manier waarop NS als geheel omgaat met de Segway, past bij het karakter van NS als maatschappelijke onderneming?

4. Het voornaamste maatschappelijke doel van NS is het vervoeren van reizigers via het hoofdrailnet. Het vervoeren van vervoermiddelen zoals de Segway is geen onderdeel van haar hoofdtaak. Ik waardeer het dat NS toch maatregelen heeft getroffen om voor- en natransport, o.a. via de Segway, te bevorderen. NS is hiertoe niet verplicht.


5. Bent u bereid er bij NS en andere vervoerders op aan te dringen de Segway toch toe te staan in de trein? Wilt u hierbij gebruik maken van het grote aantal valide argumenten dat NS zelf aanvoert in het promotiefilmpje `NS en Segway'? 1


5. Het is de bevoegdheid van NS om te besluiten of de Segway wel of niet in de trein mag worden meegenomen. De argumentatie van NS hiervoor heb ik u bij het antwoord op vraag 1 geschetst.


6. Deelt u de mening dat het kenteken voor de Segway geen nut heeft, alleen maar leidt tot extra kosten en administratieve lasten? Deelt u de mening dat het kenteken daarom afgeschaft dient te worden?


6. Ik heb tijdens het Algemeen Overleg verkeersveiligheid van 2 september 2009 toegezegd dat uw Kamer eind oktober 2009 het wetsvoorstel zal ontvangen dat mogelijk maakt dat zelfbalancerende bromfietsen aan het verkeer mogen deelnemen. In dat wetsvoorstel zal ik tevens ingaan op de kentekenplicht van de Segway.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings


1 Hwww.segway.nl
Pagina 2 van 2