Consumentenbond
---
9 oktober 2009
Problemen OV-jaarkaarthouders met Amsterdamse metro opgelost
Houders van een OV-jaarkaart kunnen weer ongehinderd gebruik maken van
de Amsterdamse metro. Dat is het resultaat van een snelle actie van
NS, Trans Link (TLS) en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) na een
brandbrief van ROVER en de Consumentenbond.
De problemen voor jaarkaarthouders ontstonden wanneer zij eerder
hadden gereisd met een vervoerbedrijf waarvan de chiplezer nog geen
abonnementen herkende. Ze kwamen dan, vanwege een vermeend negatief
saldo, voor een gesloten poortje te staan, terwijl hun abonnement
recht geeft op onbeperkte toegang tot het openbaar vervoer. Om toch te
kunnen reizen, moesten ze hun kaart opladen en het geld via een
formulier terugclaimen. De Consumentenbond vond deze rompslomp
onaanvaardbaar en trok hierover 6 oktober samen met ROVER aan de bel.
NS reageerde direct en heeft met GVB en TLS, het bedrijf dat het
systeem exploiteert, de software aangepast zodat de poortjes gewoon
opengaan. Voor het probleem met het fictieve negatieve saldo wordt nog
een oplossing gezocht.
NS-klantenservice
OV-jaarkaarthouders die toch nog problemen ondervinden, kunnen zich
melden bij NS Klantenservice (0900-2021163 of www.ns.nl).