Consumentenbond


---

9 oktober 2009

Problemen OV-jaarkaarthouders met Amsterdamse metro opgelost

Houders van een OV-jaarkaart kunnen weer ongehinderd gebruik maken van de Amsterdamse metro. Dat is het resultaat van een snelle actie van NS, Trans Link (TLS) en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) na een brandbrief van ROVER en de Consumentenbond.

De problemen voor jaarkaarthouders ontstonden wanneer zij eerder hadden gereisd met een vervoerbedrijf waarvan de chiplezer nog geen abonnementen herkende. Ze kwamen dan, vanwege een vermeend negatief saldo, voor een gesloten poortje te staan, terwijl hun abonnement recht geeft op onbeperkte toegang tot het openbaar vervoer. Om toch te kunnen reizen, moesten ze hun kaart opladen en het geld via een formulier terugclaimen. De Consumentenbond vond deze rompslomp onaanvaardbaar en trok hierover 6 oktober samen met ROVER aan de bel. NS reageerde direct en heeft met GVB en TLS, het bedrijf dat het systeem exploiteert, de software aangepast zodat de poortjes gewoon opengaan. Voor het probleem met het fictieve negatieve saldo wordt nog een oplossing gezocht.

NS-klantenservice

OV-jaarkaarthouders die toch nog problemen ondervinden, kunnen zich melden bij NS Klantenservice (0900-2021163 of www.ns.nl).