Terugblik: Raadsvergadering van 8 oktober 2009
De gemeenteraad vergaderde op 8 oktober 2009 over het voorstel tot
wijziging van de APV in verband met het toepassen van mosquito's op
openbare plaatsen. Verder debatteerde de raad onder andere over het
herziene initiatiefvoorstel Een einde aan burenterreur van Leefbaar
Rotterdam en de reactie van het college hierop.
Tweeminutendebatten
Verbinding rijksweg A13-A16
De gemeenteraad steunde voor een groot deel van het standpunt van het
college over de verbinding rijksweg A13-A16 om daar de
verkeersproblemen op te lossen en vond het belangrijk dat de
gemeenteraad en het college een krachtig en eenduidig standpunt naar
de minister innemen. De VVD diende een motie in die door alle partijen
ondertekend was. In de motie stond de verbijzondering dat de passage
Bergse Bos door middel van een tunnel onder maaiveld plaatsvindt en
dat de variant zonder tunnel onbespreekbaar is. De aansluiting op de
Hoofdweg dient volledig te worden uitgevoerd, bij voorkeur in
combinatie met een lage passage waardoor de tunnel zo lang mogelijk
wordt. De raad vond ook dat er eerst een onderzoek gedaan moet worden
naar het direct met twee maal drie rijstroken inrichten van de tunnel
voordat een definitief besluit genomen wordt. Wethouder Vervat was
blij met de steun. De motie werd met algemene stemmen aangenomen.
Het budgetrecht van de raad in relatie tot de inzet van gemeentelijke
middelen in het kader van de economische en financiële
crisisbestrijding
De VVD-fractie wilde duidelijkheid over de precieze inzet van
gemeentelijke financiën in het kader van de bestrijding van de
economische en financiële crisis en de rol van de gemeenteraad daarbij
in zijn rol als budgethouder. Aanleiding voor het aanvragen van het
tweeminutendebat vormde het aanbod aan de projectontwikkelaar van het
gebouw De Rotterdam om kantoorruimte te huren voor een periode van ten
minste 15 jaar. Dit voor ondermeer de herhuisvesting van een aantal
gemeentelijke diensten die nu aan het Marconiplein zijn gevestigd. De
VVD-fractie verwacht dat de huisvestingslasten met tientallen
miljoenen zullen toenemen. De VVD diende een motie in om het
huurcontract alsnog aan de raad voor te leggen. Dit zou ook moeten
gelden voor alle constructies waarbij de gemeente helpt om de
voortgang van grote bouwprojecten te bevorderen. Wethouder Karakus gaf
aan dat het geen aanbod was, maar al veel eerder - al in de vorige
collegeperiode - is overeengekomen kantoorruimte te huren in het kader
van het bij elkaar brengen van drie diensten. De raad vond dat het
dossier nog teveel vragen opriep en het niet duidelijk is wanneer de
raad er bij betrokken moet worden. Daarom wordt op een later moment
verder gesproken over wat nu wel en niet onder de crisisaanpak valt en
het budgetrecht van de raad. De VVD trok haar motie in.
Toepassen mosquito's op openbare plaatsen
In Rotterdam wordt ingezet op een brede aanpak van jongerenoverlast.
De aanpak is onderdeel van het actieprogramma "Ruimte geven door
grenzen te stellen". Het uitgangspunt is dat jongeren de ruimte moeten
krijgen, ook op straat. Wel wordt van jonge Rotterdammers verwacht dat
zij zich weten te gedragen, geen overlast veroorzaken. In dit kader
wordt voorgesteld de mosquito in te zetten op plaatsen waar sprake is
van ernstige overlast veroorzaakt door (hang)jongeren. Als voortdurend
afspraken tussen buurtbewoners, buurtagenten en jongeren door jongeren
worden overtreden, is de mosquito, als ultimum remedium een goed
middel om de jongeren van de betreffende plek te weren. De Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft aangegeven voor de
mosquito geen wettelijke regeling te treffen. De Minister laat het aan
gemeenten over om te beslissen of zij in een regeling willen voorzien.
Om een evenredige toepassing van dit instrument te waarborgen acht de
burgemeester het noodzakelijk een wettelijke grondslag in de Algemene
Plaatselijke Verordening Rotterdam te scheppen. De VVD stond achter
het voorstel. CU-SGP vond dat de mosquito een te algemene maatregel is
om specifieke problemen te bestrijden. GroenLinks wilde af van de
mosquito's. De fractie vindt ze discriminerend en stigmatiserend. De
fractie wilde dat mosquito's direct verwijderd worden als ze overbodig
blijken te zijn. De PvdA is geen grote voorstander van het middel. Als
andere interventies niet werken, kan de mosquito ernstige overlast
tegengaan. De fractie wenst een rapportage over duur van de inzet van
de mosquito's, de motivatie en het evaluatiemoment van de inzet en
diende een amendement in. De SP is tegen. De 37 mosquito's hangen
eigenlijk overal in de stad illegaal. Ze zijn niet getoetst aan de
criteria zoals ze nu geformuleerd worden. Daarom wil de fractie dat ze
per direct uitgezet worden en eerst onderzocht wordt of ze de ultimum
remedium zijn. Daartoe diende ze een motie in. Het CDA gaf aan dat de
mosquito's alleen ingezet mogen worden als andere interventies niet
werken. De fractie kon zich vinden in het voorstel. D66 vond de inzet
van het instrument een brevet van onvermogen. De conclusies die het
ministerie trekt worden te snel aan de kant geschoven. De fractie
diende een motie in die het college opdroeg de raad achteraf te
informeren over alle stappen die genomen zijn om de overlast te
bestrijden, voordat het middel wordt ingezet. Wat is de definitie van
de buitenruimte? Het voorstel is daar niet duidelijk over. Leefbaar
Rotterdam is voor. De grens is dat fatsoenlijke mensen er geen last
van mogen hebben. Burgemeester Aboutaleb vond het goed dat uitvoerig
over het onderwerp is gesproken met meerdere partijen. Toch is het
middel soms echt nodig. Het jeugdbeleid en de voorzieningen helpen dan
niet meer. De burgemeester is niet blij met het instrument, maar het
is een van de instrumenten die worden ingezet ter voorkoming van
overlast. Alle mosquito's worden langs de nieuwe meetlat gelegd en
worden per direct uitgezet waar dat kan en als zij niet voldoen aan de
nieuwe regels. De burgemeester maakt in de openbare ruimte een
onderscheid tussen verblijfsruimtes of ruimtes die je passeert. De
burgemeester ontraadde de ingediende moties. Beide moties werden
verworpen. De SP, GroenLinks, CU-SGP en D66 stemden voor beide moties.
Een lid van de PvdA stemde eveneens voor de eerste motie. Het
amendement van de PvdA werd aangenomen. Leefbaar Rotterdam en de VVD
waren tegen. Na hoofdelijke stemming werd het voorstel met 39 stemmen
voor en 4 tegen aangenomen.
Initiatiefvoorstel 'Een einde aan burenterreur' en actieplan Woonoverlast
Leefbaar Rotterdam presenteerde op 2 juni 2009 het onderzoeksrapport
Burenterreur in Rotterdam. Uit de honderden reacties die de fractie
tot op heden heeft ontvangen en de landelijke media-aandacht voor het
onderwerp, blijkt dat het niet alleen in Rotterdam maar ook landelijk,
gaat om een serieus probleem. Het onderzoek toont volgens de partij
aan dat het de verantwoordelijke instanties vaak ontbreekt aan de
kennis en middelen om zwaar overlastgevende bewoners te corrigeren.
Leefbaar Rotterdam stelt in het rapport concrete maatregelen voor. Zo
wil de fractie dat het college ervoor zorgt dat instanties
instrumenten krijgen om overlast aan te pakken. Ook moet het
uiteindelijk mogelijk zijn stelselmatige overlastgevers sneller uit
huis te kunnen zetten. Leefbaar Rotterdam denkt aan een systeem
waarbij men na twee gele kaarten een rode krijgt en de overlastgever
gedwongen vertrekt. De fractie wilde dat op korte termijn een plan van
aanpak gemaakt wordt om burenterreur een halt toe te roepen. Dit plan
van zou in elk geval de volgende elementen moeten bevatten: een snelle
en effectieve aanpak van overlastgevende bewoners van huur- en
koopwoningen door middel van bestuurlijke boetes, de opname van
indicatoren voor burenoverlast in de veiligheidsindex en de
introductie van een meldprotocol waarin staat hoe instanties als
woningcorporaties, politie en wijkregisseurs omgaan met meldingen van
burenterreur.
Het college heeft een actieplan Woonoverlast vastgesteld. Het aantal
mensen dat zegt vaak overlast te ervaren moet met 25% zijn afgenomen
van 49.000 tot maximaal 36.650 personen in 2014. Een centraal begrip
in de bestrijding van de woonoverlast is het escalatiemodel. Dit houdt
in dat de inzet van instrumenten zwaarder wordt naarmate de overlast
ernstiger is en/of langer duurt. Er worden gele en rode kaarten
uitgedeeld. De uiterste consequentie is dat de overlastgever op straat
komt te staan of eventueel gedwongen wordt opgenomen. Het college wil
woonoverlast zoveel mogelijk te voorkomen en beginnende overlast in de
kiem te smoren. Screening van aspirant-huurders blijkt in de praktijk
een waardevolle toevoeging te zijn aan het palet van
beheermaatregelen. Alle partijen als politie en wooncorporaties worden
hierbij betrokken. Ook particuliere verhuurders worden uitgenodigd
zich bij die keten aan te sluiten.
Alle fracties spraken hun waardering uit voor dit initiatiefvoorstel.
Verschillende fracties vroegen naar de verschillen tussen het
initiatiefvoorstel en de plannen die het college daarvoor op tafel
heeft gelegd. Daarnaast werd aandacht gevraagd voor mensen met
psychische problemen en waar de mensen blijven die geweerd worden.
Naar aanleiding van het actieprogramma diende de SP een motie in die
opriep om de aanpak met gele en rode niet toe te passen bij
Rotterdammers met een gebleken psychiatrische ziekte maar bij overlast
van deze doelgroep adequate hulp te bieden. Leefbaar Rotterdam riep
het college via een motie op alle Rotterdammers voor het einde van het
jaar te informeren over de aanpak van burenoverlast via een breed
scala aan (lokale) media waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe en waar
er gemeld kan worden en instanties binnen een redelijke termijn een
terugkoppeling wordt gegeven aan de melder. De fractie riep ook via
een motie op de ambitie uit het actieplan te verhogen van 25% naar 75%
procent afname van de vaakvoorkomende woonoverlast. Samen met de VVD
diende de partij een motie in om systematische overlastgevers in het
bezit van een rode kaart na een feitelijke uitzetting de eerstvolgende
3 jaar niet meer in aanmerking te laten komen voor een
corporatiewoning.
Het initiatiefvoorstel werd verworpen. Leefbaar Rotterdam, D66 en VVD
stemden voor. Meerdere partijen die tegen stemden vonden het verschil
met het actieplan van het college te klein. De vier ingediende moties
werden eveneens verworpen. Voor de motie van de SP waren de indienende
partij, GroenLinks, het CDA, CU-SGP, D66 en een lid van Leefbaar
Rotterdam. Leefbaar Rotterdam, D66, CU-SGP, VVD en de SP stemden voor
de motie van Leefbaar Rotterdam over de communicatie over de aanpak
van burenterreur. De derde motie werd gesteund door Leefbaar
Rotterdam, D66, VVD en CU-SGP. De laatste motie over het aanpakken van
systematische overlastgevers werd gesteund door Leefbaar Rotterdam en
de VVD.
Regelingen van werkzaamheden
Gevaarlijke situatie Binnenrotte
Vanwege werkzaamheden voor de bouw van een markthal liggen op een deel
van de Binnenrotte stalen rijplaten. Volgens Leefbaar Rotterdam zijn
vele bezoekers van de markt inmiddels over de platen gestruikeld zijn
of hebben zich verstapt. Wat Leefbaar Rotterdam betreft kan deze
situatie niet zo voortduren. Wethouder Bolsius gaf aan zo snel
mogelijk maatregelen te treffen.
Het recht in eigen hand nemen
In de media stond een artikel over een groep gewapende mannen die op
Zuid eigen rechter speelt. De groep gaat verschillende kroegen af op
zoek naar mensen die betrokken waren bij de rellen in Hoek van
Holland. De fractie wilde snel duidelijkheid over deze kwestie en
antwoord op de vraag hoe deze situatie snel kan worden aangepakt.
Burgemeester Aboutaleb heeft de situatie met de korpschef van politie
en de hoofdofficier van justitie besproken. Onderzoek wordt verricht
om de groep op te sporen en bescherming te bieden aan diegene die dat
nodig hebben.
En verder heeft de raad
* Central District aangewezen als ontwikkelingsgebied zoals bedoeld
in de Koepelnota Welstand Rotterdam
* Ingestemd met het advies aan de minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over het aanwijzen van de
Heemraadsingel-Mathenesserlaan als beschermd stadsgezicht
* Besloten de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam aan te
passen met betrekking tot het houden van markten als onderdeel van
evenementen
* Het beleidskader Aanbieding geheime en vertrouwelijke informatie
aan raad en raadscommissies vastgesteld
* Het voorstel tot wijziging van de Verordening kwijtschelding
belastingen 2009 vastgesteld
* De tweede bestuursrapportage 2009 en de wijziging van de begroting
voor 2009 vastgesteld
* Verordening Wet investeren in jongeren Rotterdam 2009, Verordening
afstemming en handhaving WWB Rotterdam, Verordening
cliëntenparticipatie werk en inkomen Rotterdam 2009 vastgesteld.
In verband hiermee zijn ook de Verordening toeslagen en
verlagingen Wet werk en bijstand en Verordening
langdurigheidstoeslag Rotterdam 2009 gewijzigd.
Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?
De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op
www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt
en per spreker worden bekeken.
Gemeente Rotterdam