Gemeente Rotterdam

Terugblik: Raadsvergadering van 8 oktober 2009

De gemeenteraad vergaderde op 8 oktober 2009 over het voorstel tot wijziging van de APV in verband met het toepassen van mosquito's op openbare plaatsen. Verder debatteerde de raad onder andere over het herziene initiatiefvoorstel Een einde aan burenterreur van Leefbaar Rotterdam en de reactie van het college hierop.

Tweeminutendebatten

Verbinding rijksweg A13-A16
De gemeenteraad steunde voor een groot deel van het standpunt van het college over de verbinding rijksweg A13-A16 om daar de verkeersproblemen op te lossen en vond het belangrijk dat de gemeenteraad en het college een krachtig en eenduidig standpunt naar de minister innemen. De VVD diende een motie in die door alle partijen ondertekend was. In de motie stond de verbijzondering dat de passage Bergse Bos door middel van een tunnel onder maaiveld plaatsvindt en dat de variant zonder tunnel onbespreekbaar is. De aansluiting op de Hoofdweg dient volledig te worden uitgevoerd, bij voorkeur in combinatie met een lage passage waardoor de tunnel zo lang mogelijk wordt. De raad vond ook dat er eerst een onderzoek gedaan moet worden naar het direct met twee maal drie rijstroken inrichten van de tunnel voordat een definitief besluit genomen wordt. Wethouder Vervat was blij met de steun. De motie werd met algemene stemmen aangenomen.

Het budgetrecht van de raad in relatie tot de inzet van gemeentelijke middelen in het kader van de economische en financiële crisisbestrijding
De VVD-fractie wilde duidelijkheid over de precieze inzet van gemeentelijke financiën in het kader van de bestrijding van de economische en financiële crisis en de rol van de gemeenteraad daarbij in zijn rol als budgethouder. Aanleiding voor het aanvragen van het tweeminutendebat vormde het aanbod aan de projectontwikkelaar van het gebouw De Rotterdam om kantoorruimte te huren voor een periode van ten minste 15 jaar. Dit voor ondermeer de herhuisvesting van een aantal gemeentelijke diensten die nu aan het Marconiplein zijn gevestigd. De VVD-fractie verwacht dat de huisvestingslasten met tientallen miljoenen zullen toenemen. De VVD diende een motie in om het huurcontract alsnog aan de raad voor te leggen. Dit zou ook moeten gelden voor alle constructies waarbij de gemeente helpt om de voortgang van grote bouwprojecten te bevorderen. Wethouder Karakus gaf aan dat het geen aanbod was, maar al veel eerder - al in de vorige collegeperiode - is overeengekomen kantoorruimte te huren in het kader van het bij elkaar brengen van drie diensten. De raad vond dat het dossier nog teveel vragen opriep en het niet duidelijk is wanneer de raad er bij betrokken moet worden. Daarom wordt op een later moment verder gesproken over wat nu wel en niet onder de crisisaanpak valt en het budgetrecht van de raad. De VVD trok haar motie in.

Toepassen mosquito's op openbare plaatsen

In Rotterdam wordt ingezet op een brede aanpak van jongerenoverlast. De aanpak is onderdeel van het actieprogramma "Ruimte geven door grenzen te stellen". Het uitgangspunt is dat jongeren de ruimte moeten krijgen, ook op straat. Wel wordt van jonge Rotterdammers verwacht dat zij zich weten te gedragen, geen overlast veroorzaken. In dit kader wordt voorgesteld de mosquito in te zetten op plaatsen waar sprake is van ernstige overlast veroorzaakt door (hang)jongeren. Als voortdurend afspraken tussen buurtbewoners, buurtagenten en jongeren door jongeren worden overtreden, is de mosquito, als ultimum remedium een goed middel om de jongeren van de betreffende plek te weren. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft aangegeven voor de mosquito geen wettelijke regeling te treffen. De Minister laat het aan gemeenten over om te beslissen of zij in een regeling willen voorzien. Om een evenredige toepassing van dit instrument te waarborgen acht de burgemeester het noodzakelijk een wettelijke grondslag in de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam te scheppen. De VVD stond achter het voorstel. CU-SGP vond dat de mosquito een te algemene maatregel is om specifieke problemen te bestrijden. GroenLinks wilde af van de mosquito's. De fractie vindt ze discriminerend en stigmatiserend. De fractie wilde dat mosquito's direct verwijderd worden als ze overbodig blijken te zijn. De PvdA is geen grote voorstander van het middel. Als andere interventies niet werken, kan de mosquito ernstige overlast tegengaan. De fractie wenst een rapportage over duur van de inzet van de mosquito's, de motivatie en het evaluatiemoment van de inzet en diende een amendement in. De SP is tegen. De 37 mosquito's hangen eigenlijk overal in de stad illegaal. Ze zijn niet getoetst aan de criteria zoals ze nu geformuleerd worden. Daarom wil de fractie dat ze per direct uitgezet worden en eerst onderzocht wordt of ze de ultimum remedium zijn. Daartoe diende ze een motie in. Het CDA gaf aan dat de mosquito's alleen ingezet mogen worden als andere interventies niet werken. De fractie kon zich vinden in het voorstel. D66 vond de inzet van het instrument een brevet van onvermogen. De conclusies die het ministerie trekt worden te snel aan de kant geschoven. De fractie diende een motie in die het college opdroeg de raad achteraf te informeren over alle stappen die genomen zijn om de overlast te bestrijden, voordat het middel wordt ingezet. Wat is de definitie van de buitenruimte? Het voorstel is daar niet duidelijk over. Leefbaar Rotterdam is voor. De grens is dat fatsoenlijke mensen er geen last van mogen hebben. Burgemeester Aboutaleb vond het goed dat uitvoerig over het onderwerp is gesproken met meerdere partijen. Toch is het middel soms echt nodig. Het jeugdbeleid en de voorzieningen helpen dan niet meer. De burgemeester is niet blij met het instrument, maar het is een van de instrumenten die worden ingezet ter voorkoming van overlast. Alle mosquito's worden langs de nieuwe meetlat gelegd en worden per direct uitgezet waar dat kan en als zij niet voldoen aan de nieuwe regels. De burgemeester maakt in de openbare ruimte een onderscheid tussen verblijfsruimtes of ruimtes die je passeert. De burgemeester ontraadde de ingediende moties. Beide moties werden verworpen. De SP, GroenLinks, CU-SGP en D66 stemden voor beide moties. Een lid van de PvdA stemde eveneens voor de eerste motie. Het amendement van de PvdA werd aangenomen. Leefbaar Rotterdam en de VVD waren tegen. Na hoofdelijke stemming werd het voorstel met 39 stemmen voor en 4 tegen aangenomen.

Initiatiefvoorstel 'Een einde aan burenterreur' en actieplan Woonoverlast

Leefbaar Rotterdam presenteerde op 2 juni 2009 het onderzoeksrapport Burenterreur in Rotterdam. Uit de honderden reacties die de fractie tot op heden heeft ontvangen en de landelijke media-aandacht voor het onderwerp, blijkt dat het niet alleen in Rotterdam maar ook landelijk, gaat om een serieus probleem. Het onderzoek toont volgens de partij aan dat het de verantwoordelijke instanties vaak ontbreekt aan de kennis en middelen om zwaar overlastgevende bewoners te corrigeren. Leefbaar Rotterdam stelt in het rapport concrete maatregelen voor. Zo wil de fractie dat het college ervoor zorgt dat instanties instrumenten krijgen om overlast aan te pakken. Ook moet het uiteindelijk mogelijk zijn stelselmatige overlastgevers sneller uit huis te kunnen zetten. Leefbaar Rotterdam denkt aan een systeem waarbij men na twee gele kaarten een rode krijgt en de overlastgever gedwongen vertrekt. De fractie wilde dat op korte termijn een plan van aanpak gemaakt wordt om burenterreur een halt toe te roepen. Dit plan van zou in elk geval de volgende elementen moeten bevatten: een snelle en effectieve aanpak van overlastgevende bewoners van huur- en koopwoningen door middel van bestuurlijke boetes, de opname van indicatoren voor burenoverlast in de veiligheidsindex en de introductie van een meldprotocol waarin staat hoe instanties als woningcorporaties, politie en wijkregisseurs omgaan met meldingen van burenterreur.

Het college heeft een actieplan Woonoverlast vastgesteld. Het aantal mensen dat zegt vaak overlast te ervaren moet met 25% zijn afgenomen van 49.000 tot maximaal 36.650 personen in 2014. Een centraal begrip in de bestrijding van de woonoverlast is het escalatiemodel. Dit houdt in dat de inzet van instrumenten zwaarder wordt naarmate de overlast ernstiger is en/of langer duurt. Er worden gele en rode kaarten uitgedeeld. De uiterste consequentie is dat de overlastgever op straat komt te staan of eventueel gedwongen wordt opgenomen. Het college wil woonoverlast zoveel mogelijk te voorkomen en beginnende overlast in de kiem te smoren. Screening van aspirant-huurders blijkt in de praktijk een waardevolle toevoeging te zijn aan het palet van beheermaatregelen. Alle partijen als politie en wooncorporaties worden hierbij betrokken. Ook particuliere verhuurders worden uitgenodigd zich bij die keten aan te sluiten.

Alle fracties spraken hun waardering uit voor dit initiatiefvoorstel. Verschillende fracties vroegen naar de verschillen tussen het initiatiefvoorstel en de plannen die het college daarvoor op tafel heeft gelegd. Daarnaast werd aandacht gevraagd voor mensen met psychische problemen en waar de mensen blijven die geweerd worden. Naar aanleiding van het actieprogramma diende de SP een motie in die opriep om de aanpak met gele en rode niet toe te passen bij Rotterdammers met een gebleken psychiatrische ziekte maar bij overlast van deze doelgroep adequate hulp te bieden. Leefbaar Rotterdam riep het college via een motie op alle Rotterdammers voor het einde van het jaar te informeren over de aanpak van burenoverlast via een breed scala aan (lokale) media waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe en waar er gemeld kan worden en instanties binnen een redelijke termijn een terugkoppeling wordt gegeven aan de melder. De fractie riep ook via een motie op de ambitie uit het actieplan te verhogen van 25% naar 75% procent afname van de vaakvoorkomende woonoverlast. Samen met de VVD diende de partij een motie in om systematische overlastgevers in het bezit van een rode kaart na een feitelijke uitzetting de eerstvolgende 3 jaar niet meer in aanmerking te laten komen voor een corporatiewoning.

Het initiatiefvoorstel werd verworpen. Leefbaar Rotterdam, D66 en VVD stemden voor. Meerdere partijen die tegen stemden vonden het verschil met het actieplan van het college te klein. De vier ingediende moties werden eveneens verworpen. Voor de motie van de SP waren de indienende partij, GroenLinks, het CDA, CU-SGP, D66 en een lid van Leefbaar Rotterdam. Leefbaar Rotterdam, D66, CU-SGP, VVD en de SP stemden voor de motie van Leefbaar Rotterdam over de communicatie over de aanpak van burenterreur. De derde motie werd gesteund door Leefbaar Rotterdam, D66, VVD en CU-SGP. De laatste motie over het aanpakken van systematische overlastgevers werd gesteund door Leefbaar Rotterdam en de VVD.

Regelingen van werkzaamheden

Gevaarlijke situatie Binnenrotte
Vanwege werkzaamheden voor de bouw van een markthal liggen op een deel van de Binnenrotte stalen rijplaten. Volgens Leefbaar Rotterdam zijn vele bezoekers van de markt inmiddels over de platen gestruikeld zijn of hebben zich verstapt. Wat Leefbaar Rotterdam betreft kan deze situatie niet zo voortduren. Wethouder Bolsius gaf aan zo snel mogelijk maatregelen te treffen.

Het recht in eigen hand nemen
In de media stond een artikel over een groep gewapende mannen die op Zuid eigen rechter speelt. De groep gaat verschillende kroegen af op zoek naar mensen die betrokken waren bij de rellen in Hoek van Holland. De fractie wilde snel duidelijkheid over deze kwestie en antwoord op de vraag hoe deze situatie snel kan worden aangepakt. Burgemeester Aboutaleb heeft de situatie met de korpschef van politie en de hoofdofficier van justitie besproken. Onderzoek wordt verricht om de groep op te sporen en bescherming te bieden aan diegene die dat nodig hebben.

En verder heeft de raad


* Central District aangewezen als ontwikkelingsgebied zoals bedoeld in de Koepelnota Welstand Rotterdam

* Ingestemd met het advies aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het aanwijzen van de
Heemraadsingel-Mathenesserlaan als beschermd stadsgezicht
* Besloten de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam aan te passen met betrekking tot het houden van markten als onderdeel van evenementen

* Het beleidskader Aanbieding geheime en vertrouwelijke informatie aan raad en raadscommissies vastgesteld

* Het voorstel tot wijziging van de Verordening kwijtschelding belastingen 2009 vastgesteld

* De tweede bestuursrapportage 2009 en de wijziging van de begroting voor 2009 vastgesteld

* Verordening Wet investeren in jongeren Rotterdam 2009, Verordening afstemming en handhaving WWB Rotterdam, Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Rotterdam 2009 vastgesteld. In verband hiermee zijn ook de Verordening toeslagen en verlagingen Wet werk en bijstand en Verordening langdurigheidstoeslag Rotterdam 2009 gewijzigd.

Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?

De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt en per spreker worden bekeken.