Grootschalig afschot van zwijnen op de Veluwe
09 oktober 2009 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister bevestigt dat de betreffende provincie
en faunabeheereenheid hebben geconcludeerd dat het grote aantal
zwijnen een probleem vormen voor natuur en verkeersveiligheid.
Geachte Voorzitter,
Hierbij geef ik, mede namens mijn ambtgenoot van Verkeer en Waterstaat,
antwoord op vragen van het lid Thieme (PvdD) over grootschalig afschot van
zwijnen op de Veluwe (ingezonden 13 augustus 2009).
1
Kent u het bericht "Zwijnen het haasje"? 1)
Ja.
2
Is het waar dat 'verkeersveiligheid en natuur het huidige aantal zwijnen op de
Veluwe niet zouden verdragen'?
Dat is inderdaad de conclusie van de provincie en de faunabeheereenheid, die
hiervoor verantwoordelijk zijn. Zie ook mijn antwoord op vraag 3 van uw eerdere
vragen over dit onderwerp1.
3
Kunt u concreet aangeven welke problemen de natuur zou ondervinden van een
'te groot' aantal zwijnen?
Door een te groot aantal wilde zwijnen zouden bijvoorbeeld bosverjonging en
bosontwikkeling of zeldzame insectenpopulaties in gevaar kunnen komen.
Als gevolg daarvan kan de ecologische waarde van het natuurgebied de Veluwe in
gevaar komen. Deze invloeden zullen goed onderzocht (moeten) worden bij de
ex-ante evaluatie van de mogelijkheden voor verantwoord gedifferentieerd
beheer. Ik kom hierop terug in mijn antwoord op de vragen 7 en 10.
4
1 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, Aanhangsel, nummer 2742
Heeft Rijkswaterstaat inmiddels alles gedaan om de A28 en de A1 volledig
ontoegankelijk te maken voor wilde zwijnen? Zo nee, op welke plaatsen kunnen
wilde zwijnen nog onbelemmerd de snelwegen betreden en waarom zijn daar nog
geen rasters en wildroosters geplaatst?
Ja, alle plaatsen langs rijksweg A28, waar in november 2008 sprake was van
toegankelijkheid voor wilde zwijnen, zijn aangepakt. Voor de getroffen maatregelen
verwijs ik naar het antwoord op vraag 9. Langs rijksweg A1 zijn binnen
het wegendistrict Veluwe tot op heden geen "lekken" aanwezig.
In de loop van het voorjaar zijn zwijnenbewegingen ontdekt langs rijksweg A28,
Hoofdrijbaan Links (HRL), bij km. 80,5 en langs rijksweg A50, HRL, bij km. 236,7.
Binnenkort zullen hier rasters worden geplaatst. Dit is tevens het geval langs
rijksweg A28 ter hoogte van Harderwijk (HRR, bij km. 52,0). Hier loopt echter een
gemeentelijke weg parallel aan de rijksweg; dit probleem zal in het najaar, in
samenwerking met de gemeente Harderwijk worden aangepakt.
5
Is er extra actie ondernomen om sabotage aan hekken langs snelwegen te
voorkomen en waar nodig te herstellen? Zo nee, waarom niet?
Ja, rasters worden periodiek geïnspecteerd door de aannemer van het
onderhoudsbestek en ze worden daar waar nodig gerepareerd. Op plaatsen waar
sabotage in de vorm van "knipwerk" aan de hekken aanhoudt, zijn of worden
klaphekken in het raster geplaatst. In september worden nog extra klaphekken
aangebracht in de rasters ter hoogte van parkeerplaatsen De Haere (A28),
De Strubben (A1) en Bruggelen (A1).
6
Is het waar dat de provincie Gelderland - anders dan in voorgaande jaren - geen
tussentijds overzicht wil verschaffen van aantallen geschoten zwijnen en de
plaatsen waar deze dieren geschoten zijn? Zo ja, deelt u de mening dat dat in
strijd is met de informatieplicht die overheden hebben richting de burger?
Mij is niet bekend dat de provincie Gelderland het beleid ten aanzien van
openbaarheid van genoemde gegevens zou hebben veranderd.
7 en 10
Kunt u aangeven welk deel van de zwijnenpopulatie op de Veluwe dit seizoen op
de nominatie staat om afgeschoten te worden? Zo ja, hoe verdraagt zich dit
percentage met de natuurlijke populatiedynamiek van zwijnen op de Veluwe?
Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat de vermeende voortdurende noodzaak tot het afschieten
van grote aantallen zwijnen aangeeft dat het afschotbeleid niet effectief blijkt bij
het verminderen van de populatie, het vergroten van de verkeersveiligheid en het
verwezenlijken van andere doelen die ten grondslag liggen aan het afschot? Zo ja,
bent u bereid het afschotbeleid versneld te evalueren en daarvan verslag te doen
aan de Kamer?
Zo nee, welke doelen worden dan volgens u gerealiseerd door het afschot en
welke wetenschappelijke onderbouwing is er voor de effectiviteit van het afschot
ten aanzien van de beoogde doelstellingen?
Het uitgangspunt, zoals vastgelegd in het geldende faunabeheerplan Veluwe, is
om de wilde zwijnenpopulatie terug te brengen tot een voorjaarsstand van 835,
opdat er middels de natuurlijke populatiedynamiek een zomerstand van maximaal
2500 bereikt wordt. Hoe dichter de voorjaarsstand benaderd wordt, hoe kleiner
het aantal wilde zwijnen dat jaarlijks afgeschoten moeten worden.
Zie ook mijn antwoord op vraag 2 en mijn antwoord op vraag 10 van de VC-LNV,
in mijn brief van 2 december 2008 aan uw Kamer2. In het Algemeen Overleg met
uw Kamer op 5 februari van dit jaar, heb ik toegezegd de Kamer daarover aan het
einde van dit jaar te informeren.
8
Deelt u de mening dat in een populatie wilde dieren waarvan grote aantallen
worden geschoten, de leeftijds- en geslachtsopbouw van die populatie een zeer
onnatuurlijke ontwikkeling kan doormaken, waarmee de kans op zwerfgedrag,
verstoring en daaruit voortvloeiende verkeersonveiligheid door menselijk ingrijpen
wordt bevorderd?
Zo ja, bent u bereid paal en perk te stellen aan het voorgenomen grootschalige
afschot van zwijnen op de Veluwe? Zo nee, op welke wetenschappelijke informatie
baseert u uw antwoord?
Zie mijn antwoord op vraag 7 van uw eerdere vragen van uw Kamer over dit
onderwerp3.
9
Kunt u aangeven welke preventieve maatregelen er dit jaar getroffen zijn om
vermeende overlast van zwijnen te verminderen, zoals aanleg van rasters en
wildroosters, verlaging van nachtelijke maximumsnelheden op rijks- en provinciale
wegen, in het leefgebied van de zwijnen, nachtelijke toegangsverboden voor
anderen dan aanwonenden van aanrijdinggevoelige wegen etc.? Zo ja, wilt u in uw
antwoord specifiek zijn over de locaties waar de genoemde maatregelen zijn
getroffen? Zo nee, waarom niet?
Getroffen preventieve maatregelen rijksweg A28:
- combiraster noordelijke rijbaan van km. 72,15 tot 62,390 (inclusief werkpoorten),
- combiraster zuidelijke rijbaan van km. 60,7 tot 60,85,
- combiraster rond carpoolplaats HRR van km. 63,35 tot 63,55,
- combiraster rond carpoolplaats zuidelijke rijbaan van km. 63,35 tot 63,55,
- aansluitende combirasters en werkpoorten op roosters van provincie in
Eperweg en Elspeterweg,
- wildrooster in Klaterweg (onder rijksweg, km. 76,5) inclusief werkpoort,
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, nummer 2008D19278
3 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, Aanhangsel, nummer 123
- werkpoort en looppoort ter afsluiting van onderhoudsweg ProRail onder
spoorwegviaduct (km. 66,8),
- het bewust knippen van gaten in bestaand raster om zwijnen uitweg te
bieden vanaf snelweg richting bos,
- na aanleg roosters provincie zijn genoemde gaten weer hersteld,
- aanbrengen van een zestal werkpoorten ten behoeve van brandweer
(voorkomen van knippen in raster bij calamiteiten).
Getroffen preventieve maatregelen rijksweg A50:
- combiraster oostelijke rijbaan van km. 194,535 tot 194,660,
- combiraster beide rijbanen van km. 231,15 tot 231,2.
Getroffen preventieve maatregelen rijksweg A1:
- combiraster zuidelijke rijbaan van km. 107,15 tot 108,64,
- aanbrengen loopstroken en geleiding onder viaduct Asselseweg (km. 73,35).
Gezien het scala aan maatregelen dat is getroffen zijn binnen district Veluwe nog
geen verlagingen van nachtelijke maximumsnelheden toegepast en geen
nachtelijke toegangsverboden ingesteld.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
1) De Telegraaf, 24 juli 2009
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4467001/__Zwijnen_het_haasje__.html?p=2
6,2
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit