4. Antwoorden op kamervragen van Koser Kaya over de voorbereiding op
een mogelijke griepepidemie
Antwoorden op kamervragen van Koser Kaya over de voorbereiding op een
mogelijke griepepidemie
Kamerstuk, 8 oktober 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
PG-K-U-2.953.938
8 oktober 2009
Geachte Voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Koser
Kaya (D66) over de voorbereiding op een mogelijke griepepidemie
(2009Z15280).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Koser Kaya (D66) over de
voorbereiding op een mogelijke griepepidemie (2009Z15280).
Vraag 1
Kunt u aangeven wat uw verwachting is over het aantal mensen dat
telefonisch contact zal zoeken met huisartsen(praktijken) voor het
stellen van vragen over de verwachte griepepidemie als patiënten
vanwege besmettingsgevaar niet naar de praktijken kunnen komen? Kunt u
daarbij aangeven welke werkbelasting dit per huisarts(praktijk)
betekent?
Antwoord 1
Met behulp van actieve publiekscommunicatie wordt op dit moment de
Nederlandse bevolking via vele kanalen ingelicht over de Nieuwe
Influenza A (H1N1). Zij krijgen informatie over welke
handelingsperspectieven er zijn om de griep bij henzelf en hun
gezinsleden te voorkomen en over hoe zij kunnen handelen wanneer zij
toch ziek worden van de griep. Ook is er in de huisartsenpraktijken op
dit moment folder- en postermateriaal aanwezig met deze preventieve
handelingsperspectieven. Daarnaast kunnen zij met hun vragen terecht
op de website www.grieppandemie.nl en het informatienummer 0800 1100.
Ik verwacht dat deze actieve communicatiewijze veel algemene vragen
van mogelijk verontruste burgers nu, maar ook als de griepepidemie
zich verder ontwikkelt, wegneemt en dat de huisarts zich dan ook
vooral kan richten op de zorgverlening aan risicogroepen die getroffen
worden door het griepvirus. Wat de extra capaciteitsbelasting in de
tijd op de huisarts zal zijn, kan ik moeilijk inschatten aangezien dit
afhankelijk is van de ontwikkeling van de pandemie.
Vraag 2
Hebben Nederlandse huisartsen volgens u voldoende capaciteit om
verontruste burgers bij te staan bij het beantwoorden van hun vragen?
Antwoord 2
Huisartsen, huisartsenpraktijken en huisartsenposten hebben zich, net
als andere (zorgverlenende) instanties, door middel van het opstellen
van plannen en het nemen van maatregelen voorbereid op de
grieppandemie. Het betreft hier interne continuïteit, waarbij rekening
gehouden wordt met de mogelijkheid dat een deel van het eigen
personeel door de griep geveld wordt. Ook wordt rekening gehouden met
een tijdelijke toename van de zorgvraag bij de huisarts, omdat meer
mensen ziek kunnen worden. Deze voorbereiding, zo is onlangs gebleken
uit een onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg dat ik u
heb toegezonden (TK-PG/CI-2.955.882), is ook voor de huisartsenposten
goed verlopen. Nog niet iedereen is klaar, maar de verwachting is dat
medio oktober het overgrote deel van de huisartsenposten goed zijn
voorbereid op de grieppandemie. Ik voorzie dan ook, in het licht van
de huidige situatie geen problemen.
Vraag 3
Welke functie heeft het informatienummer 0800-1100 volgens u? Moet dit
informatienummer ook een rol spelen bij het verminderen van de druk op
huisartsen?
Antwoord 3
Het informatienummer 0800-1100 is, net als de website
www.grieppandemie.nl , een nuttige bron van informatie voor burgers en
bedrijven die vragen hebben in het kader van de grieppandemie. De
informatieuitwisseling die via dit telefoonnummer en de website tot
stand komt kan zeer zeker een rol spelen om vragen van verontruste
mensen weg te nemen. Daarnaast verspreidt de overheid ook algemene
publieksinformatie via massamediale campagnes op de televisie en radio
en middels de onlangs verspreide huis-aan-huis-folder en posters,
waarmee veel voorkomende vragen opgehelderd worden.
Vraag 4
Als burgers vanwege besmettingsgevaar niet naar de praktijk van de
huisarts kunnen voor een consult, moeten dan ook geen maatregelen
worden getroffen om besmettingsgevaar in apotheken tegen te gaan, daar
patiënten daar na een telefonisch consult immers wel hun medicijnen
moeten ophalen?
Antwoord 4
In de publieksinformatie over de griep worden mensen er op gewezen om,
als zij griep hebben, thuis te blijven. Zij zullen daarom bij voorkeur
ook niet zelf de apotheek opzoeken, maar een gezinslid of mantelzorger
vragen dit voor hen te doen. Daarnaast hebben apotheken standaard
voorzieningen gereed om in die gevallen dat het niet kan of wenselijk
is dat mensen zelf op pad gaan om hun recept te verkrijgen, dit kunnen
bezorgen.
Elke zorgverlenende partij, net als de huisarts, zal daarnaast
maatregelen moeten treffen om het besmettingsgevaar van het eigen
personeel, dan wel de mensen waarmee zij werken tegen te gaan. Dit
geldt ook voor apotheken. De apotheken is gevraagd in het kader van de
voorbereiding op de grieppandemie voorbereidingsplannen te maken
waarbij ook aandacht is voor bijvoorbeeld hygiëne- maatregelen om
besmettingsgevaar in de apotheek tegen te gaan.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport