Vereniging Milieudefensie
Forse ambitie voor zeescheepvaart
Amsterdam, 9 oktober 2009 - Het Havenbedrijf Rotterdam en
Milieudefensie willen dat de zeescheepvaart de CO2-uitstoot drastisch
verlaagt: met 30 procent in 2020 en richting 80 procent in 2050 ten
opzichte van 1990. Milieudefensie en het Havenbedrijf doen deze oproep
in aanloop naar de internationale klimaatconferentie in december in
Kopenhagen. Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf: "De
scheepvaart is niet meegenomen in het Kyoto Protocol. Maar juist in
een sector die per definitie internationaal is, moet je internationaal
afspraken maken." Frank Köhler, directeur Milieudefensie: "Deze sector
is mondiaal verantwoordelijk voor 3 procent van de CO2-uitstoot, en
zonder maatregelen zal dit aandeel verder toenemen."
Een reductie met 80 procent in 2050 is volgens wetenschappers nodig om
de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden, de internationaal
aanvaarde bovengrens. Transport over water is energie-efficiënter dan
over land of door de lucht. In die zin is het duurzaam. Daarnaast
zullen de komende decennia naar verwachting steeds meer goederen over
water vervoerd worden. Er is dan ook alle reden om in te zetten op een
forse CO2-reductie in de scheepvaart.
Het Havenbedrijf en Milieudefensie roepen de Nederlandse regering op
om haar verantwoordelijkheid te nemen in de aanloop naar de klimaattop
in Kopenhagen. Nederland heeft immers een grote maritieme traditie. De
twee organisaties vragen de regering zich in te spannen om de genoemde
percentages vast te leggen in een nieuw internationaal klimaatverdrag.
Veel havenautoriteiten, waaronder het Havenbedrijf Rotterdam, willen
meewerken aan de invoering van de internationaal te maken afspraken
over CO2-reductie. Dat kan door CO2-reductie onderdeel te maken van de
Environmental Ship Index (ESI). Deze index wordt nu in internationaal
verband ontwikkeld om het varen met schone schepen te kunnen
stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door prijsprikkels te introduceren in
het havengeld dat schepen betalen als ze havens aandoen. Het
Havenbedrijf Rotterdam is van plan om deze ESI te gebruiken om reders
te stimuleren hun vloot te verduurzamen en schonere brandstoffen te
gebruiken.