Consumentenbond
---
6 oktober 2009
Financieel adviseurs negeren transparantieregels
Wettelijke transparantieregels worden niet goed nageleefd. Uit een
mysteryshopsteekproef van de Consumentenbond onder 40 financiële
tussenpersonen blijkt dat een groot deel van hen geen
dienstverleningsdocument overhandigt waar dat sinds 1 juli wel
verplicht is. De Consumentenbond wil dat de toezichthouder AFM haar
autoriteit beter afdwingt door sneller en harder op te treden tegen
tussenpersonen die zich niet aan de regels houden. Daarbij kan gedacht
worden aan hogere boetes en het intrekken van de vergunning.
De resultaten van deze steekproef geven een sterk signaal af dat ook
andere financieel adviseurs niet voldoen aan nieuwe
transparantiewetgeving. In de gevallen dat er bijvoorbeeld wel een
dienstverleningsdocument werd overhandigd, stonden de kosten voor
provisie in percentages vermeld in plaats van in euro's of werden er
helemaal geen tarieven vermeld. Bovendien waren de
dienstverleningsdocumenten in onze steekproef vaak veel te lang (met
een uitschieter van 16 pagina's), stonden ze vol met niet ter zake
doende informatie en werd de tariefinformatie soms pas op de laatste
bladzijde vermeld. Veel dienstverleningsdocumenten voldoen daarmee nog
niet aan de wettelijk eisen.
'Transparantie is tegenwoordig een basisvereiste in de financiële
sector. Om een einde te maken aan allerlei uitwassen is dit jaar
diverse nieuwe wetgeving van kracht geworden. Het is echter niet zo
dat deze nieuwe regels uit de lucht zijn komen vallen. De financiële
wereld en dus ook financieel adviseurs hebben zich hier al geruime
tijd op voor kunnen bereiden. Je kunt wel stellen dat ze dus weigeren
mee te werken aan het geven van openheid van zaken. Een praktijk waar
keihard tegen opgetreden moet worden door de toezichthouder', aldus
Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Sinds 1 juli 2009 zijn financieel adviseurs verplicht om hun klanten
in een vroegtijdig stadium een dienstverleningsdocument (DVD) te
geven. Hierin staat vermeld welke diensten de adviseur aanbiedt, op
welke wijze hij beloond wordt en hoe hoog die beloning ongeveer zal
zijn. Het DVD moet uiterlijk overhandigd worden op het moment dat een
consument met een adviseur na een eerste oriëntatiegesprek verder wil.
Transparantie
De Consumentenbond heeft zich lang ingezet voor meer openheid in de
financiële sector om uitwassen en perverse prikkels uit het systeem te
bannen. Consumenten hebben recht op een advies dat past bij de
belangen van de klant en niet zozeer bij de portemonnee van de
adviseur. De nieuwe transparantieregels moeten er aan bijdragen dat
financieel adviseurs de wensen van de consument veel meer centraal
stellen.
---