KPN eist rectificatie Youfone

09/10/2009 10:11

Youfone

Youfone, de telecomaanbieder waarvan momenteel een grootschalige mediacampagne loopt, is door KPN gesommeerd te stoppen met haar meest recente abricampagne. Met de slogan 'De telecomaanbieder die u niet belazert!' op abri's door het gehele land, predikt Youfone transparantie binnen de mobiele telecommarkt. KPN voelt zich samen met haar dochters Telfort en Hi door de slogan aangesproken, eist stopzetting van de abricampagne en wil openbare rectificatie op de website van www.youfone.nl. De eis van KPN is ontvangen de dag voordat staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk en toezichthouder Opta pleit voor meer duidelijkheid binnen telecomaanbieders.

Met de eis beroept KPN zich op het Burgerlijk Wetboek, waarin staat dat het verboden is om misleidende en ongeoorloofde vergelijkende reclame te maken. Youfone is zeer verbaasd door de eis van KPN. Valentijn Rensing, directeur van Youfone: "We vinden het uiterst opmerkelijk dat KPN ons in een aangetekende brief opdraagt te stoppen met de gekozen insteek van de campagne. In recente advertenties van KPN- dochter Telfort adverteert Telfort met een pay-off van eenzelfde strekking: 'Laat je niet afzetten'. We kunnen ons niet voorstellen dat KPN met dit machtsvertoon de concurrentie met ons wil aangaan. We gaan dan ook niet in op de eis van KPN. Een kort geding zien we met vertrouwen tegemoet. Ondertussen blijven wij gewoon doen waar we goed in zijn: het bieden van een transparant, eerlijk product tegen een eerlijke prijs. Voor alle consumenten in Nederland."

Youfone vindt dat ze de gebruikte slogan 'De telecomaanbieder die u niet belazert!' wel degelijk kan gebruiken. Rensing: "Zolang KPN bij het merendeel van haar abonnementen telefoongesprekken in minuten blijft afronden, blijven wij bij ons standpunt, en staan wij achter onze slogan." De pay-off die Youfone naast de slogan hanteert op radio en TV luidt: 'The what you see is what you get telecompany'. Sinds de oprichting in 2008 heeft Youfone de markt opengebroken door de consument in Nederland gewoon weer af te laten rekenen per gebelde seconde. Youfone hanteert transparante en flexibele voorwaarden, zoals een per direct opzegbaar sim only-abonnement en begrijpelijke rekeningen. Bij Youfone betaalt de klant geen maandelijkse abonnementskosten en heeft de klant niet te maken met belbundels. "Wij vechten graag tegen grote spelers als die onduidelijkheid binnen de markt bewust in stand houden."

Afgelopen donderdag pleitte staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk en toezichthouder Opta nog voor meer duidelijkheid over kosten van mobiel en vast bellen. Volgens Heemskerk en Opta nemen de telecomoperators op dit punt nog onvoldoende verantwoordelijkheid. Voor consumenten betekent dit in de praktijk dat er nog te weinig of te veel onduidelijke informatie is over het afrekenen per seconde of per minuut, over wat belbundels bevatten en wat niet. Ook maakt de diversiteit aan gebruikte definities en termen het moeilijk verschillende aanbieders te vergelijken, aldus Heemskerk.





http://www.youfone.nl