Railion
Nieuwe internationale locomotieven
Railion presenteert elektrische Betuweroute-locomotief
Vanaf eind november rijden de nieuwe internationale locomotieven van
de serie BR 189 dóór aan de grens tussen Nederland en Duitsland. Op 9
oktober presenteert Railion NL het eerste exemplaar van de nieuwe
serie elektrische locomotieven `BR 189'.
Deze milieuvriendelijke locomotieven gaan vanaf eind november over de
Betuweroute naar internationale bestemmingen rijden.
Het type BR 189 is speciaal ontwikkeld voor railgoederenvervoer binnen
Europa. Het bijzondere aan deze locomotief is dat de tractiemotoren
met alle verschillende Europese stroomsoorten overweg kunnen, terwijl
de loc is uitgerust met het universele beveiligings- en
besturingssyteem ETCS. De loc is qua techniek voorbereid op vrijwel
het volledige scala aan beveiligingssytemen dat in Europa in gebruik
is.
Railion wil met de presentatie van deze hypermoderne locomotief een
brug slaan tussen verleden en toekomst. Daarom zal de locomotief een
bezoek brengen aan Het Spoorwegmuseum te Utrecht op de dag dat hier de
tentoonstelling VRACHT84NL wordt geopend door mevrouw Corien
Wortmann-Kool, lid van het Europese Parlement voor het CDA en
bovendien lid van de Commissie Transport en Toerisme. De
tentoonstelling VRACHT84NL is geheel gewijd aan de ontwikkeling van
het spoorgoederenvervoer in Nederland.
De loc 189 is ontwikkeld als `Europa-loc'. Afgeleid van het
succesvolle type 152 dat gemaakt was voor Duitse stroom- en
beveiligingssytemen, is deze locomotief voorzien van verliesarme
energie-omzetters die nagenoeg alle stroomsoorten van bovenleidingen
kunnen omzetten in de draaistroom die nodig is voor de tractiemotoren.
Bovendien is de locomotief uitgerust met twee extra stroomafnemers
voor 1,5 en 3 kV gelijkstroomsystemen. Met een vermogen van 6,4 MW
(vergelijkbaar met het vermogen van 15 zware trucks) kan deze
locomotief probleemloos treinen met 50 wagons en een totaalgewicht van
2500 ton vervoeren. De maximum snelheid van de machine is 140 km/u.
De locomotief is extra energiezuinig omdat kan worden geremd op de
tractiemotoren. Daarbij wordt bewegingsenergie omgezet in elektrische
energie die weer wordt teruggeleverd aan de bovenleiding.
De ergonomisch ontworpen cabines bieden de machinist een maximum aan
comfort. Het volledig geïntegreerde instrumentenpaneel ondersteunt
daarbij een energiezuinige rijstijl van de machinist.
In de maanden november en december zullen 26 van deze nieuwe
locomotieven beschikbaar komen. In totaal beschikt Railion over 90
locomotieven van deze serie, die vooralsnog in Duitsland en Tsjechië
worden ingezet. En binnenkort ook in andere Europese landen. In
Nederland wordt de loc ingezet op de belangrijkste internationale
corridors van en naar Rotterdam. Via de Betuwroute. Daarmee heeft
Railion een belangrijke stap gezet op weg naar internationalisering
van het Europese railtransport.
Laatst bijgewerkt: 09.10.2007