ingezonden persbericht

IERS `JA' BRENGT ONLINE PETITIE DICHTER BIJ EUROPESE COMMISSIE
RIGHT2BET BELOOFT KANS TE GRIJPEN

Amsterdam, 8 oktober ­ Met een overtuigend `ja' stemde Ierland vrijdag in met de invoering van het Verdrag van Lissabon. Met deze beslissing is het moment waarop de EU haar inwoners het recht kan verlenen een verzoekschrift in te dienen bij de Europese Commissie dichterbij gekomen. De right2bet campagne, die opkomt voor de keuzevrijheid van burgers, is de eerste sectorbrede campagne die zal profiteren van nieuwe Europese regelgeving.

De right2bet campagne richt zich op het beëindigen van door de staat goedgekeurde en beschermde monopolies op kansspelen, die op dit moment van kracht zijn in EU-lidstaten zoals Duitsland, Finland, Zweden en Nederland. Met behulp van een online petitie die door een miljoen mensen moet worden ondertekend, probeert Right2bet de Europese regelgeving te veranderen.

Right2bet wil de Europese Commissie dwingen zijn plicht na te komen, door te pleiten voor het naleven van dat de wetten van de EU op het gebied van vrije handel. De rechten van bedrijven om hun diensten in alle lidstaten aan te bieden moeten worden beschermd, zodat consumenten het recht hebben om kansspelen te spelen via elke gewenste aanbieder.

Michael Robb, woordvoerder van right2bet, zegt: "Met de Ierse goedkeuring van het Verdrag is een grote stap gezet richting nieuwe democratische rechten voor EU-inwoners. Het huidige internet tijdperk maakt het mogelijk consumenten over een heel continent te mobiliseren en verenigen achter een gemeenschappelijk doel. Met een online petitie als deze wordt de aandacht van EU-politici getrokken."

"Het Ierse `ja' biedt perspectief, het is nu belangrijker dan ooit tevoren dat we stemmen verzamelen van iedereen die het vrije keuzerecht van consumenten ondersteunt."

Ruchtbaarheid is van essentieel belang voor de campagne, daarom is gekozen voor een leuke en enigszins provocatieve insteek. Bezoekers kunnen op www.right2bet.nl hun steun betuigen door het lichaam van model en right2bet ambassadrice Katie-Marie virtueel te `tekenen'.

Einde persinformatie. Donderdag 8 oktober 2009.

Noot voor de redactie (

LeadsPR