Vertrouwen in bancaire sector over de gehele linie sterk afgenomen


ENSCHEDE, 20091008 -- Ten opzichte van juni 2009 is het vertrouwen van consumenten in banken over de gehele linie sterk afgenomen. In juni van dit jaar gaf 22 procent van de Nederlanders aan weinig vertrouwen te hebben in bancaire instellingen, in oktober is dit percentage gestegen naar 31 procent. Met name het consumentenvertrouwen in de DSB Bank is sterk afgenomen. Daarnaast is ook het vertrouwen in ABN Amro en Fortis aanzienlijk afgenomen. Dit blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Het onderzoek is een vervolgonderzoek op een peiling uit juni 2009 en is afgenomen onder ruim 900 leden van het onderzoekspanel www.mijnopinie.nl.

Evenals in juni 2009 heeft de Nederlandse bevolking het meeste vertrouwen in de Rabobank. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan veel vertrouwen in deze bank te hebben. De DSB bank en Fortis genieten het minste vertrouwen binnen de bancaire sector. Slechts drie procent van de Nederlanders heeft veel vertrouwen in de DSB Bank en vijf procent heeft veel vertrouwen in Fortis.

Forse daling consumentenvertrouwen DSB Bank
Voor alle bancaire instellingen die in het onderzoek zijn opgenomen geldt dat het consumentenvertrouwen is afgenomen. De DSB Bank kent de grootste daling van het consumentenvertrouwen binnen de bancaire sector. Ruim 70 procent van de Nederlandse bevolking geeft op dit moment aan (zeer) weinig vertrouwen te hebben in deze bank. In juni van dit jaar was het vertrouwen in de DSB Bank nog aanzienlijk hoger, met een percentage van 39 procent van Nederlanders die aangaven weinig vertrouwen te hebben in deze bank.

Naast de sterke daling van het consumentenvertrouwen in de DSB Bank is ook het vertrouwen in ABN Amro en Fortis flink afgenomen. Voor ABN Amro is het percentage Nederlanders dat aangeeft weinig vertrouwen te hebben in deze bank toegenomen van 28 procent naar 40 procent. Het aandeel Nederlanders dat weinig vertrouwen heeft in Fortis is gestegen van 43 procent naar 52 procent.

Aan de peiling hebben ruim 900 Nederlanders deelgenomen. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 75 jaar. Newcom Research & Consultancy (www.newcomresearch.nl) voert regelmatig opinieonderzoek uit om de meningen en visies van Nederlanders inzichtelijk te maken.





Ingezonden persbericht