Tarieven telefonie beter inzichtelijk maken voor de consument
OPTA en Ministerie van Economische Zaken
Den Haag, 8 oktober 2009.
Informatie over de kosten van het gebruik van je (mobiele) telefoon is voor consumenten vaak moeilijk te vinden. Ook is de geboden informatie vaak niet goed te vergelijken met de informatie van andere aanbieders. Veel zaken blijven onduidelijk. Wordt er bijvoorbeeld per seconde afgerekend of per minuut? En wat zit er nu precies in een belbundel? Om aan deze problemen iets te doen hebben staatssecretaris Heemskerk en toezichthouder OPTA de telecombedrijven uitgenodigd dit op korte termijn te verbeteren. "Zo moet er meer duidelijkheid komen voor de consument in de wirwar van tarieven", aldus Heemskerk.
Met duidelijke en overzichtelijke informatie die goed vindbaar en te vergelijken is, kunnen consumenten beter controle houden over de kosten en makkelijker kiezen tussen aanbiedingen. Daarnaast vergroot transparantie het vertrouwen van consumenten in de telecombranche. Uit eerste gesprekken met de branche blijkt ook dat de telecomaanbieders welwillend zijn om mee te denken over hoe de tarieftransparantie verbeterd kan worden. Op een aantal punten is verbetering nodig:
1. Het op duidelijke wijze bekendmaken van de geldende tarieven;
2. Het standaardiseren van de belangrijkste tariefinformatie op eenvoudige en overzichtelijke wijze, zodat consumenten aanbiedingen makkelijker kunnen vergelijken;
3. Het kunnen opvragen van (een tussenstand van) de hoogte van de factuur om de consument meer controle te geven over de kosten van het bellen;
4. Het opstellen van een belprofiel op basis waarvan de consument inzicht krijgt in zijn gemiddelde belgedrag.
Heemskerk en OPTA zien graag dat de branche zijn verantwoordelijkheid neemt en op deze punten verbeteringen doorvoert. De uitnodiging aan de branche om het zelf op te pakken is daarbij niet vrijblijvend. Zo heeft telecomtoezichthouder OPTA al bevoegdheden om het op duidelijke wijze bekendmaken van de tarieven te controleren.
Bijlage: Analyse tarieftransparantie mobiele telefonie
Noot voor redacties
Noot voor redacties (
RVD Mediafeed