Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 8 oktober 2009
Zwerfafval is grootste ergernis van consument
De consument ergert zich in de winkelgebieden vooral aan afval op straat, drukte en lawaai.
Andere grote ergenissen zijn de aanwezigheid van hangjongeren en fietsers in
voetgangersgebieden. Over het algemeen is de bezoeker zeer tevreden over de winkelgebieden
die ze het meest bezoekt. Dit blijkt uit het onderzoek `Trends Binnenstad 2009' van
Detailhandel Nederland.
Bereikbaarheid
De consument is zeer tevreden over de bereikbaarheid van de winkels met het openbaar
vervoer. Maar 52% van de bezoekers gaat nog steeds met de auto naar het favoriete
winkelgebied, ten opzichte van 13% met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer wordt
gewaardeerd, maar er zijn praktische bezwaren. Het is vaak lastig om met tassen vol
boodschappen met de bus te reizen.
Koopzondag
De consument stoort zich aan te veel drukte in de winkelstraten. Daarom pleit Detailhandel
Nederland voor meer vrijheid voor gemeenten om het aantal koopzondagen uit te breiden,
zodat de bezoekersstromen beter gespreid worden. Dit sluit aan op wat de consument wil; 83%
van de consumenten vindt dat de nationale overheid zich niet moet bemoeien met het aantal
koopzondagen. 60% van de consumenten geeft aan wel eens te winkelen of boodschappen te
doen op zondag. Men doet dit vooral ter ontspanning en omdat het leuk is om te `funshoppen'.
Detailhandel Nederland heeft Synovate de mening van zowel consumenten als winkeliers over
de meest bezochte winkelgebieden laten onderzoeken. Het onderzoek wordt vandaag
gepresenteerd tijdens de prijsuitreiking van de verkiezing `Beste Binnenstad'.
Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-
Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Detailhandel Nederland
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.