Hypotheekadviseurs nog steeds onduidelijk over diensten en kosten
Financiële tussenpersonen laten nog steeds niet goed zien wat ze voor
hun klanten doen, hoe hoog hun beloning is en hoe ze worden betaald.
Terwijl daar wel sinds 1 juli 2009 regels voor zijn. Vereniging Eigen
Huis onderzocht of tussenpersonen het sinds die datum verplichte
dienstverleningsdocument daadwerkelijk verstrekken en of de informatie
de consument in staat stelt om hypotheekadviseurs onderling te
vergelijken.
Meestal wordt de provisie alleen vermeld als een percentage en niet
als een door de AFM aanbevolen bedrag in euroâs. En als er bedragen
worden genoemd zijn ze te vaag, bijvoorbeeld "tussen de 750 en de
7.500 euro". Dat is niet iets waar de consument wijzer van wordt. Ook
wordt de provisie van een veelvoorkomende arbeidsongeschiktheids- of
overlijdensrisicoverzekering nauwelijks vermeld, terwijl het bedrag
hier vaak aanzienlijk is.
De nazorg van een hypotheekadvies is meestal summier beschreven. De
klant kan bellen als er achteraf vragen zijn, maar het is onduidelijk
of het verhogen van de hypotheek voor een verbouwing geld kost,
terwijl dat wel bij de nazorg hoort.
Een goede ontwikkeling is dat klanten steeds vaker kunnen kiezen uit
verschillende beloningsmodellen en dat de meeste tussenpersonen
inzicht geven in het aantal uren dat wordt besteed aan een
hypotheekadvies.
Vereniging Eigen Huis vindt dat de AFM de richtlijnen voor het
dienstverleningsdocument snel aan moet scherpen zodat een goede
vergelijking van tussenpersonen per 1 januari 2010 mogelijk is.
Meer informatie
Resultaten onderzoek dienstverleningsdocument (PDF)
Bron: Vereniging Eigen Huis
Amersfoort, 6 oktober 2009
---
Vereniging Eigen Huis