8-10-2009
Op de bres voor de luchtvaartpassagier
VVD: het moet niet uitmaken op welke wijze de passagier z'n vlucht
heeft geboekt
Sinds 2000 zijn in er de Europese Unie 77 luchtvaartmaatschappijen
failliet gegaan. In tegenstelling tot consumenten die gebruik maken
van zgn. pakketreizen, is er voor consumenten die een los vliegticket
kopen geen garantie. Gevolg hiervan is dat deze passagiers maar moeten
zien of en hoe zij weer thuis komen. Laat staan dat zij hun geld terug
krijgen. Dit is een absoluut onwenselijke situatie.
Medio juli 2009 stelde VVD Europarlementariër Jeanine
Hennis-Plasschaert deze situatie middels schriftelijke vragen aan de
orde bij de Europese Commissie. (Zie:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-
2009-3784+0+DOC+XML+V0//NL&language=NL) Het antwoord blijft echter
vooralsnog uit. Namens de gehele parlementaire Transportcommissie
wordt het onderwerp morgen plenair aan de orde gesteld.
VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Dit is een
grensoverschrijdend probleem dat op Europees niveau moet worden
aangepakt. Het moet niet uitmaken op welke wijze de passagier zijn of
haar vlucht heeft geboekt. Ofwel, ook voor consumenten die gebruik
maken van losse tickets moet er een garantieregeling komen.
Luchtvaartmaatschappijen dienen, net als de touroperators, hun
verantwoordelijkheid te nemen in geval van financieel onvermogen."
VVD