ChristenUnie
ChristenUnie: geen verlenging Lelystad
ChristenUnie: geen verlenging Lelystad
donderdag 08 oktober 2009 14:18 De ChristenUnie is niet overtuigd van
de gewenste baanverlenging bij Lelystad. In het voorgenomen besluit
van minister Eurlings wordt baanverlenging mogelijk en neemt de
mogelijkheid om extra vliegtuigen op de luchthaven te verwerken toe.
Dit laatste betekent verruiming van de zogenoemde geluidszone. Volgens
Ernst Cramer zijn er nog teveel mitsen en maren.
Omdat de groei van Schiphol veel kleiner is dan verwacht, zullen de
grote vliegtuigen nog wel even wegblijven van Lelystad en is
verlenging van de baan nu nog niet nodig. Zoals de minister zelf
aangaf is de eerste stap de uitbreiding voor het zakelijke
vliegverkeer. Daarvoor is alleen verruiming van de geluidszone nodig,
en dat kan volgens de ChristenUnie binnen de ruimte die het MER
geboden heeft, zonder de daarin ook beoogde baanverlenging. Voor
eventuele verdere groei moeten we de resultaten van de Alders-tafel
afwachten. Ik vraag me werkelijk af of daar uitkomt dat Lelystad nodig
is.
Uit recent onderzoek blijkt ook dat de banengroei tegenvalt.
Groeiprognoses die gemaakt worden houden nu nog geen rekening met
bijvoorbeeld hogere olieprijzen, effecten van de emissiehandel en
bijvoorbeeld het net van hogesnelheidstreinen in Europa. Dit leidt tot
een te hoge groeiverwachting. De sector gaat uit van pakweg 1,5% groei
per jaar. Sinds 2000 is het vliegverkeer echter slechts met gemiddeld
0,4% per jaar gegroeid.
Uitgaande van 1,5% groei zal pas in 2022 het aantal passagiers op
Schiphol zo groot zijn dat uitplaatsing naar andere vliegvelden nodig
is. Worden de factoren waar nu nog geen rekening mee wordt gehouden
wel meegenomen dan duurt het nog vele jaren langer voordat
uitplaatsing nodig is. Ernst Cramer: "Er is ruimte op Schiphol tot
510.000 vluchten. Pas vanaf 485.000 vluchten is uitplaatsing aan de
orde. Nu zijn het er nog geen 400.000. Er is dus nog ruimte zat en we
zitten voorlopig niet bij die grens."
Kortom: uitbouwen naar zakelijke vluchten kan binnen de huidige
plannen. De baan hoeft daar niet voor verlengd te worden. Er is tijd
om de definitieve discussie en resultaten van de Alderstafel af te
wachten. Op dat laatste punt heeft de minister wel aangegeven, hoewel
de baanverlenging door zijn besluit dus juridisch wel mogelijk gemaakt
wordt, dat niet uitgevoerd zal worden dan nadat de definitieve
beslissing over het Nationaal luchthaven systeem: de driehoek
Schiphol-Eindhoven-Lelystad in de Kamer gevallen is.
Ernst Cramer