Stadsdeel ZuiderAmstel Amsterdam


Inspraakprocedure Spooruitbreiding SAAL Zuidtak

08-oktober-2009

Eind september berichtten wij u over de inspraakprocedure voor het Ontwerp-Tracébesluit Spooruitbreiding
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, traject Hoofddorp-Diemen. De plannen liggen nog tot en met 22 oktober ter inzage.

Wat verandert er?
Ter hoogte van Riekerpolder ten westen van de Schinkel krijgt het spoor een zogenaamde dubbele vorkaansluiting. Deze aansluiting zorgt voor meer 'ruimte' op het spoor, zodat er tussen station Schiphol en Amsterdam Zuid/Amsterdam Sloterdijk meer treinen kunnen rijden.

Om de toename van het treinverkeer op de gehele Zuidtak van Amsterdam op te vangen, verdubbelt ProRail de sporen van twee naar vier.

Nieuwe brug
Over de Schinkel komt een nieuwe, beweegbare brug en bij de Amstel verrijst een nieuwe, vaste brug. Daarnaast krijgt station Amsterdam RAI een tweede perron. In de toekomst moeten hogesnelheidstreinen van de HSL Zuid kunnen keren ten oosten van station Amsterdam Zuid.

Het project houdt daar nu al rekening mee door ruimte te reserveren voor keersporen ten oosten van de A2. Ter hoogte van Diemen Zuid komt een 750 meter lang wachtspoor voor goederentreinen.

Kaart traject spooruitbreiding

Geluidsgevolgen
Voor het gehele traject Hoofddorp Schiphol- Amsterdam Diemen zijn de (geluids)gevolgen van het grotere aantal treinen onderzocht en zijn indien noodzakelijk maatregelen opgenomen in het tracébesluit.

Inloopavonden
Op dinsdag 22, woensdag 23 en dinsdag 29 september jl. vond de tweede reeks informatieavonden voor de spooruitbreiding tussen Hoofddorp en Diemen plaats. Tijdens deze informatieavonden konden belanghebbenden en belangstellenden het ontwerp-tracébesluit inzien en vragen stellen aan de verschillende specialisten op het gebied van o.a. geluid, besluitvorming en inpassing van het nieuwe spoor.

Voor de meeste omwonenden van het spoor tussen Riekerpolder en de Utrechtboog hebben de spooruitbreidingen niet heel veel consequenties; het grootste deel van de spooruitbreidingen in Amsterdam vindt plaats tussen de snelwegen van de A10.

Uitzondering hierop vormt de groep woonbootbewoners van de Schinkel. Net als op 16 april waren zij ook dit keer weer in groten getale aanwezig. En wederom vroegen deze bewoners aandacht voor de huidige geluidswetgeving, die woonboten als niet geluidsgevoelige bestemming aanmerkt.

Ook de leden van volkstuinvereniging Dijkzicht in Duivendrecht waren op woensdag 23 september weer van de partij. Zij zijn met name geïnteresseerd in de toekomstige keerwand bij het spoor.

Hoe nu verder?
Dit Ontwerp-Tracébesluit (OTB) doorloopt een verkorte tracéwetprocedure. Het OTB bestaat uit bepalingen, kaarten en de toelichting op de bepalingen en kaarten. In de Toelichting is tevens aandacht besteed aan diverse milieuaspecten.

De volgende stap in de procedure bestaat uit het vaststellen van het Tracébesluit Spooruitbreiding SchipholAmsterdamAlmereLelystad, traject HoofddorpDiemen. Dit zal naar verwachting medio 2010 plaatsvinden.

Waar kunt u het Ontwerp-Tracébesluit inzien?

* De gemeente- of stadhuizen van de gemeenten Amsterdam, Ouder-Amstel, Diemen en Muiden;

* Het Servicecentrum van Badhoevedorp;

* De stadsdeelkantoren van de stadsdelen Slotervaart, Oud-Zuid, Zuideramstel, Oost-Watergraafsmeer en Zuidoost;
* Het provinciehuis van Noord-Holland;

* Informatiecentrum, A.00.32 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Centrum Documentaire Informatie, C.01.70 van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, beide in Den Haag;
Waternet in Amsterdam.

Online
U kunt ook kijken op www.prorail.nl/ovsaal en/of www.centrumpp.nl.

Inspreken?
U kunt gedurende de gehele inspraaktermijn schriftelijk of mondeling inspreken op het Ontwerp-Tracébesluit.

Uw inspraakreactie kunt u via internet versturen via www.centrumpp.nl. Wilt u mondeling inspreken, wordt u vriendelijk verzocht dit voor 16 oktober 2009 kenbaar te maken aan het Centrum Publieksparticipatie, telefoon 070 456 9604.