Stadsdeel ZuiderAmstel Amsterdam
Inspraakprocedure Spooruitbreiding SAAL Zuidtak
08-oktober-2009
Eind september berichtten wij u over de inspraakprocedure voor het
Ontwerp-Tracébesluit Spooruitbreiding
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, traject Hoofddorp-Diemen. De
plannen liggen nog tot en met 22 oktober ter inzage.
Wat verandert er?
Ter hoogte van Riekerpolder ten westen van de Schinkel krijgt het
spoor een zogenaamde dubbele vorkaansluiting. Deze aansluiting zorgt
voor meer 'ruimte' op het spoor, zodat er tussen station Schiphol en
Amsterdam Zuid/Amsterdam Sloterdijk meer treinen kunnen rijden.
Om de toename van het treinverkeer op de gehele Zuidtak van Amsterdam
op te vangen, verdubbelt ProRail de sporen van twee naar vier.
Nieuwe brug
Over de Schinkel komt een nieuwe, beweegbare brug en bij de Amstel
verrijst een nieuwe, vaste brug. Daarnaast krijgt station Amsterdam
RAI een tweede perron. In de toekomst moeten hogesnelheidstreinen van
de HSL Zuid kunnen keren ten oosten van station Amsterdam Zuid.
Het project houdt daar nu al rekening mee door ruimte te reserveren
voor keersporen ten oosten van de A2. Ter hoogte van Diemen Zuid komt
een 750 meter lang wachtspoor voor goederentreinen.
Kaart traject spooruitbreiding
Geluidsgevolgen
Voor het gehele traject Hoofddorp Schiphol- Amsterdam Diemen zijn de
(geluids)gevolgen van het grotere aantal treinen onderzocht en zijn
indien noodzakelijk maatregelen opgenomen in het tracébesluit.
Inloopavonden
Op dinsdag 22, woensdag 23 en dinsdag 29 september jl. vond de tweede
reeks informatieavonden voor de spooruitbreiding tussen Hoofddorp en
Diemen plaats. Tijdens deze informatieavonden konden belanghebbenden
en belangstellenden het ontwerp-tracébesluit inzien en vragen stellen
aan de verschillende specialisten op het gebied van o.a. geluid,
besluitvorming en inpassing van het nieuwe spoor.
Voor de meeste omwonenden van het spoor tussen Riekerpolder en de
Utrechtboog hebben de spooruitbreidingen niet heel veel consequenties;
het grootste deel van de spooruitbreidingen in Amsterdam vindt plaats
tussen de snelwegen van de A10.
Uitzondering hierop vormt de groep woonbootbewoners van de Schinkel.
Net als op 16 april waren zij ook dit keer weer in groten getale
aanwezig. En wederom vroegen deze bewoners aandacht voor de huidige
geluidswetgeving, die woonboten als niet geluidsgevoelige bestemming
aanmerkt.
Ook de leden van volkstuinvereniging Dijkzicht in Duivendrecht waren
op woensdag 23 september weer van de partij. Zij zijn met name
geïnteresseerd in de toekomstige keerwand bij het spoor.
Hoe nu verder?
Dit Ontwerp-Tracébesluit (OTB) doorloopt een verkorte
tracéwetprocedure. Het OTB bestaat uit bepalingen, kaarten en de
toelichting op de bepalingen en kaarten. In de Toelichting is tevens
aandacht besteed aan diverse milieuaspecten.
De volgende stap in de procedure bestaat uit het vaststellen van het
Tracébesluit Spooruitbreiding SchipholAmsterdamAlmereLelystad, traject
HoofddorpDiemen. Dit zal naar verwachting medio 2010 plaatsvinden.
Waar kunt u het Ontwerp-Tracébesluit inzien?
* De gemeente- of stadhuizen van de gemeenten Amsterdam,
Ouder-Amstel, Diemen en Muiden;
* Het Servicecentrum van Badhoevedorp;
* De stadsdeelkantoren van de stadsdelen Slotervaart, Oud-Zuid,
Zuideramstel, Oost-Watergraafsmeer en Zuidoost;
* Het provinciehuis van Noord-Holland;
* Informatiecentrum, A.00.32 van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en Centrum Documentaire Informatie, C.01.70 van het
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer, beide in Den Haag;
Waternet in Amsterdam.
Online
U kunt ook kijken op www.prorail.nl/ovsaal en/of www.centrumpp.nl.
Inspreken?
U kunt gedurende de gehele inspraaktermijn schriftelijk of mondeling
inspreken op het Ontwerp-Tracébesluit.
Uw inspraakreactie kunt u via internet versturen via www.centrumpp.nl.
Wilt u mondeling inspreken, wordt u vriendelijk verzocht dit voor 16
oktober 2009 kenbaar te maken aan het Centrum Publieksparticipatie,
telefoon 070 456 9604.