Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
Postbus 20018 2500 BJ Den Haag
2500 EA Den Haag www.minocw.nl
Onze referentie
VO/OK/144586
Uw referentie
2009Z13717
Datum 6 oktober 2009
Betreft Vragen van de leden Bosma en Fritsma (beiden PVV) over de
discriminatie van autochtone leerlingen bij de beoordeling van
examens in het voortgezet onderwijs.
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden Bosma en Fritsma
(beiden PVV) van uw Kamer over de in het AD artikel van 8 juli 2009 gemelde
afwijkende correctievoorschriften van examens die niet gelden voor autochtone
leerlingen.
De vragen zijn mij toegezonden met uw bovenvermelde brief, kenmerk
2009Z13717.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
a
na 1 van 4
Pagi
2009Z13717 Datum
Vragen van de leden Bosma en Fritsma (beiden PVV) aan de staatssecretaris van
Onze referentie
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, over de VO/OK/144586
discriminatie van autochtone leerlingen bij de beoordeling van examens in het
voortgezet onderwijs. (Ingezonden 9 juli 2009)
1
Bent u bekend met het artikel "Allochtone leerling sterk bevoordeeld bij examen"?
1)
Ja.
2
In hoeverre klopt het dat allochtone vmbo- en havoleerlingen meer fouten mogen
maken op het examen Nederlands dan autochtone leerlingen voordat er punten
van het totaal worden afgetrokken?
Deze aanname klopt niet. Er is sprake van een onjuiste weergave van de
regelgeving in diverse persberichten.
Er geldt geen algemene afwijking voor leerlingen van allochtone herkomst.
De correctievoorschriften bevatten uitsluitend voor de samenvatting bij het
centraal examen Nederlands een aangepaste regeling voor aftrek van
scorepunten bij incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik, alleen ten
behoeve van leerlingen die met inbegrip van het examenjaar 6 jaren of korter
onderwijs in Nederland hebben gevolgd en voor wie het Nederlands niet de
moedertaal is. De aangepaste regeling voor aftrek van scorepunten geldt ten
aanzien van de centrale examens Nederlands van alle schoolsoorten in het
voortgezet onderwijs. Het gaat hierbij om leerlingen die naar de verwachting van
de school het niveau van de opleiding beheersen en voor wie de taalbarrière het
behalen van een diploma in de weg kan staan.
De Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) stelt op basis van
artikel 39, eerste lid, onder d en e, van het Eindexamenbesluit v.w.o.-h.a.v.o.-
m.a.v.o.-v.b.o. (hierna: het Eindexamenbesluit, gebaseerd op de Wet op het
voortgezet onderwijs) de beoordelingsnormen vast voor de centrale examens.
Deze beoordelingsnormen zijn als correctievoorschriften uitgewerkt. De
bevoegdheid om de beoordelingsnormen vast te stellen, omvat de bevoegdheid
om voor de genoemde groep leerlingen een aangepaste aftrekregeling vast te
stellen. Er is dus een wettelijke grondslag.
Een dergelijke aangepaste aftrekregeling geldt overigens al sinds 1987.
Oorspronkelijk op basis van opeenvolgende ministeriële regelingen, die stoelden
op de toen geldende examenbesluiten c.q. het huidige examenbesluit voor het
voortgezet onderwijs. Die ministeriële regelingen gaven de bevoegde
gezagsorganen van scholen de bevoegdheid om voor de hierboven beschreven
categorie leerlingen af te wijken van correctievoorschriften voor het centraal
examen Nederlands. De bevoegde gezagsorganen bepaalden zelf hoe deze
afwijking werd ingevuld. Omdat het wenselijk is dat de aangepaste aftrekregeling
op dezelfde manier wordt ingevuld door de bevoegde gezagsorganen, is deze
regeling sinds 2008 met een concrete uitwerking opgenomen in de
correctievoorschriften van de CEVO.
Voor dezelfde categorie leerlingen is overigens in artikel 55, derde en vierde lid,
van het Eindexamenbesluit de bepaling opgenomen dat de school de duur van de
Pagina 2 van 4
toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten kan verlengen en Datum
toestemming kan verlenen tot het gebruik van een verklarend woordenboek der
Nederlandse taal. Hiermee wordt aangesloten bij de uitzondering die ook geldt Onze referentie
voor leerlingen met dyslexie. VO/OK/144586
3
Deelt u de mening dat op deze wijze autochtone leerlingen worden
gediscrimineerd? Zo neen, waarom niet?
Deze mening deel ik niet. Het in artikel 1 van de Grondwet neergelegde recht op
gelijke behandeling en non-discriminatie is uitgewerkt in de Algemene wet gelijke
behandeling (Awgb). Deze wet verbiedt direct en indirect onderscheid (directe of
indirecte discriminatie), behoudens in deze wet neergelegde uitzonderingen.
Omdat de aangepaste regeling voor aftrek van scorepunten in de
correctievoorschriften voor de samenvatting bij het centraal examen Nederlands
alleen geldt voor leerlingen die met inbegrip van het examenjaar 6 jaren of korter
onderwijs in Nederland hebben gevolgd en voor wie het Nederlands niet de
moedertaal is, kan deze afwijking indirect onderscheid opleveren in de zin van de
Awgb: de afwijking zal in overwegende mate betrekking hebben op leerlingen van
niet-Nederlandse afkomst of met een niet-Nederlandse nationaliteit. Met andere
woorden de afwijking ziet niet rechtstreeks op één van de in de Awgb genoemde
non-discriminatiegronden (zie artikel 1, onderdelen b en c, van de Awgb).
Indirect onderscheid is verboden, tenzij dit onderscheid objectief te
rechtvaardigen is: dit onderscheid kan slechts aanvaardbaar zijn wanneer dit
nodig is om een doel te bereiken waaraan iedere gedachte van discriminatie
vreemd is. Dit betekent dat er geen met discriminatie verbandhoudend doel mag
worden nagestreefd. Het middel ter bereiking van het gestelde doel moet passend
en als noodzakelijk geacht worden om het gestelde doel te bereiken (zie artikel 2,
eerste lid, van de Awgb).
4
Zullen de betreffende examens vernietigd worden als inderdaad blijkt dat
autochtone leerlingen zijn gediscrimineerd? Zo nee, waarom niet?
Zoals uiteengezet in het antwoord op vraag 3 is er mijns inziens geen sprake van
discriminatie van autochtone leerlingen.
5
Deelt u de mening dat met het bevoordelen van allochtone leerlingen de kwaliteit
van het onderwijs nog verder wordt uitgehold? Zo nee, waarom niet?
Zie allereerst het antwoord op vraag 3.
De kwaliteit van het onderwijs staat geheel los van de correctievoorschriften voor
de examens.
6
Op welke wijze denkt u dat deze vorm van discriminatie de gigantische
taalachterstanden die bij veel allochtone leerlingen bestaan, worden bestreden?
Zie allereerst het antwoord op vraag 3. Om taalachterstanden bij leerlingen
ongeacht hun achtergrond te bestrijden zijn in de afgelopen jaren diverse
maatregelen getroffen.
Pagina 3 van 4
Datum
7
Welke maatregelen gaat u treffen om deze vorm van discriminatie te stoppen en Onze referentie
de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen? VO/OK/144586
Zie het antwoord op vraag 3. Ten aanzien van het beleid om de kwaliteit van het
onderwijs te borgen verwijs ik u kortheidshalve naar de diverse beleidsvoorstellen
die als onderdeel van de Kwaliteitsagenda VO de afgelopen tijd met de Kamer zijn
besproken. Hierbij kan gedacht worden aan verbetering van taal- en
rekenvaardigheden en de aanscherping van de exameneisen in het VO.
De CEVO heeft gehandeld conform de geldende wet- en regelgeving en derhalve
is daarom geen maatregel nodig vanuit het oogpunt van kwaliteit, civiel effect of
discriminatie.
Hoewel de aangepaste aftrekregeling slechts een marginaal effect heeft (het
maximale voordeel bedraagt 2 scorepunten op de 47 bij het havo en vwo en 2 op
50 bij het vmbo) roept het in een tijd waar het vervolgonderwijs juist vraagt om
aanscherping van de slaag-/zakregeling van ondermeer Nederlands vragen op
over het civiel effect van het diploma. Dit acht ik ongewenst.
Ik heb de CEVO gevraagd deze uitzondering dan ook te schrappen in de
correctievoorschriften Nederlands vwo, havo en vmbo vanaf de examens in 2010.
1) Algemeen Dagblad, 7 juli 2009
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van de leden
Dezentjé Hamming-Bluemink en De Krom (beiden VVD), ingezonden 9 juli 2009
(vraagnummer 2009Z13715)
Pagina 4 van 4