Blauw Research
---
Ruim eenderde filerijders doet 8 oktober mee aan Filevrije dag
Rotterdam , 6 oktober 2009
Ruim een derde van de zakelijke automobilisten die normaal gesproken
met de auto tijdens de spits in de regio Utrecht komt, is van plan
donderdag mee te doen aan de Filevrije dag. Een tiende heeft hierover
nog geen beslissing genomen. Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw
Research in opdracht van de ANWB, Nederland Bereikbaar en het Telewerk
Forum. Meedoen aan de Filevrije dag betekent lang niet altijd dat men
de auto laat staan. Automobilisten doen met name mee door een
alternatieve route te nemen of door eerder of later te vertrekken.
Andere eigen vervoermiddelen, openbaar vervoer en thuiswerken worden
ook als oplossingen gezien.
Oplossingen Fileprobleem
Op de vraag wat de meest effectieve maatregel zou zijn om het
fileprobleem tegen te gaan, werd korting op het openbaar vervoer het
meest genoemd. Op de tweede plaats een beloning voor elke werkdag dat
je de auto laat staan. Een derde effectieve maatregel volgens de
ondervraagden is uitbreiding van het openbaar vervoer.
Filevrije Dag zet aan tot nadenken
De Filevrije dag zet een kwart van de ondervraagden aan tot nadenken
over alternatieven voor het eigen autogebruik en/of het flexibeler
indelen van de werktijden. Ruim een derde van de ondervraagden vindt
het oplossen van de files niet alleen de verantwoordelijkheid van de
werkgever maar ook van de werknemer. De ANWB vindt de resultaten van
het onderzoek van Blauw hoopgevend. Je merkt dat de Filevrije dag
leeft onder mensen, aldus ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom.
Een vijfde van de inwoners van Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland
is op de hoogte van het initiatief. Daarvan heeft ruim een vijfde er
ook met anderen over gesproken en ruim 10% heeft anderen zelfs
aanbevolen om eraan mee te doen. Van de mensen die bekend zijn met de
Filevrije dag weet de helft dat ANWB een van de initiatiefnemers is.
De ANWB houdt donderdag 8 oktober in de regio Utrecht een Filevrije
dag. De tweede editie van de Filevrije dag richt zich op Utrecht omdat
dit de rotonde van Nederland is en in deze regio zowel in de stad als
op de snelwegen veel aan de wegen wordt gewerkt.