Internationalization decisions: the effects of country differences and
familiarity perceptions
Datum: 08 oktober 2009
Promotie: J.J. Hotho, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Internationalization decisions: the effects of country
differences and familiarity perceptions
Promotor(s): prof.dr. A.M. Sorge, prof.dr. H. van Ees
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Aannames belangrijker dan echte kennis bij besluit tot
internationalisering
Als het gaat om internationaliseringsbeslissingen, kiezen bedrijven
eerder voor landen die ze dénken te kennen (veronderstelde
bekendheid), dan voor landen die ze daadwerkelijk kennen en veel
overeenkomsten hebben met het thuisland. Dat blijkt uit onderzoek van
promovendus Jasper Hotho.
Een algemene aanname in internationaal bedrijfskundig onderzoek is dat
ondernemingen geneigd zijn landen te vermijden die in politiek,
cultureel en sociaal-economisch opzicht verschillen van het thuisland,
en dat kennis van plaatselijke omgevingsfactoren de belangrijkste
motivatie vormt voor internationalisatiebeslissingen. Jasper Hotho
legt in zijn proefschrift uit dat hiermee de belangrijke rol over het
hoofd wordt gezien die binnen de menselijke besluitvorming is
weggelegd voor veronderstellingen, aannames en percepties. Hij
ontwikkelt een alternatieve verklaring voor
internationalisatiebeslissingen en internationalisatieprocessen door
te wijzen op de onzekerheidsreducerende rol van veronderstelde
bekendheid (perceived familiarity). Hotho stelt dat ondernemingen niet
zozeer een voorkeur hebben voor landen die relatief veel
overeenkomsten vertonen met het thuisland, maar veel meer voor landen
die als relatief bekend worden beschouwd, en dat de betrokkenheid van
ondernemingen in een buitenlandse markt samenhangt met de
veronderstelde mate van bekendheid met de vestigingscontext en niet
zozeer met daadwerkelijke kennis van plaatselijke omgevingsfactoren.
Hij onderzocht zijn stelling op zowel kwantitatieve als kwalitatieve
wijze, door middel van de analyse van buitenlandse
investeringspatronen en een casestudie naar het
internationalisatieproces van een groot Duits dagbladconcern. De
onderzoeksresultaten steunen zijn hypothese over het belang van de
mate van veronderstelde bekendheid op internationalisatiebeslissingen,
en betwisten het sterke belang dat gehecht wordt aan verschillen
tussen landen en daadwerkelijke kennis van plaatselijke
omgevingsfactoren.
Jasper Hotho (Warnsveld, 1981) studeerde bedrijfskunde aan de
RijksuniversiteitGroningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de
afdeling International Business and Management van de Faculteit
Economie en Bedrijfskunde aan de RUG. Hotho werkt nu als assistant
professor aan de Copenhagen Business School in Denemarken.
Laatst gewijzigd: 25 september 2009 10:01
Rijksuniversiteit Groningen