Consumentenbond

8 oktober 2009

Tarieven telefonie moeten duidelijker

Aanbieders van vaste en mobiele telefonie moeten duidelijker zijn over
hun tarieven, dat stelt staatssecretaris Heemskerk van Economische
Zaken. De Consumentenbond roept de aanbieders op snel met maatregelen
te komen, zodat consumenten makkelijker het aanbod van verschillende
aanbieders kunnen vergelijken. Wanneer de aanbieders niet zelf tot een
oplossing komen, moet de overheid hard en corrigerend ingrijpen.

De staatssecretaris heeft de aanbieders gevraagd op korte termijn met
een voorstel te komen over hoe zij de informatie over tarieven gaan
verbeteren. Wanneer dit de aanbieders niet lukt zal toezichthouder
OPTA aanbieders dwingen om duidelijker te zijn. Informatie over de
tarieven is vaak moeilijk te vinden en onduidelijk. Volgens de
Consumentenbond belemmert dit de concurrentie in de markt.

Belprofiel

Heemskerk wil in elk geval dat aanbieders de informatie over tarieven
standaardiseren zodat deze beter onderling te vergelijken zijn. Ook
wil hij dat klanten toegang krijgen tot hun belprofiel zodat zij
inzicht hebben in hun eigen belgedrag en welk abonnement daarbij het
meest voordelig is.
---