OPENBARE BESLUITENLIJST VERGADERING BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DD. 7 oktober 2009 | |
|Punt|Omschrijving |Beslissing | |nr. | | | | |Advies ROR inzake criteria |De raad voorstellen om de OFA | | |ontwikkelfonds Achtkarspelen. |doelstellingen, de criteria m.b.t. | | | |het OFA en de beoogde effecten voor | | | |het OFA vast te stellen. | | |Adviesnota RPB inzake projectbesluit |Het college heeft besloten een | | |ten behoeve van het realiseren van een |projectbesluit te nemen voor het | | |(tweede) bedrijfswoning op het perceel |realiseren van een tweede | | |Pûsterwei 12 te Surhuizum. |bedrijfswoning behorende bij | | | |Stoeterij Hippocrene (gevestigd op | | | |het perceel Pûsterwei 10) op het | | | |perceel Pûsterwei 12 te Surhuizum. | | |Adviesnota van BVFB inzake de begroting|De begroting 2010 en onderliggende | | |2010. |stukken zijn door het college | | | |vastgesteld. | | |Adviesnota BVSB inzake uitnodiging |Het Plan van Aanpak preferent | | |informatieve bijeenkomst voor |partnerschap Tytsjerksteradiel- | | |raadsleden op 1 oktober 2009 en Plan |Achtkarspelen (versie 21-09-2009) | | |van Aanpak preferent partnerschap |wordt ter vaststelling voorgelegd | | |versie 21-09-2009 samenwerking tussen |aan het college van B&W. | | |Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. |De raden van beide gemeenten zijn | | | |uitgenodigd voor een informatieve | | | |bijeenkomst op 1 oktober 2009 over | | | |de samenwerking. | | |Adviesnota ROR inzake uitgifte |Dit najaar zes kavels bouwterrein | | |bouwterreinen in Buitenpost. |uitgeven, waarvan 2 vrijstaande en | | | |twee 2-1 kap. De twee kavels elk | | | |afzonderlijk middels loting uitgeven| | | |aan bouwondernemers. | | |Adviesnota RPB inzake vergroten van een|Het college heeft besloten de raad | | |loods op het perceel Kolonelsdiep 8a te|voor te stellen de voorbereiding/ | | |Gerkesklooster. |procedure t.b.v. een projectbesluit | | | |te starten voor het vergroten van | | | |een bestaande loods op het perceel | | | |Kolonelsdiep 8a te Gerkesklooster. | | | |Aan deze medewerking zullen een | | | |aantal voorwaarden worden verbonden.| | | |Het college zal de raad voorstellen | | | |te kiezen voor de kortste procedure | | | |variant en alle procedure stappen | | | |voor het projectbesluit te delegeren| | | |aan het college. |
| |Adviesnota RPB inzake verzoek |Het college van B&W is niet bereid | | |adviesbureau Pietersma & Spoelstra te |medewerking te verlenen aan de bouw | | |Drachten (namens dhr. F. Zijlstra te |van een vleeskuikenstal van 2100 m2 | | |Augustinusga) om het pluimveebedrijf |bij het perceel Reaskuorre 11 te | | |aan de Reaskuorre 11 te Augustinusga te|Augustinusga. | | |mogen uitbreiden vanwege strengere | | | |dierenwelzijnseisen. | | | |Adviesnota RPB inzake brief E.W. Vegter|Het college van B&W deelt de heer E.| | |te Buitenpost inzake procedure m.b.t. |W. Vegter mee dat zij geen | | |de eventuele vestiging van een Chinees-|aanleiding zien om de artikel 19, | | |Indisch restaurant aan het West te |lid 1 Wro- procedure geheel opnieuw | | |Buitenpost. |te voeren. | | |Adviesnota BREI inzake inzameling |Het college heeft de brief van Omrin| | |huishoudelijk afval bij een mogelijke |voor kennisgeving aangenomen. | | |uitbraak Mexicaanse griep. | | | |Adviesnota SLBEL inzake consequenties |Op vraag Wille! Speciale | | |op persoongebonden budgetten door |Kinderopvang reageren door de bij de| | |bezuinigingen AWBZ. |adviesnota gevoegde brief. | | |Adviesnota SLBEL inzake verlaging |Ouders van peuters die meedoen aan | | |ouderbijdrage peuterspeelzaalbezoek |het voorschoolse programma Piramide | | |doelgroeppeuter. |op de peuterspeelzalen betalen | | | |maximaal E 105, - ouderbijdrage per | | | |jaar. Amarins Kindercentra voert de | | | |regeling uit. | | |Adviesnota SLBEL inzake aangaan |Het college heeft: | | |convenant geïntegreerde decentrale |Ingestemd met ondertekening door de | | |aanpak van de georganiseerde |burgemeester van het regionaal | | |criminaliteit. |convenant geïntegreerde decentrale | | | |aanpak van de georganiseerde | | | |misdaad. | | | |Ingestemd met deelname van de | | | |gemeentelijke diensten in het lokale| | | |team ter uitvoering van het | | | |regionaal convenant. | | | |Ingestemd met het mandateren van de | | | |informatieverstrekking en de | | | |privacytoetsing hiervan door de | | | |burgemeester aan: | | | |De ambtenaren integrale veiligheid | | | |(IVZ) t.b.v. de | | | |informatieverstrekking. | | | |De juridisch adviseurs van de | | | |afdeling bedrijfsvoering en de | | | |juridisch controller t.b.v. de | | | |juridische toetsing en de | | | |integriteit van de verstrekte | | | |informatie. | | | |De gemeenteraad geïnformeerd over | | | |het voornemen om het convenant aan | | | |te gaan. |
---- --
uit het plan van aanpak.
Jaarlijks worden de herhalingslessen BHV/AED gevolgd. In 2010 wordt hieraan toegevoegd de herhaling van de ploegleiders BHV (2009 diploma behaald). Tevens wordt elk jaar een cursus `Omgaan met agressie' gegeven voor nieuwe medewerkers In 2009 heeft de evaluatie bedrijfsport plaatsgevonden. Gekeken zal worden of dit aanpassingen behoeft in 2010. Verder zal blijken of in 2010 mogelijkheden zijn voor invoering van stoelmassage. Dit wordt in najaar 2009 onderzocht. Het periodiek medisch onderzoek vindt plaats in een cyclus waarbij in 2010 geen onderzoeken worden gegeven. Ditzelfde geldt voor de cursus `Aandacht voor fysieke belastbaarheid' die dit najaar of voorjaar 2010 weer wordt gegeven. Dit in overleg met de betreffende afdelingen.
Verzuim
In 2009 is vastgesteld dat het verzuim te hoog is. De verzuimaanpak wordt in 2010 verder geïntensiveerd. Het is een managementverantwoordelijkheid en vergt constante aandacht.
Informatie en registratie
EGEM i
- Voortzetting project EGEM i (Elektronische GEMeente implementatie), met als doel het gezamenlijk invulling geven aan elektronische vormen van publieke dienstverlening, en anderzijds het project ANDEZ 2 (Mid Office), met als doel het komen tot een gezamenlijke aanschaf van een Mid Office structuur.
- Er is o.a. hard gewerkt aan de invoering van het BurgerServiceNummer (BSN), de basisregistratie personen (BRP) en de basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (BAG).
DMS
Een belangrijk en essentieel onderdeel van het Mid Office is het Document Management Systeem (DMS). Begin 2010 zal het DMS organisatiebreed worden ingezet.
81
Paragraaf E. Bedrijfsvoering
Aanschaf en vervanging van apparatuur
Jaarlijks wordt een deel van de apparatuur vervangen. Vervanging vindt plaats op basis van een 3 en 5 jarige cyclus. Bij de vervangingen is het uitgangspunt om, waar mogelijk en als dit geen technische belemmeringen heeft, opensource software te gebruiken.
Infrastructuur
Gezien de ontwikkelingen in de ICT en de toenemende vraag naar bandbreedte wordt vervanging van de bestaande infrastructuur in ons gemeentehuis steeds noodzakelijker. De huidige infrastructuur dateert van 1996 en is technisch verouderd. De aanpassingen zijn noodzakelijk om een klantgerichte dienstverlening te kunnen aanbieden. Samenwerking (NOFA en Tytsjerksteradiel)
In NOFA verband worden in 2010 de volgende projecten uitgevoerd.
- Cofinanciering Plattelânsprojecten
- ICT kenniscentrum NOFCOM
- Bedrijfsservicepunt ONOF
- Vital Rural Area
Gezien de huidige werkagenda van NOFA wordt gekozen voor een thematische projectmatige aanpak (Wat is het regionale probleem? Hoe gaan we dit aanpakken en organiseren? Wie moeten we daarbij betrekken?). Concreet betekent dit dat er een samenwerkingsverband wordt aangegaan wanneer zich een project voordoet. De raden van Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen hebben beide uitgesproken dat zij elkaar als preferente samenwerkingspartner willen gaan beschouwen. In 2010 zijn er de volgende doelstellingen en bijbehorende plannen voor de samenwerking met Tytsjerksteradiel:
- Het door de raden van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel laten vaststellen van een intentieovereenkomst voor samenwerking;
- Maken en uitvoeren van een communicatieplan ten behoeve van de raden, colleges, OR en, managementteams en medewerkers;
- Het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst, na de gemeenteraadsverkiezingen, dat zich richt op de inrichting van een SETA samenwerkingsverband met een duidelijk perspectief voor medewerkers in beide organisaties.
Interne communicatie
Doorontwikkelen van de interne communicatie door:
- Een nieuw op te zetten intranet
- Ontwikkelen van het personeelsblad
- Advies en ondersteuning van Staf en MT
Doelmatigheid- en doeltreffendheidonderzoek
In de verordening "Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Achtkarspelen" is vastgelegd dat het college jaarlijks en aantal onderzoeken doet naar doelmatigheid en doeltreffendheid. Het college stuurt ieder jaar voor 15 november een onderzoeksplan naar de raad waarin de onderzoeken voor het komende jaar worden gemeld.
82
Paragraaf E. Bedrijfsvoering
Facilitaire zaken
Huisvesting
Onlangs is door de raad besloten in te stemmen met de verbouw van het gemeentehuis. Door deze verbouwing zal het gemeentehuis weer beschikken over adequate huisvestingsmogelijkheden voor bestuur en medewerkers. Tevens zal de burger van Achtkarspelen met de komst van het Klantcontactcentrum (KCC) nog beter en sneller kunnen worden geholpen. Het gemeentehuis krijgt de beschikking over een multifunctionele raadzaal met een foyer, waar ruimte is voor diverse evenementen. En tenslotte zal een einde komen aan het nijpend tekort aan spreekkamers en vergaderruimte.
De aanbesteding van de verbouw vindt na de zomerperiode plaats waarbij de gunning voor het einde van het jaar zal kunnen plaatsvinden. Voorjaar 2010 wordt met de verbouw begonnen en hopelijk kunnen rond de jaarwisseling 2010 2011 alle nieuwe voorzieningen in gebruik worden genomen.
Inkoop en aanbesteding
De gemeente streeft ernaar een integer en doelmatig aanbesteder te zijn, met inachtneming van de Europese beginselen transparantie, objectiviteit en non discriminatie. Hiertoe is in 2007 inkoop en aanbestedingsbeleid vastgesteld, dat in 2009 is geactualiseerd/aangevuld.
Er is een werkgroep inkoop en aanbesteding ingesteld die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende afdelingen. Deze werkgroep heeft zich de afgelopen jaren bezig gehouden met:
- De evaluatie van het in 2007 vastgestelde beleid en het opstellen van het in mei 2009 vastgestelde beleid "Eenduidig en transparant, maart 2009";
- Toetsing van en adviseren over (voorgenomen) inkopen en aanbestedingen. De werkgroep gaat een presentatie verzorgen om het aangescherpte beleid verder onder de aandacht te brengen en de rol en taken van de werkgroep te verduidelijken. Ook zullen er in 2010 algemene inkoopvoorwaarden worden opgesteld. Interne controle/Rechtmatigheid
Naast het getrouwheidsonderzoek wordt er de laatste jaren bij de controle van de jaarstukken ook een rechtmatigheidsonderzoek verricht. Met de gekozen aanpak van de rechtmatigheidscontrole is een aansprekende verbeterslag gemaakt. De rechtmatigheid is nu gebaseerd op een procesmatige aanpak. Inmiddels is voor een achttal processen een risicoanalyse en het werkprogramma samengesteld. Na de uitwerking van de tweede serie van acht processen, waaronder de algemene baten en lasten, Sisa, treasury, verzekeringen, leges, gemeenschappelijke regelingen, Kruidhof en onderwijs kan de controle van de rechtmatigheid geheel procesmatig worden uitgevoerd. De jaarlijkse werkzaamheden van de beoordeling van het normenkader, het aanbrengen van wijzigingen in de procesbeschrijving, het actueel houden van de risicoanalyse en het aanpassen van het werkprogramma kunnen in de jaarlijkse P&C cyclus worden meegenomen. De interne controle kan hiermee in 2010 op een duidelijke en overzichtelijke wijze gedurende het jaar worden uitgevoerd. De bevindingen van de interne controle zullen worden vastgelegd in de eindverslaggeving.
83
Paragraaf F. Verbonden partijen
F. Verbonden partijen
Inleiding
Bij de realisering van beleidsvoornemens is het vaak noodzakelijk bepaalde relaties met derde partijen aan te gaan. In een aantal gevallen zijn dergelijke relaties uitgegroeid tot een zodanige vorm dat de gemeente zeggenschap en financiële belangen in die derde partij heeft gekregen. In dat geval is er sprake van een zogenaamde verbonden partij. Verbindingen met derde partijen zijn een manier om een bepaalde publieke taak uit te voeren. Het doel van deze paragraaf is om de gemeenteraad en burgers inzicht te verschaffen in beleidsmatige en financiële betrokkenheid van de gemeente Achtkarspelen inzake door derden uit te voeren processen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Wat is een verbonden partij
Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Van een bestuurlijk belang is sprake als de gemeente zeggenschap kan uitoefen via een bestuurszetel dan wel via stemrecht. Van een financieel belang is sprake wanneer aan de verbonden partij een bedrag ter beschikking gesteld is, dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat. Ook is er sprake van een financieel belang wanneer een zekerheid is gegeven waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.
Overzicht verbonden partijen
De gemeente Achtkarspelen heeft op dit moment met de volgende verbonden partijen een relatie.
- Afvalsturing Friesland
- Bank Nederlandse Gemeenten
- Bestuursacademie Noord Nederland
- Brandweer Fryslân
- Caparis
- Eneco
- Fryslân Miljeu
- Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Fryslân
- NoordOost Friese Aanpak (NOFA)
- Servicebureau De Friese Wouden
- Sociale Werkvoorziening Fryslân
- Welstandscommissie Hûs en Hiem
Nadere toelichting op de verbonden partijen:
Afvalsturing Friesland en Fryslân Miljeu (Omrin)
Het in 1984 opgerichte OLAF, het Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Friesland, is in
1995 vervangen door een nieuwe naam en rechtsvorm. Afvalsturing Friesland NV is een naamloze vennootschap met de 31 Friese gemeenten als aandeelhouders. De activiteiten bestaan voornamelijk uit overslag, bulktransport en het storten van afval op het Ecopark De Wierde. Vanaf 2011 zal verbranding van afvalstoffen in de zogenaamde ReststoffenEnergieCentrale (REC) hier nog aan toegevoegd worden. Door de oprichting van zusterbedrijf Fryslân Miljeu in 1999, dat zich bezig houdt met inzameling van huishoudelijk en bedrijfsafval, wordt de gehele afvalketen bestreken. Fryslân Miljeu is weer onderverdeeld in meerdere regio BV's. Achtkarspelen is aandeelhouder van BV Fryslân Miljeu Noordoost. Vanaf 1 januari 2005 is besloten onder één naam verder te gaan: Omrin. Dit is de handelsnaam van Afvalsturing BV en BV Fryslân Miljeu. De gemeente Achtkarspelen bezit 120 aandelen van Afvalsturing BV met een nominale waarde van
54.453,63. De nominale waarde van de aandelen van Fryslân Miljeu is 62.453,32.
84
Paragraaf F. Verbonden partijen
Bank Nederlandse Gemeenten
De gemeente Achtkarspelen is voor het geldverkeer aangesloten bij de Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag. De belangrijkste geldstromen worden via de BNG afgehandeld. In die hoedanigheid heeft de gemeente dan ook een deelname in het aandelenkapitaal van de BNG. De gemeente Achtkarspelen is momenteel in het bezit van 87.711 aandelen elk met een nominale waarde van 2,50 per stuk. Voor het aandelenbezit ontvangt de gemeente jaarlijks een dividenduitkering.
Bestuursacademie Noord Nederland
Gemeenschappelijke regeling bestaat uit een financiële afwikkeling.
Brandweer Noord Oost Fryslân
Brandweer Fryslân, thans de Hulpverleningsdienst Fryslân, is een samenwerkingsverband van alle 31 Friese gemeenten. Brandweer Fryslân verleent ondersteuning in de vorm van personeel en materieel aan de gemeentelijke korpsen in geval van rampen. De basisbrandweerzorg wordt verzorgd door de gemeentelijke brandweerkorpsen. Alle gemeenten zijn verplicht, al dan niet in een vorm van samenwerking, een brandweerkorps in het leven te houden. De gemeente Achtkarspelen heeft in samenwerking met de gemeenten Dantumadeel, Dongeradeel, Kollumerland c.a., Ameland en Schiermonnikoog een samenwerkingsverband opgericht voor de brandweer. Een gemeenschappelijke brandweer biedt voordelen voor de kwaliteit en snelheid van de brandbestrijding en hulpverlening. De doelstellingen op het gebied van veiligheid en bescherming uit programma 5 kunnen daardoor op een effectievere en efficiëntere wijze gerealiseerd worden. De participatie is, gelet op deze voordelen, van duurzame aard.
ENECO
ENECO is één van de drie grote energiebedrijven in Nederland. De integrale dienstverlening van ENECO omvat de productie, het transport en de levering van elektriciteit, gas, warmte en bijbehorende diensten (meten, beheren, installeren en factureren). In totaal worden circa twee miljoen zakelijke en huishoudelijke klanten bediend door ENECO. De aandelen van ENECO zijn in handen van 64 Nederlandse gemeenten. De gemeente Achtkarspelen bezit 9474 aandelen met een nominale waarde van 947.400, . Hiervoor ontvangt de gemeente jaarlijks een dividenduitkering. Er zijn (al langer) ontwikkelingen gaande om de energielevering en het daarvoor benodigde netwerk te splitsen in afzonderlijke bedrijven. De redenering achter deze wetgeving is om de vrije markt over energie te bevorderen doordat nieuwe toetreders die niet over eigen infrastructuur beschikken, eenvoudiger toegang krijgen tot de markt. Aandeelhouders (provincies en gemeenten) kunnen direct na de splitsing hun aandelen verkopen in de commerciële bedrijven (productie, handel en levering). Hulpverleningsdienst Fryslan
Brandweer Fryslân vormt samen met GGD Fryslân sinds 1 januari 2007 de Hulpverleningsdienst Fryslân. De Hulpverleningsdienst Fryslân is een samenwerkingsverband van alle 31 Friese gemeenten op het gebied van openbare gezondheidszorg, brandweerzorg en rampen en crisisbeheersing. De burgemeesters van de 31 Friese gemeenten vormen het Algemeen Bestuur van de Hulpverleningsdienst Fryslân. Tevens is er een dagelijks bestuur, bestaande uit 7 leden. Het onderdeel Brandweer Fryslân van de Hulpverleningsdienst Fryslân verleent ondersteuning in de vorm van personeel en materieel aan de gemeentelijke korpsen in geval van rampen.
Het onderdeel GGD richt zich op bevordering van gezondheid en voorkomen van ziekten. De GGD helpt, ondersteunt en adviseert onder andere de bevolking, alle Friese gemeenten en andere organisaties om de (volks)gezondheid te bevorderen.
85
Paragraaf F. Verbonden partijen
NoordOost Friese Aanpak (NOFA)
In 2009 is een toekomstvisie voor NOFA opgesteld om naar alle betrokken partijen duidelijk te maken waar de samenwerking binnen NOFA in essentie op focust en ook waar de grenzen van de samenwerking zich op dit moment aftekenen. Het is duidelijk geworden dat de NOFA samenwerking geen opmaat naar of alternatief is voor een fusie. Er komt geen grote NOFA gemeente bestaande uit Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel en Kollumerland c.a.
Het samenwerkingsverband NOFA krijgt een minder exclusief karakter. Steeds meer politiek maatschappelijke thema's vragen om gemeentelijke samenwerking op grotere schaal. Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel en Kollumerland c.a. zoeken, naast de NOFA samenwerking, afhankelijk van het bestuurlijk perspectief nauwere samenwerking met andere gemeenten. Per onderwerp wordt duidelijk welke partners met elkaar willen samenwerken. Dit kan betekenen dat er soms twee of drie gemeenten zullen deelnemen aan een project of dat er een andere buurgemeente(n) aansluit(en). Ferwerderadiel en Tytsjerksteradiel zijn logische samenwerkingspartners gezien de gezamenlijke regionale problematiek van Noordoost Fryslân.
De regionale samenwerking blijft van belang. NOFA is en blijft als platform onmisbaar als het gaat om belangen die de hele regio raken dan wel voor geheel Noordoost Fryslân belangrijk zijn. Samenwerking blijft van wezenlijk belang. De NOFA samenwerking zet in op kansrijke thema's voor Noordoost Fryslân. Dit gebeurt minder exclusief (met andere partners), efficiënter (minder bestuurlijke drukte) en minder intensief (projectmatiger). Servicebureau De Friese Wouden
Het Servicebureau is een samenwerkingsverband van zeven gemeenten in het Oosten Zuidoosten van Fryslân. De taken van het samenwerkingsverband liggen sinds 1 januari
2001 op het terrein van:
- geluid en zonebeheer
- coördinatie van de handhaving milieuwetgeving
- coördinatie van regionale projecten
- volkshuisvesting (met name de uitvoering van het Besluit woninggebonden subsidies) Het algemeen bestuur wordt gevormd door de wethouders, die milieu in portefeuille hebben. Drie leden zijn aangewezen als dagelijks bestuur. De juridische basis vormt de gemeenschappelijke regeling Servicebureau "De Friese Wouden". Hierdoor functioneert het Servicebureau als verlengstuk van de gemeentelijke afdelingen. Het Servicebureau voert dan ook geen werkzaamheden voor derden uit (zoals akoestische onderzoeken voor bedrijven), want de controle en adviesfunctie voor de gemeente zou dan juridisch niet meer zuiver zijn.
De drie Friese regio's en de provincie Fryslân nemen deel aan de gemeenschappelijke regeling "Zonebeheer in de provincie Fryslân", waardoor het Servicebureau ook alle zonebeheerswerkzaamheden voor de provincie verricht. Sociale Werkvoorziening Fryslân en Caparis
De wettelijke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) zijn door de deelnemende gemeenten ondergebracht in een gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân. De daadwerkelijke uitvoering wordt niet door het openbaar lichaam zelf verricht, maar is op basis van een meerjarige overeenkomst uitbesteed aan Caparis NV. De opdracht aan Caparis is om binnen de kaders en de financiële ruimte die de WSW en de bijbehorende regelgeving biedt, zoveel mogelijk mensen die voor de WSW geïndiceerd zijn, op een zorgvuldige wijze werk te bieden en doelgericht te werken aan de ontwikkeling van deze mensen in hun arbeidssituatie. De gemeentelijke bijdrage is een belangrijk aandachtspunt van de gemeenschappelijke regeling. Bij de fusie was er van uitgegaan dat de gemeentelijke bijdragen willicht vanaf 2007 zouden kunnen vervallen. Vanwege de huidige situatie kan daar geen sprake van zijn. Onze gemeente heeft de bijdrage ook na 2007 laten
86
Paragraaf F. Verbonden partijen
doorlopen in het financieel perspectief. Daardoor heeft dit geen gevolgen voor onze begroting. De modernisering van de WSW per 1 januari 2008 zal hier direct ook geen verandering in brengen omdat in feite de rijksfinanciering op hetzelfde niveau zal blijven alleen dan betaald via de gemeente. Door bij plaatsing van WSW ers zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij het reguliere bedrijfsleven zal op termijn wellicht een ander exploitatie van de WSW uitvoering tot stand komen. Hierdoor kan de gemeentelijke bijdrage verminderen of op nihil komen. Caparis is bezig met een heroriëntatie. Hierbij is het uitgangspunt de doelstelling van de modernisering te realiseren.
Welstandscommissie Hûs en Hiem
De gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem is 1 januari 1985 opgericht. De doelstelling is de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen op het gebied van bouwkunstige en landschappelijke schoonheid in de provincie Friesland. De instantie geeft met behulp van een bureau uitvoering aan de bovengenoemde doelstelling en oefent daarbij de volgende taken uit:
- Het voorzien van de gemeenten in de welstandsadvisering als bedoeld in de Woningwet
- Het geven van adviezen over welstandsvraagstukken aan gemeenten en andere openbare lichamen
- Het voorzien van de gemeenten in de advisering over de toepassing van de monumentenwet en de monumentenverordening in het bijzonder in de advisering als bedoeld in artikel 11 van die wet
- Het op verzoek van gemeenten, voorzien in de advisering over de toepassing van de monumentenwet en de monumentenverordening, in het bijzonder ten aanzien van beschermde gemeentelijke monumenten en/of in de advisering ten aanzien van beeldbepalende panden binnen ingeschreven beschermde stads en dorpsgezichten.
87
Paragraaf G. Grondbeleid
G. Grondbeleid
De gemeente is actief op het gebied van de productie van bouwgrond. De hiermee gepaard gaande activiteiten (aankoop, bouwrijp maken en verkoop bouwrijpe grond) voor woningbouw, en / of bedrijventerreinen vinden plaats in het grondbedrijf. De wetgever heeft in de begroting en verantwoordingsvoorschriften bepaald dat in de beleidsbegroting het grondbeleid als aparte paragraaf wordt opgenomen. Het doel daarvan is het grondbeleid transparanter te maken, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol beter gestalte kan geven. Visie op grondbeleid en de uitvoeringswijze
Bouwgrondproductie dient tot het realiseren van doelstellingen die in de diverse gemeentelijke programma's zijn neergelegd. Door middel van uw besluitvorming rondom de nota grondbeleid 18 december 2008 geeft u uw visie en stelt u de kaders vast waarbinnen het college tot uitvoer over kan gaan.
De nota grondbeleid beschrijft in hoofdlijnen de volgende besluiten: De gemeente blijft in principe een actief grondbeleid voeren. Daarbij verwerft de gemeente actief gronden. Het college van burgemeester en wethouders kan overgaan tot strategische verwervingen tot 1.000.000 zonder voorafgaande toestemming van de gemeenteraad. Bij kostenverhaal wordt gebruik gemaakt van de wettelijke mogelijkheden. De gemeente zal de mogelijkheden van de Grondexploitatiewet inzake onder andere kostenverhaal en het stellen van locatie eisen bewust inzetten. De gemeente blijft haar grondprijzen per functie vast stellen. Er wordt een fonds ten behoeve van starters en een fonds ten behoeve van strategische aankopen op de woningmarkt opgericht.
Uitvoer aan grondbeleid
In deze paragraaf geeft het college aan hoe zij binnen de kaders van de nota grondbeleid uitvoer aan de in de nota grondbeleid gestelde doelstellingen geeft. Woningbouwcontingentering
Het standpunt van de provincie ten aanzien van de beschikbaarheid van woningbouwcontingenten is bekend. Dit standpunt betekend voor het gemeentelijk grondbedrijf dat er in dit verband rekening moet worden gehouden met een afnemende ontwikkelpotentie en daarmee voor wat betreft woningbouw. Voor uitbreidingslocaties zal de provincie naar verwachting geen nieuwe contingenten aan de gemeente ter beschikking stellen. Voor inbreidingslocaties zijn door middel van "plafondloos bouwen" nog voldoende mogelijkheden.
Ontwikkelpotentie / opbrengstpotentie
De mate waarin woningbouwcontingenten beschikbaar zijn voor gemeentelijke plannen bepaald voor een belangrijk deel de ontwikkelpotentie maar met name ook de opbrengstpotentie van de gemeentelijke grondexploitaties. Algemeen gesteld geldt dat uitbreidingslocaties betere financiële resultaten bieden dan inbreidingslocaties. Op basis van de afspraken met de provincie ten aanzien van de beschikbaarheid van woningbouwcontingenten moet worden geconcludeerd dat in toenemende mate zal worden ingezet op inbreidingslocaties. Dit brengt met zich mee dat de financiële afdracht vanuit het grondbedrijf aan de algemene dienst in de nabije toekomst sterk onder druk kan komen te staan en in de toekomst zelfs negatief zal zijn.
Geprognosticeerd resultaat totale grondexploitatie Het resultaat van een complex valt, volgens het Besluit Begroting en Verantwoording Provincie en Gemeenten, in beginsel pas vrij op het moment dat het complex definitief wordt afgesloten. Afhankelijk van de grootte van het complex en de voortgang van de verkoop kan de looptijd van een complex oplopen tot tientallen jaren.
88
Paragraaf G. Grondbeleid
Om inzicht in de waarde van de toekomstige resultaten van alle complexen te verkrijgen worden deze toekomstige resultaten daarom herleid naar de netto contante waarde. Het geprognosticeerde resultaat van het grondbedrijf bedraagt aan het begin van 2009 ruim acht miljoen euro.
Onderbouwing van de geraamde winstneming
Op basis van de huidige exploitatieramingen worden de volgende incidentele afdrachten aan de algemene dienst verwacht:
2011 Afsluiten Munewyk 700.000
2011 Afsluiten De Koaten 510.000
2012 Afsluiten Surhuisterveen Zuid I 600.000 NB Cijfers met afnemende zekerheid naar de toekomst Beleidsuitgangspunten omtrent reserves voor grondzaken in relatie tot risico's van de grondzaken
Een slagvaardig grondbedrijf is van belang voor de realisatie van de gestelde ambities. De huidige aard en schaal gecombineerd met de ontwikkelingen op met name de woningbouwmarkt maakt het naar onze mening op dit moment niet noodzakelijk het grondbedrijf volledig van de algemene dienst los te koppelen. Het financieel beleid van deze gemeente is er op gericht om alle risicovelden in samenhang te inventariseren en te kwantificeren. Dit houdt in dat ook de grondexploitaties een positie hebben en houden binnen de risicoinventarisatie van de Algemene Dienst en de bepaling van het weerstandsvermogen. Door het grondbedrijf, als onderdeel van de algemene dienst, wel zo veel mogelijk als een losstaande eenheid te beoordelen (prestatieafspraken en toerekening van kosten en opbrengsten) denken wij de slagvaardigheid verder te kunnen stimuleren. Het grondbedrijf zal daarnaast meer dan dat nu het geval is projectmatig worden ingericht.
Qua financiële verantwoordelijkheid blijft het grondbedrijf dus onderdeel van de algemene dienst. De complexen blijven direct gekoppeld aan de algemene dienst. Winstgevende complexen dragen middelen af aan de algemene dienst, de algemene dienst draagt bij aan complexen met een geraamd tekort. Om financiële tegenvallers als gevolg van risico's van het grondbedrijf op te kunnen vangen, houdt de gemeente hiervoor weerstandsvermogen aan.
Grondexploitatierisico's
Voor grondexploitaties worden exploitatieopzetten opgesteld, gebaseerd op diverse uitgangspunten.
Per definitie vinden afwijkingen plaats. De belangrijkste oorzaken van de afwijkingen betreffen:
- calculatieverschillen (boven inflatoire prijsstijgingen)
- extreem hoge aankoopkosten in verband met ontwikkelingen op de inkoopmarkt
- oplopende boekwaarden en daardoor stijgende kostprijs als gevolg van toegerekende rentekosten
- het onverkoopbaar raken van bouwgronden als gevolg van archeologische vondsten of aanwezigheid van beperkende voorzieningen (zoals hinder van aangrenzende wegen)
- vertraging bij de ontwikkeling van plannen, als gevolg van inspraak en bezwarenprocedures, onvoldoende beschikbare contingenten of het invullen van locaties buiten de bouwgrondexploitatie
- tekort aan te exploiteren grond als gevolg van meer particulier initiatief In de door de gemeente opgestelde exploitatieopzetten, is voor de bovengenoemde risico's financiële ruimte gecreëerd. De hiervoor benodigde financiële middelen bevinden zich tot het moment van winstafdracht of afsluiten van een complex in de grondexploitatie.
89
Paragraaf G. Grondbeleid
Mogelijke exploitatieverliezen
Als gevolg van verschil tussen boekwaarden en taxatiewaarden ruwe grond kunnen, blijkend uit de exploitatieopzetten, verliezen optreden. Ter afdekking van dit risico is een voorziening bouwgrondexploitatie gevormd ter grootte van het risico. Mogelijke exploitatieverliezen in verband met contingentering De beperkte beschikbaarheid van contingenten als gevolg van de verwachte demografische ontwikkelingen is een voordurend aandachtspunt, wat vooral bij toekomstige ontwikkelingen tot vertraging kan leiden. Voor uitbreidingslocaties zal daardoor weinig tot geen contingent meer beschikbaar zijn. Het grondbedrijf zal zich in de toekomst meer richten op inbreidingslocaties. In tegenstelling tot uitbreidingslocaties bieden inbreidingslocaties met regelmaat een negatief exploitatieresultaat. In het gemeentelijk grondbedrijf zijn nog enkele uitbreidingsplannen opgenomen, voor zover hiervoor nog geen contingent beschikbaar is gesteld is een voorziening noodzakelijk. Over de definitieve toekenning van contingenten wordt overleg gevoerd met de provincie. Het definitieve standpunt van de provincie zou tot bijstelling kunnen leiden.
Bouwrijp maken afgesloten complexen
Voor het afronden van werkzaamheden in verband met het bouwrijp maken van afgesloten complexen volgen nog uitgaven. Ter afdekking van de risico's is een voorziening gevormd. Ten laste van de af te sluiten complexen wordt de voorziening gevoed ter grootte van het risico.
Complexen in het grondbedrijf 2010
Complexen in exploitatie
Woningbouw
003 Surhuisterveen (Vierhuisterweg)
De ontwikkelaar is bezig met de realisatie van de eerste fase. De gemeente is in overleg met de ontwikkelaar over de invulling van de vervolgfases.
004 Surhuisterveen (Zuid)
Geen ontwikkelingen verwacht in 2010.
005 Twijzelerheide (De Swadde II)
In 2009 zijn kavels in het plan De Swadde II aangeboden. De resterende aangeboden kavels zijn per direct beschikbaar.
010 Buitenpost (Munewyk)
In 2009 zijn de laatste kavels in het plan Munewyk door de markt gereserveerd. Naar verwachting leiden deze reserveringen in de loop van 2009 tot verkoop. Zodat het complex nadat de kantorenlocatie nabij de rotonde een invulling heeft gekregen kan worden afgesloten.
013 Buitenpost (Lutkepost)
Zodra het bestemmingsplan is vastgesteld wordt gestart met kaveluitgifte. Naar verwachting vindt de eerste kaveluitgifte plaats in 2010.
070 Kootstertille (De Koaten)
In het plan is nog twee kavels beschikbaar.
095 Boelenslaan (De Wiken)
Geen ontwikkelingen verwacht in 2010.
90
Paragraaf G. Grondbeleid
Industrieterreinen
301 Surhuisterveen (Kommizebosk)
In dit complex is nog één perceel beschikbaar.
303 Buitenpost (De Swadde II)
In Buitenpost is nog voldoende ruimte voor bedrijfsvestiging op bedrijventerrein De Swadde
369 Kootstertille (Oastkern)
Het meest oostelijke deel van het bedrijventerrein Oastkern wordt in 2009 tot ontwikkeling gebracht. Hiervoor hebben zich voldoende gegadigden gemeld. De uitgifte van gronden op bedrijventerrein Westkern (dat ook onder dit complex valt) is in 2009 in voorbereiding.
378 Surhuisterveen (De Lauwers)
Er is geen ruimte meer beschikbaar op bedrijventerrein de Lauwers. Ten gunste van een uitbreiding van dit bedrijventerrein is grond aangekocht en is (bij het tot stand komen van deze tekst) een bestemmingsplan in voorbereiding.
91
---- --