Port of Rotterdam

Rotterdam: 11e keer Oostenrijks belangrijkste haven


07-10-2009

Rotterdam was in 2008 voor de elfde achtereenvolgende maal Oostenrijks belangrijkste zeehaven, met een overslag van 4,8 miljoen ton. Dit was 6% minder dan het jaar daarvoor en goed voor een marktaandeel van een kleine 27% (*). Dit blijkt uit de "Seehafenbilanz" over 2008, die het Oostenrijkse logistieke vakblad "Verkehr" jaarlijks opstelt. De haven van Koper (Slovenië) bleef tweede, met 4,3 miljoen ton. Van Rotterdam naar het oosten ging 3,8 miljoen ton, 5% minder dan in 2007. De Oostenrijkse export via Rotterdam gaf bijna 10% toe tot 1 miljoen ton.

Verwachting overtroffen
Franz Zauner, de Rotterdam-vertegenwoordiger voor Oostenrijk en Slowakije, over de teruggang: "We zijn met 2008 zeer tevreden, het liep eigenlijk beter dan verwacht". Zo verminderde het aantal im-/exportcontainers met slechts 2%. In de min zaten ook agribulk, biomassa en producten voor de auto-industrie. De import van massagoed voor de grootste klant Voestalpine, ontwikkelde zich onverwacht goed. Het leeuwendeel van de import via Rotterdam blijft dan ook bestaan uit metalen, en ertsen voor de hoogovens in Linz.

Franz Zauner

Containers, LNG
Het containervervoer was 110.750 TEU groot en het Rotterdams aandeel in het Oostenrijks totaal bleef constant op 25%. Ongeveer 80% van de containers werd per spoor vervoerd, in 2008 via wekelijks 20 shuttletreinen. In 2009 liep dit terug tot 16-17 treinen. Deze herfst loopt het aanbod weer op. In de toekomst ziet Zauner vooral groeikansen in treinshuttles op Tsjechië en Slowakije en in staal en projectlading. Een nieuwe activiteit wordt de doorlevering van LNG aan de Oostenrijkse 'joint venture' EconGas (Begas, EVN, Linz AG, OMV Gas&Power, OÖ Ferngas AG, Wien Energie). Deze heeft een belang van 5% in de in aanbouw zijnde Gate-terminal op de Maasvlakte. EconGas wil tot 3 miljard m3 gas per jaar, via Gate het net inbrengen. Het gas wordt geleverd aan klanten in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Hongarije. Uitbreiding naar andere Midden-Europese landen ligt in de lijn der verwachting.

Noord-Zuidhavens
Na de toename van hun aandeel in 2007 (*), verloren de "Zuidhavens" (Adriatische- en Zwarte Zee) weer op de "Noordhavens" (Noordzee). Hun respectievelijke marktaandelen kwamen uit op 36,2 en 63,8% van de in totaal 18,1 miljoen ton.

Top vijf
De vijf belangrijkste havens voor de Oostenrijkse export en import, in duizenden tonnen: ExportImportTotaal+/- 08-07

1. Rotterdam (1)0.9913.8094.799- 6,1%

2. Koper (2)1.1873.0894.277+ 6,7%

3. Hamburg (3)1.6301.0412.670- 5,2%

4. Antwerpen (4)1.3191.2662.585+ 22,2%

5. Triëst (5)7036221.325+ 9,7%

( ) Positie 2007.

In 1991 stond Rotterdam nog op een vijfde plaats. Nadien werd Oostenrijk bereikbaar voor binnenvaartschepen via het Rijn-Main-Donaukanaal en verachtvoudigde de goederenstroom met Oostenrijk zich.

(*) In 2007 was er geen opgave beschikbaar van de Bremer havens. Dit vertekent de totale geregistreerde zeeoverslag, de aandelen van havens en die van noord- ten opzichte van zuidhavens.