Individuele bonus belangrijker dan gezamenlijke winstdeling
07/10/2009 08:32
Cobben & van Tulder
Cobben & Van Tulder BV te Amsterdam is specialist in de werving- en selectie van marketing en salespersoneel. In september 2009 enqueteerden we ongeveer 2500 mensen die werken in een marketing en/of salesfunctie over hun wensen ten aanzien van een nieuwe baan.
Een van de conclusies is dat kandidaten aangeven dat een individuele bonus voor hen belangrijk is, belangrijker zelfs dan een gezamenlijke winstdeling. Op de vraag: hoe belangrijk zijn voor u de mogelijkheden om een individuele bonus te behalen antwoordde 47% dat ze dit zeer belangrijk of belangrijk vonden. Op dezelfde vraag over de gezamenlijke winstdeling was dat 30%. Het hoogste scoorde overigens het aspect bedrijfscultuur met 90%, gevolgd door doorgroeimogelijkheden met 80%.
Opvallend is dat er in deze tijd veel gesproken wordt over de negatieve effecten van individuele bonussen, terwijl veel mensen aangeven dat ze wel de mogelijkheid voor een individuele bonus belangrijk vinden in een nieuwe baan. De sfeer rond bonussen is nu negatief, vaak wordt hierbij uit het oog verloren dat individuele bonussen motiverend werken en dat bedrijven er een goed sturingsmiddel mee in huis hebben. De negatieve effecten worden vaak veroorzaakt als de grondslag voor de bonus niet in overeenstemming is met het bedrijfsbelang. Als je een verkoper een bonus geeft over de hoogte van de omzet die hij voor het bedrijf behaalt en niets afspreekt over de marge of over klanttevredenheid dan kan dat problemen opleveren. Ook kunnen er problemen ontstaan als bonussen aan doelen worden gekoppeld die op korte termijn spelen, terwijl voor de lange termijn van het bedrijf andere doelen gelden. Denk aan een hypotheekadviseur die een bonus krijgt voor nieuwe productie en er geen belang bij heeft of die hypotheek ook daadwerkelijk wordt afbetaald.
Dit onderzoek onderschrijft de conclusie dat salaris voor mensen een belangrijke randvoorwaarde is(1) in een baan en de mogelijkheid om je te ontwikkelen en daar erkenning voor te krijgen belangrijk wordt gevonden bij het kiezen van een nieuwe baan. Bedrijven kunnen individuele bonussen goed gebruiken als onderdeel van hun pakket om mensen te vinden en te binden, maar moeten het instrument wel goed inzetten.
(1)(zie bijvoorbeeld Intelligence groep, NOA resultaten)