Senternovem

08-10-2009 | Besparen energie vergt 48 miljard van consumenten

Energiebesparing door consument is moeilijk, maar kan veel opleveren

De kabinetsdoelstelling om twintig procent energie te besparen in 2020 kan alleen worden gehaald als ook consumenten alle zeilen bijzetten en forse energiebesparende maatregelen treffen. Daar staat tegenover dat zij dan jaarlijks bijna 1100 euro zullen besparen op hun energierekening. Om dit te bereiken, is een grote gedragsverandering nodig. Ook vergt het de komende tien jaar een investering door consumenten van in totaal 48 miljard euro, blijkt uit onderzoek van De Nationale DenkTank naar de barriëres en kansen voor consumenten om meer energie te besparen en zelf energie op te wekken.

Analyse energieconsument
De Nationale DenkTank, bestaande uit 21 talentvolle studenten en aio's, heeft de afgelopen vijf weken een brede analyse uitgevoerd van de energieconsument. Deze werd op 7 oktober gepresenteerd aan minister van Milieu Jacqueline Cramer en aan een gezelschap van experts en betrokkenen. Samen met hen gaat de DenkTank de komende maand op zoek naar concrete oplossingen. Deze worden op 12 december aanstaande aangeboden aan Cramer voordat zij vertrekt naar de klimaattop in Kopenhagen.

Consument in sleutelrol
De consument speelt een essentiële rol in het bereiken van de nationale milieudoelstellingen, zo constateert de DenkTank. Hoewel verantwoordelijk voor 24% van het energieverbruik, vormt de vraag van de consument de drijvende kracht voor het verder ontwikkelen van de markt voor energiebesparende producten en diensten. Daarnaast is de consument nodig voor draagvlak voor veel van de overheidsmaatregelen. Huishoudens kunnen gemiddeld 1058 euro netto per jaar besparen indien zij alle besparende maatregelen nemen. Daar is een additionele investering van gemiddeld 6.391 euro per huishouden voor nodig. Dit zijn extra kosten bij bijvoorbeeld het bouwen van een nieuw huis of bij een verbouwing.

Veel draagvlak, te weinig actie
Uit een representatief onderzoek van de DenkTank uitgevoerd door bureau Motivaction blijkt een groot draagvlak voor energiebesparing. Toch neemt niet iedere consument evenveel maatregelen. Energiezuinige consumenten zijn vaker vrouw, zijn ouder dan 34 jaar, hebben een inkomen van rond de één tot twee keer modaal en hebben een eigen huis en een eigen auto. Jonge, mannelijke huurders nemen veel minder besparende maatregelen. Stedelingen blijven opvallend achter met energiebesparing. Het gasverbruik is in de stad toegenomen, terwijl die in landelijke gebieden is gedaald. De daling in elekriciteitsgebruik is in de landelijke gebieden drie keer groter. Elektriciteitsbesparing, zo blijkt uit het onderzoek, wordt vooral gedreven door zorgen rond milieu en klimaat. Dit is een groot verschil met warmtevraag waar financiële motieven belangrijker zijn.

Kansen
De Denktank heeft kansen en belemmeringen voor besparing door consumenten in kaart gebracht op vier verschillende gebieden: warmte, elektriciteit, vervoer en het zelf opwekken van energie in en om het huis. Enkele conclusies:

* Consumenten geven hun geld liever uit aan meer gemak en comfort dan aan warmtebesparende maatregelen. Deze zijn vaak onzichtbaar en hebben te lange terugverdientijd om de consument te overtuigen. Een terugverdientijd van meer van 5 tot 7 jaar is voor de meeste consumenten de maximale psychologische grens van wat acceptabel is.

* Om elektriciteit te besparen zijn heel veel kleine gedragsveranderingen nodig, die samen ook relatief weinig bijdragen aan de portemonnonee van de consument. Dat maakt gedragverandering moeilijk. En toch blijven eenvoudige besparingsmaatregelen onbenut, zoals de 'stand-by killer'.
* Het is onduidelijk of er financieel voordeel te behalen is door eigen energieopwekking door bijvoorbeeld zonnecellen of kleine windturbines. De locatie van een woning, het eigenaarschap van de woning (huur of koop) en het type huishouden maken het moeilijk te beslissen welke maatregelen passend zijn voor welke situatie. De markt van aanbieders is daardoor gefragmenteerd en staat nog in de kinderschoenen. De poteniële markt voor decentrale vormen van opwekking bedraagt volgens de berekeningen van de DenkTank echter zo'n 18 miljard in de komende 10 jaar.

* Besparing in het persoonsvervoer kan consumenten 53% van hun energiekosten schelen. Echter, de auto is niet weg te denken in de toekomst. Pogingen tot gedragsbeïnvloeding hebben niet gewerkt en zullen ook in de toekomst niet het gewenste effect hebben zonder het versneld invoeren van kilometerheffing. De auto zal daarom zelf zuiniger moeten. De DenkTank ziet een technologische route als meest kansrijk door steeds verdere introductie van steeds zuiniger technologie.

Wat is Stichting de Nationale DenkTank?
Het doel van Stichting de Nationale DenkTank is het stimuleren van innovatie door een multidisciplinair netwerk te creëren van ondernemende en creatieve mensen. De stichting brengt talent bij elkaar met een brede blik en maatschappelijke interesse en stimuleert ze om buiten de bestaande kaders te denken. Het netwerk vormt een brug tussen overheid, wetenschap en bedrijfsleven, en bevordert kruisbestuiving tussen verschillende disciplines.

Selectiecriteria DenkTank
Ieder jaar wordt een Nationale DenkTank samengesteld, bestaande uit ongeveer twintig excellente masterstudenten, pas-afgestudeerden en promovendi. Zij worden geselecteerd op basis van intellectuele capaciteiten, interpersoonlijke vaardigheden, creativiteit en maatschappelijke interesse. Net als de vorige jaren is een zeer multidisciplinair team samengesteld. De achtergrond van de deelnemers loopt uiteen van Experimentele Natuurkunde tot Internationale Betrekkingen en van Econometrie tot Fiscaal Recht.

Focus DenkTank
De voorgaande DenkTank-edities hebben zich gericht op de zorg voor chronische zieken, problemen in het onderwijs en de ongezonde leefstijl van jongeren. Deze DenkTanks bleken heel vruchtbaar en hebben tal van nieuwe inzichten en acties opgeleverd om deze maatschappelijke problemen aan te pakken. Media en politiek hebben de verschillende DenkTanks dan ook met veel aandacht gevolgd.

Onderzoeksvraag
De onderzoeksvraag die dit jaar aan de DenkTank wordt voorgelegd is tot stand gekomen in samenspraak met de hoofdsponsors: het ministerie van VROM, de Interdepartementale Directie EnergieTransitie, Netbeheer Nederland en EnergieNed, de koepel van samenwerkende Energiebedrijven. Structureel wordt de DenkTank ondersteund door onder andere de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden en Wageningen Universiteit, McKinsey & Company, De Baak, YER, De Brauw Blackstone Westbroek, Menzis, Sp!ts en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen.