Gemeente Breda

Breda zet 20.000ste gebruiker E-loket in de bloemen

Op woensdag 7 oktober zette wethouder Wilbert Willems de 20.000ste gebruiker van het elektronische loket (E-loket) op de gemeentelijke website in de bloemen.

De 62-jarige heer W.J Clerx maakte afgelopen zaterdagnacht via de digitale weg een afspraak voor het aanvragen van een identiteitskaart voor hemzelf en zijn echtgenote.

Om dit heuglijke feit te vieren nam de gemeente de kosten daarvan voor haar rekening.

Â

Wethouder Willems: âBijna drie jaar geleden zijn we gestart met het E-loket op de gemeentelijke website. In de tussentijd nam het aantal gebruikers toe van 100 per maand in 2007 tot zoân 1.000 per maand nu. Die toename is logisch, omdat het E-loket 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar is. Erg makkelijk dus. En de leeftijd van de 20.000ste klant laat zien, dat die bij het E-loket geen rol speelt.â

Â

Het is niet alleen mogelijk om zelf thuis van achter de computer een afspraak in het stadskantoor te maken, maar ook om andere zaken met de gemeente te regelen. De meest gebruikte mogelijkheden zijn het ophalen van grofvuil regelen of een verhuizing binnen Breda doorgeven. Ook doorgeven van een klacht of melding over zaken op straat of in de buurt, aanvragen van een parkeervergunning of een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie gebeurt vaak via het E-loket. De nieuwste mogelijkheid is het digitaal aanvragen van een kopie van de aanslag gemeentelijke belastingen.

Â

Gebruik van het E-loket kan door in te loggen met DigiD, dat staat voor Digitale Identiteit, een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet iemands identiteit kan verifiëren. Via DigiD is het ook mogelijk om in het onderdeel âMijn loketâ op de website van de gemeente te zien wat men al met de overheid geregeld heeft. In de toekomst kan men via dat loket ook volgen hoe het met de afhandeling van een aanvraag staat.

Â

Breda, 7 oktober 2009