Nederlanders zijn niet ondernemend in crisistijd
07/10/2009 16:55
&Samhoud Nederland B.V.
Nederland ondernemend? Slechts een derde van de Nederlanders heeft de afgelopen jaren een concreet ondernemend idee gehad. Van de mensen die een concreet ondernemend idee hebben, voert slechts 20% dit idee ook succesvol uit. Ook blijkt er een verschil tussen mannen en vrouwen te zijn, waarbij mannen wel vaker ideeën hebben maar niet succesvoller zijn dan vrouwen. Dit blijkt onder andere uit het onderzoek dat adviesbureau ? heeft uitgevoerd onder 1.311 Nederlanders in het kader van de ? week van 19 t/m 23 oktober.
Ondernemersgeest
Een kleine 40% van de respondenten typeert de Nederlander als ondernemend. Maar 17% van de Nederlanders zou ook echt ondernemer willen worden. Juist vandaag, ten tijde van economische crisis zijn jongeren, bedrijven, vrouwen en mannen nodig die initiatief nemen, het voortouw pakken, lef tonen, hun visie leven! Ondernemerschap is immers een belangrijke voedingsbodem voor meer innovatie en groei van onze economie. Maar hoe ondernemend is Nederland eigenlijk? In hoeverre hebben Nederlanders nieuwe ideeën, en voeren deze ook uit? Om op deze en andere vragen een antwoord te krijgen, heeft ? de mate van ondernemerschap gepeild onder 1.311 Nederlanders.
Diversiteit in ondernemend Nederland?
De gemiddelde ondernemer in Nederland is een 50-jarige man. Vrouwen blijken minder vaak een ondernemend idee te hebben dan mannen en het idee heeft vaker een maatschappelijk karakter. Maar: als zij een idee hebben, dan brengen zij dit vaker tot een succes dan mannen.
Jonge succesvolle ondernemende Nederlanders hebben we nog niet zoveel. Maar 3% van alle jongeren tot 25 jaar voert een idee succesvol uit. Het ontbreekt ze met name aan ideeën. Lager opgeleiden hebben weinig ideeën voor iets nieuws en zien minder vaak kansen. Wanneer ze een idee hebben zijn dit vaker kleinschalige ideeën dan bij hoogopgeleiden. Wanneer laagopgeleiden echter een idee hebben, dan brengen zij het net zo vaak succesvol ten uitvoer als mensen met een hogere opleiding.
Wat voor ideeën hebben we en wat doen we er mee?
De meeste kansen die Nederlanders zien gaan over het opzetten van een nieuw eigen bedrijf of bedrijfje (46%). Zo'n 29% van de mensen met een idee willen iets nieuws in hun bestaande werkkring tot stand brengen. En 22% heeft een idee op maatschappelijk vlak. Maar lang niet iedereen die een idee heeft gaat daar iets mee doen, namelijk de helft. Waarom stokt het daar? De belangrijkste redenen hiervoor zijn gebrek aan middelen, gebrek aan tijd, geen beeld hebben bij de praktische uitvoering van het idee en tenslotte het gevoel dat het teveel risico met zich meebrengt.
Wat leidt tot succes?
Kenmerkend voor de mensen die hun idee met succes hebben uitgevoerd waren twee belangrijke zaken. In de eerste plaats hadden zij beter nagedacht over hun visie en een concreet plan gemaakt hoe ze hun ideeën wilden gaan realiseren. In de tweede plaats hadden zij een team van mensen om zich heen verzameld en hadden zij een netwerk van de juiste mensen.
Meer weten? Kom naar de ? week van 19 t/m 23 oktober
? wil Nederland helpen ondernemender te worden. Eerste stappen daarin zijn het sponsoren van de leerstoel Entrepreneurship aan de Universiteit Utrecht. Op 22 oktober spreekt prof.dr. Sascha Kraus zijn oratie uit. Rond deze oratie heeft ? de ? week georganiseerd. Van 19 t/m 23 oktober zijn er dagelijks seminars. Voor meer informatie, zie: www.entrepreneurship.samhoud.com
De volledige resultaten van dit onderzoek worden op het seminar Corporate ? op 23 oktober bekend gemaakt. Op die dag spreken ook Harvard professor Das Narayandas, Hennie van der Most, Salem Samhoud en Ben Woldring over hun visie op ondernemerschap.
Naast een seminar over Corporate ? zullen een viertal seminars worden georganiseerd:
- 19 oktober: Social ? met John Elkington (bedenker People, Planet, Profit), professor Johan Wempe en Bart Jan Krouwel en Nicolette Mak.
- 20 oktober: Female ? met oa Marlies Dekkers, Annemarie van Gaal, Marianne van Leeuwen, Lulu Wang.
- 21 oktober: Young ? met Kees Zeegers en vier jonge ondernemers die aan de weg timmeren met aansluitend een visie en strategie workshop.
- 23 oktober: Scientific ? met de belangrijkste wetenschappers uit binnen- en buitenland die in debat gaan over ondernemerschap.
Over ?
Adviesbureau ? bestaat dit jaar 20 jaar. Op het gebied van consultancy legt het bureau zich voornamelijk toe op visie- en strategietrajecten met als basisfilosofie de van Harvard Business School afkomstige Value Profit Chain. Deze mensgerichte aanpak gaat er van uit dat tevreden medewerkers leiden tot tevreden klanten, die op hun buurt leiden tot duurzame financiële waarde. ? werkt voornamelijk voor organisaties in de financiële dienstverlening, overheidsorganisaties en professional service firms en is momenteel actief in Nederland, Spanje en Duitsland. Ook heeft ? in de maatschappij een aantal grote initiatieven genomen op het gebied van verbinden en inspireren met Visie 21 en IntoConnection.
In 2008 en 2009 eindigde ? als absolute winnaar op de lijst van bedrijven die zich Great Place to Work mogen noemen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl