Gemeente Oldenzaal
Doorbraak in Masterplan Oldenzaal Centraal
07 oktober 2009
De wijk Zuid-Berghuizen wordt voor 2013 verbonden met de binnenstad
van Oldenzaal. Een doorbraak in het Masterplan Oldenzaal Centraal. Een
nieuwe ongelijkvloerse kruising van Zuid Berghuizen naar de binnenstad
blijkt mogelijk, reëel en haalbaar. Door financiële bijdragen van het
rijk en provincie Overijssel is het een realistische ambitie. Met
andere partijen wordt nog gesproken over mogelijkheden van
cofinanciering.
Reden herijking
De gemeenteraad van Oldenzaal heeft op 18 juni 2009 het college
gevraagd om het Masterplan Oldenzaal Centraal onder de loep te nemen.
Bureau Railinfrasolutions B.V. en bureau BDP Khandekar hebben gekeken
naar de ambitie van het verdiepte spoor. Directe aanleiding was de
beperkte voortgang van het project de afgelopen tien jaar. Daarnaast
is er in 2006 een afspraak met de raad gemaakt om in 2009 tussentijds
te evalueren. De keuze van Prorail om de wachtsporen niet te
verwijderen, versnelt bovendien het proces om een keuze te maken voor
wel of geen verdiept spoor. Daarbij komt nog de economische situatie.
Want het verdiepte spoor heeft in verband met de ligging vlakbij de
stuwwal ontwerp¬technisch en financieel grote consequenties. De
conclusie van de bureaus: een verdiept spoor is financieel onhaalbaar,
maar het masterplan is nog steeds haalbaar.
Financiën
Het verdiepte spoor gaat zonder wachtsporen ongeveer EUR 72 miljoen
kosten. Doordat de wachtsporen nu blijven liggen, worden de kosten
veel hoger. Onder andere doordat de tunnel veel langer moet gaan
worden. Met het blijven bestaan van de wachtsporen komen de kosten
ongeveer op EUR 152 miljoen uit. Rijk, provincie Overijssel en Regio
Twente vinden het plan geweldig en ambitieus. Maar zij bieden naast de
genoemde subsidies geen extra financiële middelen. Oldenzaal kan dit
bedrag niet opbrengen.
Ongelijkvloerse kruising
De bureaus hebben ook de mogelijkheden en gevolgen van een
ongelijkvloerse kruising van Zuid-Berghuizen naar de binnenstad in de
vorm van een zogenaamde Groene Loper onder¬zocht. Uit het onderzoek
blijkt dat een ongelijkvloerse kruising veel minder kost en veel
sneller uitvoerbaar is. Verdiept spoor blijkt niet de verwachte
oplossing voor eventuele geluidsoverlast te zijn. Bovendien is de
veiligheid bij een verdiept spoor en een ongelijkvloerse kruising
gelijk. Daarom laat het college de ambitie van een verdiept spoor los
en wil zij inzetten op een ongelijkvloerse kruising bij het station
richting de wijk Zuid-Berghuizen. Rijk, provincie, ProRail en NS Poort
steunen het plan en willen actief mee blijven denken over de nieuwe
ongelijk¬vloerse verbinding en de verknoping van het openbaar vervoer.
Nieuwe modellen
Het stedenbouwkundig bureau BDP Khandekar heeft inmiddels
verschillende modellen voor deze nieuwe kruising ontworpen. Deze
worden in de projectorganisatie en met de provincie, ProRail en NS
Poort verder uitgewerkt. De stedenbouwkundige uitgangspunten en de
fasegewijze ontwikkeling van dit gebied zoals vastgesteld in 2005,
gaan met deze ongelijkvloerse verbinding gewoon door. Dit gebeurt ook
in de deelgebieden Stationsplein en Bisschop Balderikstraat.
26 Oktober aanstaande buigt het politiek forum zich over de vraag of
er wel of geen verdiept spoor in Oldenzaal moet komen.