Gemeente Oldenzaal


Doorbraak in Masterplan Oldenzaal Centraal

07 oktober 2009

De wijk Zuid-Berghuizen wordt voor 2013 verbonden met de binnenstad van Oldenzaal. Een doorbraak in het Masterplan Oldenzaal Centraal. Een nieuwe ongelijkvloerse kruising van Zuid Berghuizen naar de binnenstad blijkt mogelijk, reëel en haalbaar. Door financiële bijdragen van het rijk en provincie Overijssel is het een realistische ambitie. Met andere partijen wordt nog gesproken over mogelijkheden van cofinanciering.

Reden herijking

De gemeenteraad van Oldenzaal heeft op 18 juni 2009 het college gevraagd om het Masterplan Oldenzaal Centraal onder de loep te nemen. Bureau Railinfrasolutions B.V. en bureau BDP Khandekar hebben gekeken naar de ambitie van het verdiepte spoor. Directe aanleiding was de beperkte voortgang van het project de afgelopen tien jaar. Daarnaast is er in 2006 een afspraak met de raad gemaakt om in 2009 tussentijds te evalueren. De keuze van Prorail om de wachtsporen niet te verwijderen, versnelt bovendien het proces om een keuze te maken voor wel of geen verdiept spoor. Daarbij komt nog de economische situatie. Want het verdiepte spoor heeft in verband met de ligging vlakbij de stuwwal ontwerp¬technisch en financieel grote consequenties. De conclusie van de bureaus: een verdiept spoor is financieel onhaalbaar, maar het masterplan is nog steeds haalbaar.

Financiën

Het verdiepte spoor gaat zonder wachtsporen ongeveer EUR 72 miljoen kosten. Doordat de wachtsporen nu blijven liggen, worden de kosten veel hoger. Onder andere doordat de tunnel veel langer moet gaan worden. Met het blijven bestaan van de wachtsporen komen de kosten ongeveer op EUR 152 miljoen uit. Rijk, provincie Overijssel en Regio Twente vinden het plan geweldig en ambitieus. Maar zij bieden naast de genoemde subsidies geen extra financiële middelen. Oldenzaal kan dit bedrag niet opbrengen.

Ongelijkvloerse kruising

De bureaus hebben ook de mogelijkheden en gevolgen van een ongelijkvloerse kruising van Zuid-Berghuizen naar de binnenstad in de vorm van een zogenaamde Groene Loper onder¬zocht. Uit het onderzoek blijkt dat een ongelijkvloerse kruising veel minder kost en veel sneller uitvoerbaar is. Verdiept spoor blijkt niet de verwachte oplossing voor eventuele geluidsoverlast te zijn. Bovendien is de veiligheid bij een verdiept spoor en een ongelijkvloerse kruising gelijk. Daarom laat het college de ambitie van een verdiept spoor los en wil zij inzetten op een ongelijkvloerse kruising bij het station richting de wijk Zuid-Berghuizen. Rijk, provincie, ProRail en NS Poort steunen het plan en willen actief mee blijven denken over de nieuwe ongelijk¬vloerse verbinding en de verknoping van het openbaar vervoer.

Nieuwe modellen

Het stedenbouwkundig bureau BDP Khandekar heeft inmiddels verschillende modellen voor deze nieuwe kruising ontworpen. Deze worden in de projectorganisatie en met de provincie, ProRail en NS Poort verder uitgewerkt. De stedenbouwkundige uitgangspunten en de fasegewijze ontwikkeling van dit gebied zoals vastgesteld in 2005, gaan met deze ongelijkvloerse verbinding gewoon door. Dit gebeurt ook in de deelgebieden Stationsplein en Bisschop Balderikstraat.

26 Oktober aanstaande buigt het politiek forum zich over de vraag of er wel of geen verdiept spoor in Oldenzaal moet komen.