90ste verjaardag van KLM
Toespraak | 07-10-2009 | Schiphol | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het begon allemaal negentig jaar geleden op een kantoortje boven een
theater aan de Heerengracht in Den Haag. Geen vliegtuigen. Geen
klanten. Geen bemanning. Geen tickets. Geen vliegveld.
Maar wèl: Albert Plesman, drie medewerkers, plus een bescheiden
startkapitaal van enkele ondernemende geldschieters (onder wie Frits
Fentener van Vlissingen). Èn een naam: Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij voor Nederland en Koloniën.
Vandaag vieren we de negentigste verjaardag van KLM. Een van de
succesvolste ondernemingen in de Nederlandse geschiedenis. Een
luchtvaartmaatschappij met nú 36.000 medewerkers, 222 vliegtuigen en
bijna 150 rechtstreekse bestemmingen.
Une compagnie aérienne qui constitue depuis cinq ans un tandem à toute
épreuve avec son excellent partenaire Air France.
La présence de Pierre-Henri Gourgeon confirme cette formidable
solidarité. Nous sommes extrêmement heureux de vous avoir parmi nous !
Nous nous sommes rencontrés à l'occasion du salon du Bourget. Un
événement phare! Air France et KLM s'y sont montrés champion d'Europe
aux yeux du monde. Une société pionnière en matière d'innovation. Cela
ne peut que nous donner confiance pour l'avenir.
Monsieur Gourgeon, nous savons qu'Air France a également un
anniversaire à fêter aujourd'hui. Air France a vu le jour le sept
octobre mil neuf cent trente-trois (1933) d'une fusion entre trois
sociétés françaises. La fête est donc double aujourd'hui ! Toutes nos
félicitations.
La France et les Pays-Bas se complètent à merveille. C'est ensemble
que nous donnons le ton en Europe. Et c'est aussi ensemble que nous
fêtons nos dates anniversaires.
{Nederlands: Een luchtvaartmaatschappij óók met een excellente
partner, Air France, waarmee het sinds vijf jaar een ijzersterke
twee-eenheid vormt.
De aanwezigheid van Pierre-Henri Gourgeon toont die sterke
verbondenheid aan. Geweldig dat u hier bent!
Wij hebben elkaar in juni ontmoet op Le Bourget. Een topevenement! Air
France KLM heeft zich daar geprofileerd als Europees kampioen op het
wereldtoneel. Een maatschappij die vooroploopt in innovatie. Dat geeft
vertrouwen voor de toekomst.
Monsieur Gourgeon, we weten dat ook Air France vandaag een verjaardag
viert. Air France ontstond op 7 oktober 1933, uit een fusie van vier
Franse maatschappijen. Een dubbel feest dus vandaag! Van harte
gefeliciteerd.
Frankrijk en Nederland vullen elkaar uitstekend aan. Samen zetten we
de toon in Europa. Samen vieren we onze mijlpalen.]
Negentig jaar is een lange tijd. In die periode hebben een
wereldoorlog en een aantal zware economische crisissen de wereld
geteisterd. Maar het was ook een tijdperk van ongekende dynamiek. Van
steeds nieuwe technologie. Nieuwe markten. Nieuwe concurrenten. Nieuwe
eisen op het gebied van veiligheid en milieu.
Gedurende al die jaren en tijdens al die stormen bleef KLM fier in de
lucht. Een sterk merk. Negentig jaar lang.
Wat is het geheim van het succes?
Ik denk dat dat geheim bestaat uit een combinatie van twee
eigenschappen.
In de eerste plaats: de wil om tot de top te behoren.
In de tweede plaats: pioniersgeest; de durf om over grenzen heen te
denken.
De wil om tot de besten te behoren loopt als een rode draad door de
geschiedenis van KLM.
Vóór de oorlog, toen burgerluchtvaart nog nauwelijks rendabel was,
wist KLM als eerste maatschappij ter wereld vrijwel zonder subsidie te
draaien. Na de oorlog wist de maatschappij haar positie razendsnel te
versterken. Ze was in 1946 de eerste Europese maatschappij met een
dienst naar New York. In de jaren vijftig drong ze door tot de
mondiale top drie. Dat lukte door te excelleren in kwaliteit en
prestaties.
Excelleren gaat bij KLM om méér dan bedrijfsresultaten alleen. KLM
vliegt 25 procent brandstofefficiënter dan vergelijkbare
maatschappijen, onder meer door schonere motoren. Het is veelzeggend
dat KLM en Air France dit jaar voor de vijfde keer de Dow Jones
Sustainability Index aanvoeren.
Naast de wil om de beste te zijn, is het pioniersgeest die KLM groot
heeft gemaakt. In tegenstelling tot de meeste concurrenten beschouwde
KLM de omvang van haar thuismarkt nooit als een gegeven. KLM was uniek
in haar oriëntatie op buitenlandse markten.
Ze stond aan de wieg van een van de belangrijkste innovaties in de
naoorlogse luchtvaart: het `hub en spokes'-model. Met kleinere
vliegtuigen passagiers uit Europese steden ophalen. Zorgen dat die
passagiers op Schiphol een snelle overstap kunnen maken. En hen in
grotere toestellen door laten reizen naar bestemmingen in de rest van
de wereld.
Voor KLM, maar ook voor Nederland als geheel, is dit concept van
onschatbare betekenis geweest.
Dankzij de transferreiziger heeft Nederland een verbindingennetwerk
kunnen opbouwen dat zich kan meten met de grootste centra in Europa.
Mede daardoor zijn we een internationaal ontmoetingspunt voor mensen,
bedrijven, goederen, diensten en culturen geworden. Klein in omvang,
groot in uitstraling. Dat is iets dat we moeten koesteren.
Pioniersgeest en durf lagen óók ten grondslag aan de beslissing samen
te gaan met Air France, in 2004. Een novum in de internationale
luchtvaart, waarin nationale sentimenten nog vaak de overhand hebben.
Voor het eerst bundelden twee `nationale' maatschappijen hun
krachten.
We kunnen constateren dat die beslissing juist is geweest. De
combinatie staat er sterk voor. Óók nu de luchtvaartsector zwaar op de
proef wordt gesteld door de economische crisis.
Synergie levert grote voordelen op. Wat KLM vroeger deed met
Northwest, doet het nieuwe verbond nu op grotere schaal met Delta. Dat
maakt het totale netwerk nog sterker. Peter Hartman, ik feliciteer jou
en de rest van het Air France KLM-team met deze innovatie, waarmee
jullie opnieuw `first in the world' zijn.
De fusie tussen Air France en KLM is een succesverhaal geworden.
Marktleider in Europa. Een van de grootsten en zéker een van de besten
in de wereld.
We weten allemaal dat deze tijd het uiterste vraagt van de sector en
óók van Air France KLM. Het is een mondiale `survival of the fittest'.
Dat vereist dat we scherp blijven. En voortdurend gefocust blijven op
onze gezamenlijke ambitie.
Onze ambitie was en is: het creëren van een Europese kampioen. Een
winnaar. Een duurzame, sterke, luchtvaartmaatschappij met een
wereldomspannend netwerk van verbindingen. Een toestel dat de zwaarste
stormen veilig kan doorstaan.
Zo'n toestel heeft twee vleugels nodig. Twee partners. Twee hubs. Twee
mainports die elkaar wederzijds versterken; Charles de Gaulle en
Schiphol.
Ik vind het van het grootste belang dat beide delen van de combinatie
tot hun recht blijven komen. Precies zoals ze dat ook de afgelopen
jaren deden.
Dat is een zaak van KLM en Air France. Maar ook van ons als overheden.
Wij moeten de voorwaarden creëren waaronder onze Europese kampioen
succesvol kan blijven.
Vandaar dat we in Nederland de tickettax op nul hebben gesteld,
vooruitlopend op definitieve afschaffing dit najaar. Vandaar dat we de
tarieven voor luchtverkeersleiding voor vijf jaar bevriezen en scherp
kijken naar de veiligheidskosten. Vandaar dat we voldoende ruimte voor
de luchtvaart creëren en innovatie binnen onze luchtvaartsector
ondersteunen.
Bij de fusie tussen Air France en KLM hebben we als overheden en
luchtvaartmaatschappijen goede afspraken gemaakt over de voorwaarden
waaronder Air France KLM succesvol kan opereren, met de `dual hub'
Parijs en Schiphol. Diverse afspraken lopen af, maar van sommige is
naar mijn mening een update het overwegen waard. Ik heb er groot
vertrouwen in dat we gezamenlijk de voorwaarden kunnen creëren om Air
France KLM ook in de komende jaren tailwind te geven.
Dames en heren,
Albert Plesman, de eerste directeur van KLM, was behalve een
onverzettelijk zakenman óók een idealist. "De luchtvaart maakt de mens
vrij van de aarde", schreef hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in
zijn notitieboek met persoonlijke bespiegelingen. Hij had een rotsvast
vertrouwen in de missie van de luchtvaart: het bijeen brengen van de
volkeren van de wereld. "Het luchtruim verbindt alle volkeren" is
misschien wel zijn bekendste uitspraak.
Vandaag bij het negentigjarig bestaan van KLM, mogen we ons realiseren
dat we in díe prachtige traditie staan. Een traditie die wij -
Frankrijk en Nederland samen - omarmen, koesteren en met volle
overtuiging voortzetten.
C'est une fête que nous célébrons ensemble. Nous souhaitons à Air
France KLM beaucoup de bonheur. Et nous sommes fiers d'avoir donné le
jour à un tel champion d'Europe.
[Dit is een feest dat we samen vieren. Wij wensen Air France KLM
geluk. En we zijn er trots op samen zo'n Europese kampioen te hebben
voortgebracht.]
Namens alle mensen van de Plesmanweg wil ik graag een toast
uitbrengen.
Op alle medewerkers van dit prachtige bedrijf.
À tous les employés de cette magnifique entreprise.
Op een gezonde toekomst.
À notre Air France !
Op onze KLM!
Ministerie van Verkeer en Waterstaat