Consumentenbond
---
7 oktober 2009
Veel irritaties over werving energiebedrijven
Bijna 500 consumenten hebben in de periode juli tot september 2009 hun
irritaties over werving van energiebedrijven gemeld bij de
Consumentenbond. De meeste irritaties kwamen binnen over de
Nederlandse Energie Maatschappij. Ook over Nuon en Energie:direct
kwamen veel meldingen binnen. De Consumentenbond zal de
Consumentenautoriteit en de Energiekamer over de uitkomsten van het
meldpunt informeren en vraagt de toezichthouders om nader onderzoek te
doen naar de wervingsmethoden en in te grijpen wanneer de wet wordt
overtreden.
Uit de analyse van de meldingen komt naar voren dat 71% van de melders
het sowieso vervelend vindt telefonisch of aan de deur benaderd te
zijn. 40% van de respondenten hebben die benadering als agressief
ervaren: "ik had geen bel van de voordeur gehoord en toen kwam de
verkoper maar gewoon achterom", of "Ik kreeg het gevoel een kans uit
duizenden te laten schieten als ik niet mee zou gaan met hun aanbod.
Alsof ik gek en de grootste stommerd allertijden zou zijn". Ook wordt
vaak geen gehoor gegeven aan een vrijblijvend verzoek om informatie
maar wordt er meteen een contract opgestuurd, zo meldt 31% van de
mensen, die telefonisch zijn benaderd. Op 2 juni 2009 vroeg de
Consumentenbond al om een onderzoek van de Consumentenautoriteit naar
deze praktijk. De energiebranche heeft namelijk in zijn gedragscode
vastgelegd dat consumenten die in een telefonisch verkoopgesprek
vragen om vrijblijvende schriftelijke informatie die toegestuurd
moeten krijgen.
OHP
De Consumentenbond krijgt dagelijks meldingen over de wervingsmethoden
van energiebedrijven. Oneerlijke handelspraktijken zoals misleidende
of agressieve werving zijn verboden. De bond vindt het van groot
belang dat de Consumentenautoriteit, als officiële toezichthouder,
streng toeziet op naleving van deze wet.
---