Consumentenbond
---
7 oktober 2009
Geen reclame voor medicijnen, wel objectieve informatie
In de aanloop naar een belangrijk overleg in de Tweede Kamer over het
medicijnbeleid benadrukt de Consumentenbond dat het reclameverbod voor
receptgeneesmiddelen aangescherpt moet worden. Er moeten strengere
regels komen voor zogeheten `symptoomreclames'. Tegelijkertijd is de
bond wel voorstander van meer informatie over medicijnen, mits die
informatie objectief, volledig en wetenschappelijk onderbouwd is. De
informatie kan verstrekt worden via internet. De bond denkt aan een
databank die gevuld kan worden door de overheid, de farmaceutische
industrie en belangenorganisaties.
De Tweede Kamer buigt zich op 8 oktober over het geneesmiddelenbeleid.
Ook de symptoomreclames komen daarbij aan de orde. Dat zijn reclames
waarbij farmaceuten de consument met allerlei onschuldige problemen
(schimmelnagels, overactieve blaas) naar de huisarts lokken. Dit leidt
tot tijdsverspilling bij huisartsen en onnodige kosten voor de
consument.
De Consumentenbond is tegen symptoomreclame en startte begin september
- mede naar aanleiding van een uitzending van TROS Radar - een
petitie. Al 15.000 mensen tekenden de petitie, die binnenkort wordt
aangeboden aan minister Klink van Volksgezondheid.
Informatie, voorlichting en reclame
De Consumentenbond wil dat er in de wet over de geneesmiddelenreclame
een heldere omschrijving komt van de begrippen `informatie' en
`voorlichting'. Al het andere is dan per definitie reclame, en dus
verboden. Minister Klink heeft echter in antwoord op Kamervragen van
SP'er Van Gerven al aangegeven dat een juridisch houdbaar onderscheid
tussen reclame en informatie niet gemaakt kan worden. De bond vindt
dat te kort door de bocht en denkt dat een dergelijk onderscheid wel
mogelijk is.
Teken ook de petitie symptoomreclame: www.consumentenbond.nl/petitie.
---