Consumentenbond


---

7 oktober 2009

Geen reclame voor medicijnen, wel objectieve informatie

In de aanloop naar een belangrijk overleg in de Tweede Kamer over het medicijnbeleid benadrukt de Consumentenbond dat het reclameverbod voor receptgeneesmiddelen aangescherpt moet worden. Er moeten strengere regels komen voor zogeheten `symptoomreclames'. Tegelijkertijd is de bond wel voorstander van meer informatie over medicijnen, mits die informatie objectief, volledig en wetenschappelijk onderbouwd is. De informatie kan verstrekt worden via internet. De bond denkt aan een databank die gevuld kan worden door de overheid, de farmaceutische industrie en belangenorganisaties.

De Tweede Kamer buigt zich op 8 oktober over het geneesmiddelenbeleid. Ook de symptoomreclames komen daarbij aan de orde. Dat zijn reclames waarbij farmaceuten de consument met allerlei onschuldige problemen (schimmelnagels, overactieve blaas) naar de huisarts lokken. Dit leidt tot tijdsverspilling bij huisartsen en onnodige kosten voor de consument.
De Consumentenbond is tegen symptoomreclame en startte begin september
- mede naar aanleiding van een uitzending van TROS Radar - een petitie. Al 15.000 mensen tekenden de petitie, die binnenkort wordt aangeboden aan minister Klink van Volksgezondheid.

Informatie, voorlichting en reclame
De Consumentenbond wil dat er in de wet over de geneesmiddelenreclame een heldere omschrijving komt van de begrippen `informatie' en `voorlichting'. Al het andere is dan per definitie reclame, en dus verboden. Minister Klink heeft echter in antwoord op Kamervragen van SP'er Van Gerven al aangegeven dat een juridisch houdbaar onderscheid tussen reclame en informatie niet gemaakt kan worden. De bond vindt dat te kort door de bocht en denkt dat een dergelijk onderscheid wel mogelijk is.

Teken ook de petitie symptoomreclame: www.consumentenbond.nl/petitie.
---