Nederlands aalbeheerplan
07 oktober 2009 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister informeert over de handhaving van de het
aalvisverbod. Ook gaat de minister in op het gebruik van vistuigen
voor de visserij op wolhandkrab tijdens de periode van het
aalvisverbod.
Meer informatie
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK 's-GRAVENHAGE
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 7 oktober 2009
Betreft Nederlands aalbeheerplan
Pagina 1 van 2
Visserij
beleidscluster
Prins Clauslaan 8
's-Gravenhage
Postbus 20401
2500 EK 's-GRAVENHAGE
www.minlnv.nl
Onze referentie
Viss 09/3517
Uw referentie
2009Z18171/2009D48083
Geachte Voorzitter,
In het VAO over het aalbeheerplan van 22 september 2009 heb ik met u
gesproken over de handhaving van het aalvisverbod. Met deze brief informeer ik u
over de handhavingsinspanning, en ga ik in op de mogelijkheid die er is om in de
gesloten periode toch vistuigen te gebruiken voor de visserij op wolhandkrab.
Zoals u weet, is de aalvisserij dit jaar niet toegestaan in de periode van 1 oktober
tot en met 30 november. Dit wordt geëffectueerd door een verbod op het gebruik
van aalvistuigen. De AID is primair verantwoordelijk voor de handhaving. Daartoe
worden de 3 regionale visstroperijteams ingezet in de kerngebieden waar de
visserij (en mogelijk ook stroperij) zich concentreert, te weten het Friese
merengebied, het IJsselmeergebied, en de Hollandse en Zeeuwse Delta. In de
stroperijteams werkt de AID samen met KLPD en regiopolitiekorpsen. Ook de
visserijkundige ambtenaren van LNV zijn betrokken bij de handhaving. In die
gebieden waar de stroperijteams niet actief zijn wordt de controle uitgevoerd door
de regionale politie. Sportvisserij Nederland is betrokken bij de naleving van de
terugzetverplichting die geldt voor de sportvissers.
Naast de reguliere controle op de stroperijbestrijding geeft de AID prioriteit aan de
handhaving van het visverbod door de beroepsvisserij. In de belangrijkste
gebieden is de AID op dit moment continu aanwezig. Verder worden controles in
de overige gebieden mede gestuurd op tips en meldingen. Ik ben van mening dat
deze aanpak op dit moment volstaat.
Veel aalvissers vangen naast paling in toenemende mate de Chinese wolhandkrab.
Dit is een exoot. Vanuit visstandbeheer is er geen aanleiding de bevissing van
deze soort te beperken. Omdat de krab goed verkocht kan worden is het een
aantrekkelijke neveninkomst voor de vissers. Daarom heb ik uw Kamer toegezegd
dat deze visserij ook in de periode dat het aalvisverbod van kracht is, kan
doorgaan mits aan de volgende voorwaarden is voldaan:
1. geen vangst van aal en een goede controleerbaarheid en
handhaafbaarheid van de ontsnappingsmogelijkheid voor aal
2. geen extra lasten voor de controle en handhaving.
Visserij
beleidscluster
Datum
7 oktober 2009
Onze referentie
Viss 09/3517
Pagina 2 van 2
Op basis hiervan heb ik besloten voor het gebruik van specifieke korven voor de
visserij op wolhandkrab ontheffing te verlenen. Daarnaast verleen ik ook
ontheffing voor het gebruik van de "visfuik", mits voorzien van een controleerbare
ontsnappingsmogelijkheid voor de dikke schieraal. De visfuik verschilt van de
aalfuik omdat het een grotere maaswijdte heeft, en wordt beperkt gebruikt,
voornamelijk in de kustwateren. Tot op heden wordt in de meeste gevallen de
wolhandkrabvisserij uitgevoerd met reguliere aalfuiken. Ik heb echter besloten het
gebruik van aalfuiken, zelfs indien deze zijn voorzien van en ontsnappingsvoorziening
voor aal, niet toe te staan voor de visserij op wolhandkrab. Gezien de
grote aantallen fuiken die dan gebruikt gaan worden is een effectieve handhaving
van het aalvisverbod in dat geval niet meer mogelijk.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit