Piratenbestrijding Somalië en illegale visserij
07 oktober 2009 - kamerstuk
Kamerbrief met het standpunt van de Nederlandse regering m.b.t. de
aanpak van illegale visserij voor de kust van Somalië. Nederland heeft
dit probleem op de agenda van diverse internationale fora geplaatst.
Meer informatie
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 7 oktober 2009
Betreft piratenbestrijding Somalië en illegale visserij
Pagina 1 van 2
Agroketens en Visserij
Zeevisserij
Prins Clauslaan 8
Den Haag
Postbus 20401
2500 EK DEN HAAG
www.minlnv.nl
Onze referentie
AKV/VISS 09/2907
Geachte Voorzitter,
Naar aanleiding van de vraag van het lid Irrgang (SP) in het algemeen overleg op
29 juni jl. over de EU-missie ATALANTA, naar het standpunt van de Nederlandse
regering ten aanzien van de aanpak van illegale visserij voor de kust van Somalië,
bied ik u hierbij, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken en de minister
voor Ontwikkelingssamenwerking, deze brief aan.
De Nederlandse regering is van mening dat illegale visserij ongewenst is.
Dat er sprake is van problemen op het gebied van Illegale, Ongemelde en
Ongereglementeerde visserij (IOO-visserij) in de Somalische Exclusieve
Economische Zone (EEZ) is ons bekend. Dit wordt ook door de FAO vastgesteld.
Volgens schattingen van de FAO zijn er ongeveer 700 schepen onder buitenlandse
vlag in de Somalische EEZ die zich volledig richten op IOO-visserij. De directe
oorzaak is het gebrek aan controle en handhaving in de EEZ van Somalië. De
Somalische overgangsregering is niet in staat de vangsten te controleren of toe te
zien op de visbestanden. De achterliggende oorzaak hiervan is de slechte
politieke- en veiligheidssituatie in Somalië en de zwakke positie van de
Somalische overgangsregering. Somalië is al decennialang het terrein van een
burgeroorlog; een groot aantal groepen bevecht elkaar en de Somalische
overgangsregering. Mede als gevolg van dit conflict is het niet alleen op land
bijzonder onveilig, maar is ook de veiligheid op zee in het geding vanwege
piraterij.
Er is geen bilateraal visserijakkoord van kracht tussen de EU en Somalië.
Dergelijke akkoorden worden gesloten op verzoek van de visserijsector en
vervullen alleen een functie indien zij voldoende gecontroleerd en gehandhaafd
kunnen worden. In Somalië is dat op dit moment niet het geval. Er zijn geen
schepen onder Nederlandse vlag die in de Somalische EEZ vissen, en de Europese
Commissie heeft aangegeven dat er bij eerder onderzoek geen schepen van EUlidstaten
zijn gesignaleerd die illegaal in de Somalische EEZ vissen.
Agroketens en Visserij
Zeevisserij
Datum
7 oktober 2009
Onze referentie
AKV/VISS 09/2907
Pagina 2 van 2
Nederland heeft het probleem van illegale visserij voor de kust van Somalië dit
jaar ook op de agenda van diverse internationale fora geplaatst, onder andere in
de Contact Groon Piracy off the Coast of Somalia en binnen de EU in de Raad
Algemene Zaken en Externe Bestrekkingen (RAZEB, 27 juli 2009). De RAZEB
heeft geconcludeerd dat bij de discussie over het versterken van de maritieme
capaciteiten in de regio, ook milieubescherming en bescherming van visserij
onderwerpen van aandacht moeten zijn. Intussen bespreekt de EU de mogelijkheden
tot het nemen van concrete stappen om de situatie in en om Somalië te
verbeteren. Nederland heeft in de discussie aangedrongen dat de EU beschikbare
maritieme data (luchtfoto's en satellietbeelden) met Somalië deelt, zodat de
problematiek van smokkel, piraterij en illegale visserij effectiever aangepakt kan
worden. Ook heeft Nederland gepleit voor actualisering van internationale
rapporten over de problematiek van illegale visserij en uitbreiding van
gerelateerde programma's van de Europese Commissie.
Momenteel wordt binnen de genoemde Contactgroep een studie verricht naar
regionale capaciteitsopbouw tegen piraterij. De Europese Unie beziet ook de
mogelijkheden voor dergelijke capaciteitsopbouw, in de bredere context van de
inzet om een veiliger situatie in Somalië te bevorderen. De opbouw van maritieme
capaciteiten maakt nadrukkelijk onderdeel uit van toekomstige initiatieven om
regionale capaciteiten te versterken. Dit zal ook de controle op visserij voor de
kust van Somalië ten goede moeten komen. Diverse lopende initiatieven voor
capaciteitsopbouw worden reeds door Nederland gesteund. Zo levert Nederland
rechtstreeks en via de EU een financiële bijdrage aan de implementatie van de
Djibouti Code of Conduct. Dit betreft door de International Maritime Organisation
(IMO) gefaciliteerde afspraken tussen acht Oost-Afrikaanse landen en Jemen,
onder andere om handhavingscapaciteiten en kustwachten te versterken.
Nederland zet zich ook in bredere zin in om illegale visserij tegen te gaan. Er
bestaan internationaal afspraken die betrekking hebben op IOO-visserij en in de
EU wordt op 1 januari 2010 een systeem operationeel dat het onmogelijk moet
maken dat vis die illegaal is gevangen, op de Europese markt komt. Dit systeem
komt alle landen en regio's waar sprake is van IOO-visserij ten goede.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit