Landelijk Aktie Komitee Scholieren

REKENTOETS FARCE ZONDER REKENLES

Amsterdam, 7 oktober 2009 - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is sceptisch over het plan van staatssecretaris van Bijsterveldt om in het examenjaar 2014 een rekentoets voor alle examenkandidaten in te voeren. Hoewel een rekentoets in het eindexamen waarschijnlijk een effectieve manier is om de invoering van de referentieniveaus rekenen en taal te versterken, vreest het LAKS dat scholen geen lessen inzetten om hun leerlingen daadwerkelijk op het juiste niveau te brengen. LAKS voorzitter Emiel Willms: "Rekenen en taal zijn belangrijk. Maar wanneer scholieren niet worden bijgespijkerd waar nodig, is een rekentoets in het eindexamen een farce."

Het LAKS erkent het belang van rekenen en taal in het onderwijs. Zij staat dan ook achter het plan om referentieniveaus voor rekenen en taal in te voeren. Om de referentieniveaus te waarborgen, zullen toetsmomenten moeten worden ingelast. Maar het niveau van het onderwijs in taal en rekenen kan enkel omhoog worden gebracht als daar ook de middelen voor worden vrijgemaakt.
Staatssecretaris wil de rekentoets invoeren voor alle examenkandidaten, ook als zij geen wiskunde meer volgen. Hoe het rekenniveau van deze leerlingen op peil wordt gehouden is onduidelijk. "Het rekenniveau kan hoger en moet hoger, maar wel op een juiste manier. Ver voor de eindexamens zou getest moeten worden wie op niveau zit, en wie er onder. Enkel wanneer die laatste groep intensief wordt bijgespijkerd zou de rekentoets een positieve bijdrage aan het onderwijs leveren.", aldus Willms.

Naar aanleiding van een proef met de rekentoets moet worden vastgesteld in hoeverre de toets meetelt in de uitslag. Het kan dus zijn dat leerlingen die uitblinken in andere vakken, maar niet goed zijn in rekenen in de toekomst een niveau lager onderwijs zullen moeten volgen om een diploma te kunnen halen. Alleen goed rekenonderwijs kan leerlingen vooruit helpen, en dat is op dit moment niet gegarandeerd. Het LAKS roept de staatssecretaris op de invoering van de referentieniveaus en bijbehorende toetsmomenten serieus aan te pakken. Willms: "Laat de huidige generatie scholieren niet de dupe worden van een achterstand die jarenlang is opgebouwd".