Landelijk Aktie Komitee Scholieren
REKENTOETS FARCE ZONDER REKENLES
Amsterdam, 7 oktober 2009 - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren
(LAKS) is sceptisch over het plan van staatssecretaris van
Bijsterveldt om in het examenjaar 2014 een rekentoets voor alle
examenkandidaten in te voeren. Hoewel een rekentoets in het eindexamen
waarschijnlijk een effectieve manier is om de invoering van de
referentieniveaus rekenen en taal te versterken, vreest het LAKS dat
scholen geen lessen inzetten om hun leerlingen daadwerkelijk op het
juiste niveau te brengen. LAKS voorzitter Emiel Willms: "Rekenen en
taal zijn belangrijk. Maar wanneer scholieren niet worden
bijgespijkerd waar nodig, is een rekentoets in het eindexamen een
farce."
Het LAKS erkent het belang van rekenen en taal in het onderwijs. Zij
staat dan ook achter het plan om referentieniveaus voor rekenen en
taal in te voeren. Om de referentieniveaus te waarborgen, zullen
toetsmomenten moeten worden ingelast. Maar het niveau van het
onderwijs in taal en rekenen kan enkel omhoog worden gebracht als daar
ook de middelen voor worden vrijgemaakt.
Staatssecretaris wil de rekentoets invoeren voor alle
examenkandidaten, ook als zij geen wiskunde meer volgen. Hoe het
rekenniveau van deze leerlingen op peil wordt gehouden is onduidelijk.
"Het rekenniveau kan hoger en moet hoger, maar wel op een juiste
manier. Ver voor de eindexamens zou getest moeten worden wie op niveau
zit, en wie er onder. Enkel wanneer die laatste groep intensief wordt
bijgespijkerd zou de rekentoets een positieve bijdrage aan het
onderwijs leveren.", aldus Willms.
Naar aanleiding van een proef met de rekentoets moet worden
vastgesteld in hoeverre de toets meetelt in de uitslag. Het kan dus
zijn dat leerlingen die uitblinken in andere vakken, maar niet goed
zijn in rekenen in de toekomst een niveau lager onderwijs zullen
moeten volgen om een diploma te kunnen halen. Alleen goed
rekenonderwijs kan leerlingen vooruit helpen, en dat is op dit moment
niet gegarandeerd. Het LAKS roept de staatssecretaris op de invoering
van de referentieniveaus en bijbehorende toetsmomenten serieus aan te
pakken. Willms: "Laat de huidige generatie scholieren niet de dupe
worden van een achterstand die jarenlang is opgebouwd".