BOVAG blij met Amsterdamse Sloopregeling
07 oktober 2009
Teleurstelling over weigering provincies aan te haken bij
sloopregeling
De Amsterdamse sloopregeling, die bezitters van een oude auto een
extra premie geeft wanneer ze een jonger en schoner exemplaar
aanschaffen, is volgens BOVAG een goed voorbeeld van de lokale aanpak
van de luchtkwaliteit. De brancheorganisatie hoopt dat meer gemeenten
en provincies aanhaken bij de succesvolle sloopregeling.
Inwoners van de gemeente Amsterdam krijgen vanaf 1 oktober van de
gemeente een extra premie boven op de nationale sloopregeling wanneer
zij hun oude, vervuilende auto inruilen voor een jonger en schoner
exemplaar. Afhankelijk van het soort voertuig bedraagt de premie 250
tot 1.000 euro, waarmee het totale sloopregeling-voordeel voor de
consument op kan lopen tot 2.750 euro. Amsterdam heeft 6 miljoen euro
uitgetrokken voor de schone luchtpremie.
Nationale sloopregeling
Sinds 29 mei krijgen eigenaren van een oude personen- of bedrijfsauto
een premie van 750 tot 1.750 euro als zij deze laten slopen en een
jonger exemplaar terugkopen. Het Rijk heeft hiervoor 65 miljoen euro
beschikbaar gesteld, de autobranche zelf legt daar nog eens 20 miljoen
euro bij. Inmiddels hebben al 38.000 mensen gebruik gemaakt van de
regeling en is vrijwel de helft van de beschikbare subsidie
aangevraagd. Overigens haakte de gemeente Den Haag al eerder aan met
een eigen slooppremie.
Lokaal probleem
BOVAG hoopt dat het initiatief van de gemeente Amsterdam andere
gemeenten en provincies een impuls geeft ook aan te haken bij de
sloopregeling. Jan Ploeg, bondsvoorzitter van BOVAG en oud
gedeputeerde van de provincie Fryslân: `Iedere oude, vervuilende auto
die je door een schone vervangt heeft een meetbaar effect op het
milieu.' Volgens Ploeg is het dan ook zaak dat gemeenten en provincies
snel aanhaken bij de nationale sloopregeling, zoals ook Amsterdam dat
nu doet. De middelen zijn hiervoor aanwezig. Ploeg: `Provincies moeten
hun verantwoordelijkheid op milieugebied nemen. Het is jammer dat tot
nu toe alleen Amsterdam en Den Haag dat doen. Terwijl er bij de
provincies voldoende fondsen beschikbaar zijn, waar de gemeenten de
milieupremie uit eigen middelen financieren. De provinciale opcenten,
onderdeel van de door de automobilist betaalde
Motorrijtuigenbelasting, zijn de afgelopen jaren flink verhoogd. Het
is niet meer dan logisch om een deel van dit geld te besteden aan de
aanpak van de luchtkwaliteit door oude, vervuilende auto's versneld
uit het rijdend wagenpark te halen.'
Website
Amsterdammers die meer informatie willen over de sloopregeling in hun
gemeente, kunnen terecht op de website
www.amsterdamsesloopregeling.nl. Alle voorwaarden van de nationale
sloopregeling, inclusief een kentekencheck om te kijken of de auto in
aanmerking komt voor de slooppremie, zijn te vinden op
www.nationalesloopregeling.nl.
BOVAG