Geen staking, wel acties
Samen met FNV Bondgenoten zou in de drie grote steden het openbaar
vervoer 's morgens vroeg in de spits niet rijden. De oorspronkelijke
actievorm om vanaf vijf voor twaalf 65 minuten niet te rijden, was los
gelaten omdat er teveel bezwaren kleefden aan het stoppen en opnieuw
starten van het rijden. Met name in de sfeer van agressie en
veiligheid werden problemen voorzien.
Ons alternatief, namelijk gratis reizen, werd door de werkgevers als
onaanvaardbaar van de hand gewezen. En dan kom je terug op de
klassieke actievorm, gewoon niet uitrijden.
Er is in de media veel te doen geweest over onze actieaanzegging.
Iedereen vindt er wat van en dat is logisch. Laat ik helder zijn, wij
begrijpen dat het balen is als het openbaar vervoer staakt. Ook wij
vinden dat we van dit middel zo weinig mogelijk gebruik moeten maken.
Maar in dit geval gaat het natuurlijk wel ergens om.
Of 2 uur geen OV, of 2 jaar later met AOW.
De rechter heeft onze actie verboden. De argumenten zijn wat ons
betreft niet logisch. De rechter heeft uitgesproken dat de actie
voorbarig is, politiek van karakter en daarmee in strijd met het
Europees Sociaal handvest waarin het stakingsrecht is geregeld.
Volgens mij is deze uitspraak een ernstige inperking van het
stakingsrecht en beperkt ons dus als bond enorm.
Verhoging van de AOW leeftijd naar 67 jaar, dan maakt het niet uit of
je het geleidelijk of in een klap doet, heeft gevolgen voor de
aanvullende pensioenen. Maar ook voor allerlei regelingen die in de
cao's zijn opgenomen. Niks geen politiek, maar gewoon vakbondswerk en
goede afspraken maken. Die mogelijkheden worden fors ingeperkt als het
kabinet besluit dat de AOW naar 67 gaat.
We zijn netjes, dus houden we ons aan deze uitspraak. We gaan wel de
uitspraak eens goed bestuderen om te zien of we in hoger beroep gaan.
Maar daar hebben we morgen helaas niets aan.
06-10-2009
ABVAKABO FNV