Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Metropoortjes blijven soms dicht voor OV-jaarkaart
Bij het OV-loket komen klachten binnen van OV-jaarkaarthouders die
niet kunnen inchecken bij de poortjes van de Amsterdamse metro vanwege
een (fictief) negatief saldo op de kaart. Om toch te kunnen reizen
moeten ze dat eerst aanzuiveren. Vervolgens kunnen ze het niet
verschuldigde bedrag met een formulier terugvragen. ROVER vindt deze
rompslomp voor reizigers die jaarlijks meer dan 3800 euro betalen om
onbeperkt met het OV te kunnen reizen onaanvaardbaar.
Dichte poortjes
Reizigers krijgen met het weigerende poortje te maken wanneer ze
eerder hebben ingecheckt bij een kaartlezer die nog geen abonnementen
herkent. Dat kan gebeuren bij sommige streekvervoerders. Andere
OV-bedrijven roepen daarentegen dat reizigers met een OV-jaarkaart
verplicht zijn om in en uit te checken. Zo raken reizigers in
verwarring over wat ze met hun abonnement in bus en tram moeten doen.
De oorzaak ligt dus in gebrekkige samenwerking tussen de
vervoerbedrijven. Samen met de Consumentenbond heeft ROVER hen een
brandbrief gestuurd met het verzoek dit probleem op de kortst
mogelijke termijn op te lossen.
Pagina geplaatst: 6 oktober 2009