1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/7679
Uw kenmerk
Datum 6 oktober 2009 -
Onderwerp Aanbieding evaluatie Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) Bijlage(n)
2
Geachte voorzitter,
Met genoegen bied ik u hierbij, mede namens mijn collega van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit, de evaluatie van het Meerjarenprogramma Ontsnippering
(MJPO) aan. Het MJPO is een succesvol programma. Het wegnemen van de
knelpunten vanwege doorsnijdingen in het landschap door de rijksinfrastructuur
draagt bij aan het realiseren van de Ecologische Hoofdstructuur in 2018.
Twynstra Gudde laat in de evaluatie zien dat het programma door alle betrokken
partijen als zeer waardevol en nuttig wordt ervaren. Het heeft een vliegwieleffect
op ontsnipperingsprojecten van andere overheden en bevordert de onderlinge
samenwerking.
In totaal zijn er, verspreid over Nederland, 208 knelpunten in het MJPO
opgenomen. Hiervan zijn er per 1 januari 2009 41 opgelost. Daarmee ligt het
programma op schema. Voor knelpunten vanwege weg, water en spoor komen de
middelen uit mijn begroting. Voor knelpunten van infrastructuur in robuuste
verbindingen heeft mijn collega van LNV budget beschikbaar gesteld binnen het
ILG en hierover afspraken gemaakt met de provincies.
Bij de start van dit programma in 2004 is afgesproken om na een aantal jaren
uitvoering te evalueren hoe het programma functioneert. Twynstra Gudde (TG)
heeft deze evaluatie uitgevoerd. TG geeft daarbij een aantal aanbevelingen om
het MJPO als programma beter te laten fungeren. Waar mogelijk worden deze
aanbevelingen overgenomen. Ik ga hier kort op in:
· TG beveelt aan om het MJPO versneld uit te voeren door per regio
afspraken te maken, door de financiering te vereenvoudigen en door een
kritische blik van buiten te organiseren.
In de afgelopen periode is het contact met de provincie - die de regie over de
uitvoering van het programma heeft - versterkt. In provinciale platforms vindt
afstemming met de uitvoering plaats. Dit heeft geresulteerd in een gedragen
programmering voor de periode 2010 2014 voor de onderdelen weg, water en
spoor en voor de eerste tranche van het ILG tot 2013 voor robuuste verbindingen.
a
Pagina 1 van 2
TG is van mening dat de verschillende financieringsstromen binnen het MJPO niet
Datum
altijd tot de meest efficiënte manier van werken leiden. Ik meen dat dit voor een
belangrijk deel kan worden opgelost door een heldere en juiste communicatie Ons kenmerk
rondom deze stromen te geven. De mid-term review van het ILG in 2010 acht ik VENW/DGMO-2009/7679
een goede gelegenheid om nader bij deze problematiek stil te staan.
De suggestie om een kritische blik van buiten naar het programma te laten kijken
neem ik graag over. Ik zal er voor zorgen dat bij de mid-term review nogmaals
een thermometer in de uitvoering van het programma wordt gestoken.
· TG beveelt ook aan om het MJPO meer als programma te besturen en om
de mogelijkheid tot bestuurlijke opschaling te benutten.
Hier wil ik gevolg aan geven. Door in overleg met de provincies een reële doorkijk
te creëren naar het eindjaar 2018 wordt het makkelijker om programmatisch te
werken. Om eventuele problemen op te kunnen schalen, zal ik boven het
afstemmingsoverleg een stuurgroep instellen waarin ook de provincies zijn
vertegenwoordigd. Het MJPO staat ook op de agenda van de landsdelige
bestuurlijke overleggen MIRT.
· Tot slot gaat TG in op het ambitieniveau van het programma en
concludeert daarbij dat er wellicht niet voldoende budget beschikbaar is
om alle ambities voor 2018 te realiseren.
Een belangrijke verklaring hiervoor is dat de knelpunten binnen de robuuste
verbindingen veelal duurder uitvallen dan gepland. Zoals eerder aangegeven acht
ik de mid-term review van het ILG het juiste moment om hierbij stil te staan.
Dit onderwerp wil ik tevens koppelen aan het herijken van de lijst met
knelpunten. Alterra heeft daar een studie naar gedaan en de provinciale platforms
is gevraagd om in hun regio de resultaten ervan vanuit ecologisch perspectief na
te gaan.
Ik ben verheugd over de positieve uitkomst van de evaluatie en zet me er samen
met mijn collega van LNV voor in om het programma met de aanbevelingen van
Twynstra Gudde verder te verbeteren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat