Consumentenbond
---
6 oktober 2009
Problemen voor houders OV-jaarkaart onaanvaardbaar
Bij het OV-loket komen klachten binnen van OV-jaarkaarthouders die
niet kunnen inchecken bij de poortjes van de Amsterdamse metro vanwege
een (fictief) negatief saldo op de kaart. Ze moeten hun saldo eerst
aanzuiveren bij een automaat en kunnen het niet verschuldigde bedrag
vervolgens schriftelijk terugvragen. De Consumentenbond vindt deze
rompslomp onaanvaardbaar voor reizigers die jaarlijks meer dan 3800
euro betalen om onbeperkt met het OV te kunnen reizen.
Reizigers krijgen met het weigerende poortje te maken wanneer ze
eerder hebben ingecheckt bij een kaartlezer die nog geen abonnementen
herkent. Die noteert dan automatisch een negatief saldo op de kaart,
dat moet worden aangevuld om succesvol in te kunnen checken. De
oorzaak van de problemen ligt in de gebrekkige samenwerking tussen de
vervoersbedrijven, omdat hun systemen onderling niet op elkaar zijn
afgestemd. Samen met Reizigersvereniging Rover heeft de bond hen een
brandbrief gestuurd met het verzoek dit zo snel mogelijk op te lossen.
OV-loket
Om de overgang naar de OV-Chipkaart scherp te kunnen volgen heeft de
Consumentenbond eind januari samen met andere organisaties het
meldpunt www.ovloket.nl geopend. Reizigers kunnen hier terecht met
vragen, problemen en ervaringen over reizen met de OV-Chipkaart.