PARKEREN IN NOORDWIJK KLANT- EN GEBRUIKSVRIENDELIJKER
Een klant- en gebruiksvriendelijk systeem van betaald parkeren in Noordwijk;
maximale voorspelbaarheid van de inzet en de doelstellingen van het
parkeerbeleid voor de komende jaren. Met die doelen voor ogen heeft het
Noordwijkse college van burgemeester en wethouders de Kadernota
Parkeerbeleid uitgebracht. De nota bevat in totaal achttien kaders die alle
belanghebbenden duidelijkheid geeft over de manier waarop het parkeerbeleid de
komende jaren wordt toegepast.
Het is aan de Commissie voor Ruimte en Bereikbaarheid er volgende week mee
in te stemmen de nota in de inspraak te brengen.
De kadernota bevat een aantal concrete voorstellen. Het college stelt voor, in het
centrum van Noordwijk aan Zee een instaptarief in te voeren van één euro voor
het eerste uur parkeren. Deze maatregel komt tegemoet aan de behoefte van
`stop en shop', dat wil zeggen: even wat snelle boodschappen doen. Daarna
wordt het tarief 1,70 per uur. Op de Koningin Wilhelmina Boulevard gaat het
tarief in de winter voor het eerste uur terug naar één euro. Eveneens een
maatregel die klanten voor een kort bezoek aantrekt. Voor de uren daarna en in
de zomer gaat het tarief naar 2,00 per uur.
Gehandicapten kunnen drie achter elkaar gratis parkeren op alle parkeerplaatsen.
Het wordt mogelijk aan de meter te betalen per mobiele telefoon. "Het is de
bedoeling om deze mogelijkheid snel voor het nieuwe seizoen te introduceren",
aldus wethouder De Lange (VVD) van Parkeren en Bereikbaarheid.
Het hoofddoel van het parkeerbeleid is de balans tussen vraag en aanbod van
parkeerplaatsen. In woonwijken kan vergunningparkeren een instrument zijn om
parkeeroverlast te voorkomen. Terughoudendheid hierbij is het uitgangspunt.
Alleen als openbare belangen in het geding zijn, of als er een breed gedragen
verzoek uit de buurt zelf komt, brengt dat deze maatregel in beeld. De nota geeft
regels over de manier van invoering. In het centrum van Noordwijk-Binnen en in
het toeristisch gebied van Noordwijk aan Zee komt de balans tot uitdrukking in
de faciliteiten voor bezoekers. De opbrengsten van het betaald parkeren komen
exclusief ten goede aan versterking van de toeristische infrastructuur.
Wethouder De Lange noemt dit een trendbreuk met het verleden. Dit geld kan
onder meer worden aangewend voor de medefinanciering van particuliere
parkeergarages, voor zover deze onrendabel zijn. De gemeente zal niet zelf
parkeergarages ontwikkelen en exploiteren. Ook de kosten voor de gratis
strandpendel kunnen daar onder vallen, of bepaalde toeristische activiteiten.
De tarieven voor parkeervergunningen voor bewoners en voor de `Parkeerkaart
voor Noordwijkers' blijven gelijk.
In het huidige parkeerverwijssysteem komt geen wijziging, wel wordt de
communicatie over het parkeren verbeterd. Hiervoor wordt een bedrag van
40.000,-- voor vier jaar vrijgemaakt.
Gemeente Noordwijk