Gemeente Noordwijk

PARKEREN IN NOORDWIJK KLANT- EN GEBRUIKSVRIENDELIJKER Een klant- en gebruiksvriendelijk systeem van betaald parkeren in Noordwijk; maximale voorspelbaarheid van de inzet en de doelstellingen van het parkeerbeleid voor de komende jaren. Met die doelen voor ogen heeft het Noordwijkse college van burgemeester en wethouders de Kadernota Parkeerbeleid uitgebracht. De nota bevat in totaal achttien kaders die alle belanghebbenden duidelijkheid geeft over de manier waarop het parkeerbeleid de komende jaren wordt toegepast.
Het is aan de Commissie voor Ruimte en Bereikbaarheid er volgende week mee in te stemmen de nota in de inspraak te brengen.

De kadernota bevat een aantal concrete voorstellen. Het college stelt voor, in het centrum van Noordwijk aan Zee een instaptarief in te voeren van één euro voor het eerste uur parkeren. Deze maatregel komt tegemoet aan de behoefte van `stop en shop', dat wil zeggen: even wat snelle boodschappen doen. Daarna wordt het tarief 1,70 per uur. Op de Koningin Wilhelmina Boulevard gaat het tarief in de winter voor het eerste uur terug naar één euro. Eveneens een maatregel die klanten voor een kort bezoek aantrekt. Voor de uren daarna en in de zomer gaat het tarief naar 2,00 per uur.
Gehandicapten kunnen drie achter elkaar gratis parkeren op alle parkeerplaatsen. Het wordt mogelijk aan de meter te betalen per mobiele telefoon. "Het is de bedoeling om deze mogelijkheid snel voor het nieuwe seizoen te introduceren", aldus wethouder De Lange (VVD) van Parkeren en Bereikbaarheid.

Het hoofddoel van het parkeerbeleid is de balans tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen. In woonwijken kan vergunningparkeren een instrument zijn om parkeeroverlast te voorkomen. Terughoudendheid hierbij is het uitgangspunt. Alleen als openbare belangen in het geding zijn, of als er een breed gedragen verzoek uit de buurt zelf komt, brengt dat deze maatregel in beeld. De nota geeft regels over de manier van invoering. In het centrum van Noordwijk-Binnen en in het toeristisch gebied van Noordwijk aan Zee komt de balans tot uitdrukking in




de faciliteiten voor bezoekers. De opbrengsten van het betaald parkeren komen

exclusief ten goede aan versterking van de toeristische infrastructuur. Wethouder De Lange noemt dit een trendbreuk met het verleden. Dit geld kan onder meer worden aangewend voor de medefinanciering van particuliere parkeergarages, voor zover deze onrendabel zijn. De gemeente zal niet zelf parkeergarages ontwikkelen en exploiteren. Ook de kosten voor de gratis strandpendel kunnen daar onder vallen, of bepaalde toeristische activiteiten. De tarieven voor parkeervergunningen voor bewoners en voor de `Parkeerkaart voor Noordwijkers' blijven gelijk.
In het huidige parkeerverwijssysteem komt geen wijziging, wel wordt de communicatie over het parkeren verbeterd. Hiervoor wordt een bedrag van 40.000,-- voor vier jaar vrijgemaakt.