Enschede krijgt telefoonteam voor begeleiden veranderingen bij
huishoudelijke hulp
Enschede gaat klanten en hulpen actief informeren over de
veranderingen bij de huishoudelijke hulp. De landelijke wetgeving is
immers veranderd. In 2010 mag een thuiszorginstelling Zorg In Natura
(ZIN) niet meer door een alfahulp laten verlenen. Klanten kunnen
overigens zowel nu als volgend jaar kiezen om met een Persoons
Gebonden Budget (PGB) een zelfgekozen alfahulp in te schakelen.
Alfahulpen kunnen zo ook in de toekomst nog bij hun vertrouwde klant
blijven werken als deze dat wil. De klant kiest, de gemeente
ondersteunt. In Enschede worden maatregelen getroffen zodat allerlei
administratieve zaken rondom de hulp (zoals verzekeringen, loon bij
ziekte) geregeld kunnen worden. Ook kunnen klanten in november een
brief van de gemeente verwachten met daarin een uitleg van het nieuwe
systeem. De gemeente zal tevens via de huis aan huisbladen zowel
klanten als hulpen informeren over de veranderingen. Klanten hoeven
dus nu nog geen actie te ondernemen.
De huidige werkgevers hebben gemeld dat zij zich willen inspannen om
de overgang naar een eventuele nieuwe werkgever goed te laten
verlopen. Voor hulpen die ontslagen worden door hun huidige werkgever
zijn er meerdere mogelijkheden. De gegunde organisaties hebben een
grote bereidheid getoond om personeel over te nemen. Ook zoeken nieuwe
organisaties nu al nieuw personeel.
Vanaf half november is voor Enschede een telefoonteam operationeel dat
de ondersteuning van klanten en hulpen realiseert. Bovendien staat het
mobiliteitscentrum van het Werkplein klaar om hulpen snel naar een
nieuwe werkgever te bemiddelen. Het werk in de zorg neemt immers niet
af. De gemeente streeft ernaar dat zo spoedig mogelijk voor ieder
duidelijk is hoe de hulp geregeld wordt.
Geplaatst: 06 oktober 2009.
6 oktober 2009
Gemeente Enschede