Vereniging Eigen Huis: hypotheekadviseurs onduidelijk over kosten
06/10/2009 09:47
Vereniging Eigen Huis
Vereniging Eigen Huis: vergelijking hypotheekadviseurs nog steeds niet mogelijk
Dienstverleningsdocument wordt vaak niet verstrekt
Amersfoort, 6 oktober 2009
Financiële tussenpersonen overhandigen hun klanten in veel gevallen niet het verplichte dienstverleningsdocument dat laat zien wat ze voor hun klanten doen, hoe ze worden betaald en hoe hoog de beloning is. Onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 30 tussenpersonen laat zien dat 37% geen dienstverleningsdocument verstrekt. Dat is opmerkelijk, want het is al geruime tijd bekend dat het document per 1 juli 2009 verplicht is. Slechts 1 op de 3 tussenpersonen stelt het document via internet ter beschikking.
Met het dienstverleningsdocument kan de consument diensten en kosten van tussenpersonen objectief vergelijken. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een richtlijn voor het document opgesteld.
Vereniging Eigen Huis heeft onderzocht of de huidige dienstverleningsdocumenten werkelijk houvast geven en consumenten in staat stellen om hypotheekadviseurs onderling te vergelijken. Het vergelijken van de verschillende dienstverleningsdocumenten blijkt nauwelijks mogelijk. De omvang varieert van 2 tot 9 pagina's en sommige tussenpersonen stoppen ook andere, niet voorgeschreven informatie in het dienstverleningsdocument. In tweederde van de onderzochte documenten wordt de provisie alleen vermeld als een versluierend percentage en niet als een door de AFM aanbevolen bedrag in euro's. In de documenten waarin de beloning wel in euro's wordt vermeld geeft de hoogte vaak weinig houvast. Zo valt in het document van een tussenpersoon op dat de provisie voor een spaarhypotheek ergens tussen de 750 en de 7.500 euro ligt. Dat is niet iets waar de consument wijzer van wordt. In geen enkele dienstverleningsdocument zijn de totale inkomsten voor het afsluiten van een hypotheek in één oogopslag duidelijk te herkennen. Ook wordt de provisie die een tussenpersoon verdient aan het sluiten van de veelvoorkomende arbeidsongeschiktheidverzekering of overlijdensrisicoverzekering niet of nauwelijks vermeld, terwijl het bedrag hier vaak aanzienlijk is.
Ook de wijze waarop een adviseur nazorg verleent is meestal slechts summier beschreven. Vaak beperkt het dienstverleningsdocument zich tot de vermelding dat de klant kan bellen als er vragen zijn. Maar het blijft onduidelijk of het verhogen van de hypotheek voor bijvoorbeeld een verbouwing geld kost of kosteloos is, terwijl dat wel bij de nazorg hoort.
Keuze in beloningsvorm
Er zijn ook positieve resultaten te melden. Zo blijkt maar liefst dat 80% van de onderzochte tussenpersonen hun klanten de mogelijkheid bieden te kiezen uit verschillende beloningsmodellen (provisie, een vast bedrag of advisering tegen uurtarief). Ook is het een positieve ontwikkeling dat 60% van de onderzochte tussenpersonen inzicht geeft in het aantal uren dat wordt besteed aan een hypotheekadvies.
Aanscherping AFM richtlijn nodig
Vereniging Eigen Huis is van mening dat de huidige richtlijnen van de AFM moeten worden aangescherpt. Een vaste opmaak zodat informatie steeds op dezelfde manier wordt vermeld en duidelijke informatie over de hoogte van de beloning maakt het vergelijken van tussenpersonen werkelijk mogelijk. Vereniging Eigen Huis vraagt de AFM de richtlijnen op korte termijn zodanig aan te scherpen dat de dienstverleningsdocumenten per 1 januari 2010 werkelijke vergelijking van tussenpersonen mogelijk maken.
http://www.eigenhuis.nl