Relatiegeschenkenbranche last van crisis?
06/10/2009 09:33
Van Helden Relatiegeschenken B.V.
Van Helden Relatiegeschenken gaat crisis te lijf met nieuwe webshop Vanhelden.nl
Tiel, 6 oktober 2009 - De komende maanden moet blijken of de opgelopen omzetachterstand (t.o.v. 2008) binnen de relatiegeschenkenbranche weggewerkt kan worden. Door diverse bedrijven en met name de grotere multinationals wordt tijdens de crisisperiode bezuinigd op het budget relatiegeschenken. Afgelopen zomer meldde brancheorganisatie Platform Promotional Products (PPP) dat de verkoop op dat moment 20% lager lag dan vorig jaar. Tijdens de komende maanden (richting Kerst) worden altijd de meeste (bedrukte) relatiegeschenken verkocht om deze tegen het einde van het jaar te overhandigen aan relaties, medewerkers en belangenorganisaties. De totale omzet van de geschenkensector (samen ca. 1.700 leveranciers) komt in Nederland uit op 1,3 miljard euro (bron: PPP). Toch hebben niet alle relatiegeschenken leveranciers veel last van de crisis. Van Helden Relatiegeschenken is de crisis succesvol te lijf gegaan met een intensievere internetstrategie.
Van Helden Relatiegeschenken lanceert nieuwe webshop
Van Helden Relatiegeschenken uit Tiel, al meer dan 40 jaar toonaangevend binnen de relatiegeschenkenbranche, meldt relatief weinig last te hebben van de crisis. "We doen het in verhouding tot de marktontwikkeling niet slecht. Maar we hebben dan ook niet stilgezeten", zegt directeur Arno van Helden. "Juist toen we de crisis zagen aankomen hebben we gekozen voor een intensievere internetstrategie met o.a. op 1 juli 2009 de lancering van twee compleet nieuwe webshops. Voor de Nederlandse markt is dat Vanhelden.nl en voor de Belgische markt Vanhelden.be. Deze uitgebreide internetsites beginnen nu al vruchten af te werpen wat resulteert in een 40% stijging aan bestellingen t.o.v. vorig jaar. Op dit moment gaat ongeveer 25% van de bestellingen online en mijn verwachting is dat dit binnen 5 jaar richting 50% zal gaan". Ca. 75% van de bestellingen wordt gedaan via de offline verkoopkanalen zoals; periodieke geprinte DM-acties, het uitgebreide team van telefonische verkoopadviseurs, de accountmanagers, via de showroom en tijdens diverse (vak)beurzen. "We zien dat de diverse online en offline verkoopkanalen elkaar steeds meer gaan ondersteunen wat een win-win situatie oplevert", voegt Arno van Helden toe.
Op zoek naar goedkopere relatiegeschenken tijdens crisis
Bij Van Helden is het wel duidelijk dat mensen door de crisis meer op zoek zijn naar een goedkoper relatiegeschenk want het gemiddelde orderbedrag per bestelling is iets lager geworden. Het voordeel van Van Helden is dat zij juist heel sterk zijn in het goedkopere segment relatiegeschenken én in de verbruiksrelatiegeschenken zoals pennen, ballonnen en notitieblokjes die altijd zéér populair zijn. "Jaarlijks bedrukken wij meer dan 10 miljoen pennen in onze eigen drukkerij", aldus Arno van Helden. Verder constateert Van Helden dat de bestellingen van bedrijven die actief zijn in de auto-, travel en IT-branche iets achter blijven dan die van andere branches.
Leveranciers A-merken direct enthousiast
Op de website van Van Helden Relatiegeschenken is er bewust voor gekozen om diverse A-merken duidelijk in beeld te brengen. Ook kan er eenvoudig op merken gezocht worden via diverse zoekingangen. "We hebben gemerkt dat klanten steeds vaker op zoek zijn naar vertrouwde 'merk relatiegeschenken' en hiervoor ook meer geld voor over hebben", aldus Arno van Helden. Zo zijn o.a. de volgende A-merk leveranciers vertegenwoordigd op de Vanhelden.nl (en .be) homepage: Toppoint, Parker, Markclip, Hanes, Cricket, Pierre Carrel, Charles Dickens, Gildan Stedman, Dextro Energie, Cross, Tokai, Schwarzwolf, Lemon & Soda, Mentos en Tic Tac. De leveranciers werden direct enthousiast bij het zien van het eerste concept van de nieuwe webshop.
Bas Lensen, directeur van Lensen Toppoint in Bergentheim is ook A-leverancier van Van Helden. Hij zegt over de samenwerking en de nieuwe webshop: "Onze samenwerking dateert al uit de late jaren zestig. Van Helden is altijd vooruitstrevend en toonaangevend geweest binnen de promotionele markt. Ze bewijzen het wederom met de sterk verbeterde en overzichtelijke nieuwe website. Duidelijk, in één oogopslag en binnen enkele klikken weet je wat Van Helden in huis heeft en wat je van ze mag verwachten". Bas Lensen weet waar hij over praat. Zijn eigen bedrijf is al decennia lang een vertrouwde naam als (toe)leverancier in de promotionele sector. Sinds 1928 een sterk merk en europees een begrip. "Met afnemers als Van Helden weet je dat de Toppoint-collectie uitstekend wordt gepromoot. Net als Van Helden voeren wij ook een duidelijke strategie. Gebaseerd op korte lijnen, doen wat je zegt en afspraken nakomen", vertelt Lensen die onder andere commitment hoog in het vaandel heeft staan. "Dit laat ook Van Helden dagelijks zien, nu weer met deze site, dat met een jarenlange en intensieve zakelijke en vriendschappelijke relatie je het beste uit elkaar haalt". Tenslotte voegt Bas er nog lachend aan toe; "een niet geheel onbelangrijk detail, vooral te kiezen voor de kwaliteitsproducten van Toppoint. Want de samenwerking en de nieuwe website moet natuurlijk ons allemaal geen windeieren leggen."
Betekenis relatiegeschenk
Voor iedereen heeft het woord relatiegeschenk een andere betekenis. Het is daarom interessant om tot slot de volgende vraag te stellen. Wat is de betekenis van het woord 'relatiegeschenk'? Arno van Helden geeft het volgende antwoord: "Een relatiegeschenk is iets wat je cadeau geeft aan je klant of prospect voor het versterken van de klant/leverancier relatie op dit moment of in de toekomst".
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.vanhelden.nl
http://www.vanhelden.nl