1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/7148
Uw kenmerk
Datum 5 oktober 2009 2009Z16079
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de vragen van de leden Mastwijk en Koopmans over het
bericht "Syntus niet blij met schrappen dubbelspoor bij De Huet" deel ik u het
volgende mee.
1. Kent u het bericht "Syntus niet blij met schrappen dubbelspoor bij De Huet"?
1. Ja.
2. Is het waar dat Prorail besloten heeft toch geen dubbelspoor aan te leggen bij
Doetinchem De Huet, maar in plaats daarvan het bestaande dubbelspoor bij
Wehl te verlengen? Kunt u dit besluit toelichten?
2. Ja. In het voorjaar van 2008 heeft Prorail het ministerie geïnformeerd over de
afspraken tussen de provincie Gelderland, Stadsregio Arnhem Nijmegen,
Syntus en ProRail inzake de performanceverbetering van het baanvak
Zevenaar-Winterswijk. Bij nadere uitwerking van deze afspraken en de
analyses in het kader van de quick scan naar de markt en capaciteit van de
gedecentraliseerde spoorlijnen is gebleken dat een verlenging van het
dubbelspoor bij Wehl vervoerskunding effectiever is dan een passeerspoor bij
Doetinchem De Huet.
3. Kunt u toelichten in hoeverre het verlengen van het dubbelspoor bij Wehl
meer bijdraagt aan een betrouwbare dienstregeling dan een extra
dubbelspoor bij De Huet1?
3. De aanleg van dubbelspoor bij Doetinchem de Huet is een voorziening
die alleen zou bijdragen in de bijsturing in verstoorde situaties.
1 De Gelderlander, 4 september 2009
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/5468323/Syntus-niet-blij-met-schrappen-dubbelspoor-bij--
De-Huet.ece
a
Pagina 1 van 2
Bij de planuitwerking door ProRail is gebleken dat het bovendien door extra Datum
benodigde wissels een beperkt negatief effect heeft op de rijtijden in de
reguliere treindienst. De variant met dubbelspoor te Wehl draagt niet alleen Ons kenmerk
bij aan het verbeteren van de bijsturing in verstoorde situaties, maar ook aan VENW/DGMo-2009/7148
de realisatie van de geplande rijtijden in de reguliere treindienst. Deze
maatregel draagt derhalve bij aan de robuustheid van de dienstregeling.
4. Kunt u aangeven waarom Prorail op haar website diverse positief getinte
persberichten toont over uiteenlopende onderwerpen, maar dit besluit niet op
haar website terug te vinden is?
4. ProRail maakt pas melding van onderwerpen op haar website als de status
ervan definitief is. Zoals hiervoor is aangegeven, zijn de afspraken uit de
performance-verbetering nader uitgewerkt, onder andere op basis van de
quick scan naar de markt en capaciteit van de gedecentraliseerde spoorlijnen.
In het bestuurlijk overleg MIRT van mei 2009 zijn afspraken gemaakt over de
financiering van de quick scan projecten, waaronder de verlenging van het
dubbelspoor bij Wehl. De Tweede Kamer is daarover geïnformeerd bij brief
met bijlagen van 17 juni 2009, kenmerk VENW/DGMo-2009/4109. Er wordt
momenteel nog gewerkt aan de invulling van de laatste voorwaarden, zoals
de cofinanciering door de decentrale overheden en wie opdrachtgever zal zijn
voor ProRail (de decentrale overheid of het rijk) van de quick scan projecten
in Gelderland. Daarna kan de uitwerking en realisatie van de maatregelen
starten.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat