Gemeente Eemsmond


Inwoners Eemsmond ook in 2008 tevreden over Wmo-beleid gemeente maandag 5 oktober 2009


Cliënten die in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hulp ontvangen, geven de gemeente Eemsmond een 7,4 voor het Wmo-beleid in 2008. Dat is de uitkomst van het jaarlijkse onderzoek naar de tevredenheid van Wmo-cliënten in Eemsmond. Ruim tweehonderddertig cliënten hebben hun mening gegeven over huishoudelijke hulp, de Wmo-voorzieningen, de Wmo Adviesraad en het contact met de gemeente. De dienstverlening is ten opzichte van vorig jaar iets verbeterd, van een 7,36 naar een 7,4.

De gemeente voert elk jaar een onderzoek uit naar de tevredenheid van de Wmo-cliënten. Vijfhonderd Wmo-cliënten van de gemeente Eemsmond hebben begin dit jaar een uitnodiging gekregen om hun mening te geven over de Wmo. Het aantal cliënten dat een reactie terugstuurde naar de gemeente, is in vergelijking met vorig jaar flink gegroeid. In 2008 vulde 39 procent van de cliënten een vragenlijst in, dit jaar is dat gestegen naar 47 procent.

Inzet beloond
Uit het onderzoek van vorig jaar kwam vooral naar voren dat de Wmo-cliënten beter geïnformeerd willen worden over het verloop van een Wmo-aanvraag. Duidelijke informatie en open communicatie heeft de gemeente daarom hoog op de agenda gezet. Dat heeft nu zijn vruchten afgeworpen. De cliënten zijn vooral tevreden over de snelheid waarmee een aanvraag voor een Wmo-voorzieningen verwerkt wordt. Ook de leveringstijd van de voorzieningen scoort dit jaar een ruime voldoende. Wethouder Boekhoudt: "Het afgelopen jaar hebben onze medewerkers zich volop ingezet om aanvragers beter te informeren over de verwachte doorlooptijden. We zijn blij dat dit in de resultaten van het onderzoek goed zichtbaar is."

Wat kan beter?
Een 7,4 is een mooi resultaat. Maar het kan altijd beter. De gemeente gaat onderzoeken of cliënten nog actiever bij het verloop van hun aanvraag betrokken kunnen worden. Bijvoorbeeld via een digitaal volgsysteem. Ook denkt de gemeente dat de leveringssnelheid van voorzieningen nog wat beter kan. Belangrijk is dan wel dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Het afgelopen jaar is de samenwerking tussen de gemeente en de Wmo Adviesraad intensiever geworden. De komende jaren gaat de gemeente zich nog meer inzetten om de bekendheid van de adviesraad onder Wmo-cliënten te verhogen.

Het onderzoek is te vinden op de website van de gemeente www.eemsmond.nl.