Gemeente Eemsmond
Inwoners Eemsmond ook in 2008 tevreden over Wmo-beleid gemeente
maandag 5 oktober 2009
Cliënten die in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo) hulp ontvangen, geven de gemeente Eemsmond een 7,4 voor het
Wmo-beleid in 2008. Dat is de uitkomst van het jaarlijkse onderzoek
naar de tevredenheid van Wmo-cliënten in Eemsmond. Ruim
tweehonderddertig cliënten hebben hun mening gegeven over
huishoudelijke hulp, de Wmo-voorzieningen, de Wmo Adviesraad en het
contact met de gemeente. De dienstverlening is ten opzichte van vorig
jaar iets verbeterd, van een 7,36 naar een 7,4.
De gemeente voert elk jaar een onderzoek uit naar de tevredenheid van
de Wmo-cliënten. Vijfhonderd Wmo-cliënten van de gemeente Eemsmond
hebben begin dit jaar een uitnodiging gekregen om hun mening te geven
over de Wmo. Het aantal cliënten dat een reactie terugstuurde naar de
gemeente, is in vergelijking met vorig jaar flink gegroeid. In 2008
vulde 39 procent van de cliënten een vragenlijst in, dit jaar is dat
gestegen naar 47 procent.
Inzet beloond
Uit het onderzoek van vorig jaar kwam vooral naar voren dat de
Wmo-cliënten beter geïnformeerd willen worden over het verloop van een
Wmo-aanvraag. Duidelijke informatie en open communicatie heeft de
gemeente daarom hoog op de agenda gezet. Dat heeft nu zijn vruchten
afgeworpen. De cliënten zijn vooral tevreden over de snelheid waarmee
een aanvraag voor een Wmo-voorzieningen verwerkt wordt. Ook de
leveringstijd van de voorzieningen scoort dit jaar een ruime
voldoende. Wethouder Boekhoudt: "Het afgelopen jaar hebben onze
medewerkers zich volop ingezet om aanvragers beter te informeren over
de verwachte doorlooptijden. We zijn blij dat dit in de resultaten van
het onderzoek goed zichtbaar is."
Wat kan beter?
Een 7,4 is een mooi resultaat. Maar het kan altijd beter. De gemeente
gaat onderzoeken of cliënten nog actiever bij het verloop van hun
aanvraag betrokken kunnen worden. Bijvoorbeeld via een digitaal
volgsysteem. Ook denkt de gemeente dat de leveringssnelheid van
voorzieningen nog wat beter kan. Belangrijk is dan wel dat dit niet
ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Het afgelopen
jaar is de samenwerking tussen de gemeente en de Wmo Adviesraad
intensiever geworden. De komende jaren gaat de gemeente zich nog meer
inzetten om de bekendheid van de adviesraad onder Wmo-cliënten te
verhogen.
Het onderzoek is te vinden op de website van de gemeente
www.eemsmond.nl.