Consumentenbond
---
5 oktober 2009
Garantie op losse vliegtickets
Reizigers met een `los' vliegticket zijn nog altijd niet beschermd
tegen een faillissement van hun luchtvaartmaatschappij, hoewel ze
meestal lang van tevoren betalen. De Consumentenbond wil dat hier een
eind aan komt, net als de ANVR, en zal hiervoor pleiten bij het
Europese Parlement. De bond vindt vooruitbetaling alleen aanvaardbaar
wanneer hier een garantie tegenover staat.
In tegenstelling tot pakketreizen geldt er geen garantie voor
consumenten die een los vliegticket kopen. De laatste jaren is een
faillissement van een luchtvaartmaatschappij echter absoluut geen
zeldzaamheid meer. Reizigers zijn dan hun geld kwijt. Vanwege het
internationale karakter moet een garantiefonds EU-breed worden
geregeld.
Pakketreizen
Het principe `boter bij de vis' gaat meestal niet op bij reizen. Die
worden vaak lang van tevoren geboekt en betaald, zonder dat hier enige
zekerheid tegenover staat. Het reisgeld voor `pakketreizen',
arrangementen met onderdak, moet daarom gegarandeerd zijn. Dat heeft
de Europese overheid zo bepaald. Voor `losse' vliegtickets geldt die
verplichting nog niet.
---