Consumentenbond


---

5 oktober 2009

Garantie op losse vliegtickets

Reizigers met een `los' vliegticket zijn nog altijd niet beschermd tegen een faillissement van hun luchtvaartmaatschappij, hoewel ze meestal lang van tevoren betalen. De Consumentenbond wil dat hier een eind aan komt, net als de ANVR, en zal hiervoor pleiten bij het Europese Parlement. De bond vindt vooruitbetaling alleen aanvaardbaar wanneer hier een garantie tegenover staat.

In tegenstelling tot pakketreizen geldt er geen garantie voor consumenten die een los vliegticket kopen. De laatste jaren is een faillissement van een luchtvaartmaatschappij echter absoluut geen zeldzaamheid meer. Reizigers zijn dan hun geld kwijt. Vanwege het internationale karakter moet een garantiefonds EU-breed worden geregeld.

Pakketreizen
Het principe `boter bij de vis' gaat meestal niet op bij reizen. Die worden vaak lang van tevoren geboekt en betaald, zonder dat hier enige zekerheid tegenover staat. Het reisgeld voor `pakketreizen', arrangementen met onderdak, moet daarom gegarandeerd zijn. Dat heeft de Europese overheid zo bepaald. Voor `losse' vliegtickets geldt die verplichting nog niet.

---