Amsterdam-Noord dringt aan op betere busverbindingen met Zaanstreek
Het dagelijks bestuur maakt zich zorgen over de kwaliteit van het
busvervoer naar de Zaanstreek. Dit blijkt uit de schriftelijke,
kritische reactie op de voorstellen van de Stadsregio voor de
invulling van het busvervoer naar de Zaanstreek tot 2018.
Op korte termijn nodigt het dagelijks bestuur de stadsregio uit voor
een gesprek zodat de reactie van het stadsdeel meegenomen wordt in de
onderhandelingen met de vervoerders.
Behoud bereikbaarheid
De voorgestelde komst van een directe busverbinding tussen Zaandam
Centraal en het Buikslotermeerplein stemt tot grote tevredenheid.
Hiermee gaat een lang gekoesterde stadsdeelwens in vervulling. Deze
nieuwe verbinding mag echter niet, zoals nu voorgesteld, ten koste
gaan van de bereikbaarheid van de Kadoelenweg, Landsmeerder- en
Buiksloterdijk. Daardoor zouden bewoners van de Kadoelenweg en een
groot aantal woonbootbewoners genoodzaakt zijn om flink verder te
lopen naar haltes van buslijn 36 op de IJdoornlaan/Vorticellaweg of
buslijn 34 op de Banne Buikslootlaan. Voor een groot deel van deze
busreizigers ligt de loopafstand dan boven de 400 meter. Het bestuur
dringt daarom aan, op een vervangende buslijn als de route van huidige
lijn 92 wordt verlegd.
Noodzaak buslijn Noordelijke IJ-oever
Ook andere voorgestelde maatregelen dragen volgens het dagelijks
bestuur niet bij aan het verbeteren van het openbaar vervoer in
Amsterdam-Noord. Het bestuur betreurt het bijvoorbeeld dat het
stadsdeelvoorstel voor buslijnvoering in de werkgebieden langs het IJ
niet is overgenomen. Al een aantal jaren is dit gebied tussen de
Coentunnel en het Noordhollands Kanaal stormachtig in ontwikkeling. Nu
al werken er 4000/ 5000 mensen en wonen er enige honderden studenten.
In de nabije toekomst en in ieder geval komen daar nog eens circa 4000
inwoners in Overhoeks bij en zal het aantal arbeidsplaatsen in het
totale gebied substantieel stijgen. Als het aan de Stadsregio ligt,
blijven de regiobussen 91 en 94 in de toekomst langs dit gebied over
Cornelis Douwesweg en Klaprozenweg rijden. Het stadsdeel stelt echter
voor één van deze bussen door het gebied te laten rijden. Daarvoor kan
de van Riemsdijkweg geschikt worden gemaakt. Als bijkomend voordeel
komen dan ook de NDSM- en Houthavenveren op aanvaardbare
loopafstanden. Eventueel kan deze nieuwe route als pilot worden
ingesteld om op deze wijze de vervoerswaarde inzichtelijk te krijgen.
Het dagelijks bestuur vindt het goed dat de halte Barndegat bij
Zijkanaal H behouden blijft maar is niet blij met de voorgestelde
samenvoeging van de haltes Lange Vonder en Van Heiningenstraat in het
Twiske tot één nieuwe halte. Volgens het bestuur gaat ook deze
maatregel ten koste van de kwaliteit van het lokale busvervoer.
Stadsdeel Amsterdam-Noord