Vrije Universiteit Amsterdam
Weven van sociale netwerken
* Startdatum: 05-10-2009
* Tijd: 10.45
* Locatie: Aula
* Titel: Weven van sociale netwerken
* Plaats: Aula
* Spreker: S. Bhagavatula
* Promotor: prof.dr. T. Elfring
* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen
* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen
* Evenementtype: Promotie
`Master weavers' uit de Indiase handweefsector worden geconfronteerd
met een gedifferentieerde en onzekere vraag naar hun producten. Een
uitgestrekt, open netwerk, met relaties op afstand, helpt hen bij het
ontdekken van nieuwe kansen en mogelijkheden. Dit blijkt uit het
onderzoek van Suresh Bhagavatula. Waar het gaat om het mobiliseren van
geld en arbeidskrachten spelen sterke lokale vertrouwensbanden een
cruciale rol. Het eerste wordt geassocieerd met sterk veranderende
innoverende sectoren; het tweede met traditionele bedrijfstakken. Een
mix van beide lijkt het best te passen bij een onderneming in de
Indiase handweefsector en wellicht bij de Indiase
kunstnijverheidssector als geheel.
Academische inzichten in ondernemerschap hebben vooral betrekking op
zogenaamde ontwikkelde landen en hoogtechnologische en/of industriële
bedrijvigheid. De vraag hoe men een onderneming start en runt in
traditionele, ambachtelijke bedrijfstakken heeft tot nu toe weinig of
geen aandacht gehad. Het onderzoek van Bhagavatula richt zich op
ondernemers in zo'n oude bedrijfstak in een ontwikkelingsland (de
Indiase handweefsector) en probeert daarbij delen van een
netwerktheorie, ontwikkeld in een Westerse industriële context, toe te
passen.
Deze bedrijfstak produceert stoffen door middel van handgedreven
weefgetouwen en biedt daarmee werk aan meer dan tien miljoen mensen.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, kon de sector slechts
overleven door flexibel in te spelen op veranderende textielbehoeften
en vorm te geven aan productinnovatie. De drijvende kracht achter deze
dynamiek wordt gevormd door ondernemers: `master weavers'.
Een groot aantal open en gestructureerde interviews door Bhagavatula
met master weavers uit Andhra Pradesh vormen de belangrijkste bron van
onderzoeksdata. Op zoek naar het ideale netwerk voor een master weaver
analyseerde hij de 107 interviews met behulp van hiërarchische
regressiemodellen.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam