Inzet Ritsen door splitsen lijkt succesvol
4 oktober 2009, 12:11
Bij de werkzaamheden op de A1 tussen knooppunt Hoevelaken en Barneveld
wordt dit weekeinde voor het eerst het concept ' Ritsen door splitsen'
toegepast. Het is een concept om met minder verkeershinder dan anders
een rijstrook uit het verkeer te nemen.
Normaliter wordt de meest linker rijstrook uit het verkeer genomen,
waardoor alle weggebruikers op die strook invoegen op de naastgelegen
rijstrook. Bij het concept ' Ritsen door splitsen' wordt de middelste
rijstrook uit het verkeer genomen, waardoor de weggebruikers op die
strook opschuiven naar links op naar rechts. De hogere efficiency
wordt bereikt omdat het verkeer zich daarbij meer spreidt: het verkeer
voegt immers op twee rijstroken in.
het concept is eerder kortdurend getest in het kader van Fileproof,
een innovatieprogramma van Rijkswaterstaat. Daaruit bleek dat de inzet
mogelijk positief scoort, al waren er wel kanttekeningen.
Rijkswaterstaat zet het systeem nu in bij de werkzaamheden op de A1
gedurende een viertal weekeinden. De eerste voorlopige resultaten
lijken positief: de vertraging aan de kant van de A1 waar het systeem
wordt toegepast was zaterdag minder groot dan aan de andere kant waar
het conventionele systeem wordt toegepast. Mogelijk zijn echter ook
andere factoren van invloed, bovendien zijn nog geen
intensiteitsgegevens voorhanden waaruit moet blijken of beide
situaties vergelijkbaar zijn.
Bij de werkzaamheden op de A1 worden weggebruikers ook geinformeerd
over de reistijd via het werkvak en een alternatieve route via
tekstkarren die door de VID worden aangestuurd.
VerkeersInformatieDienst