VerkeersInformatieDienst


Inzet Ritsen door splitsen lijkt succesvol

4 oktober 2009, 12:11
Bij de werkzaamheden op de A1 tussen knooppunt Hoevelaken en Barneveld wordt dit weekeinde voor het eerst het concept ' Ritsen door splitsen' toegepast. Het is een concept om met minder verkeershinder dan anders een rijstrook uit het verkeer te nemen.

Normaliter wordt de meest linker rijstrook uit het verkeer genomen, waardoor alle weggebruikers op die strook invoegen op de naastgelegen rijstrook. Bij het concept ' Ritsen door splitsen' wordt de middelste rijstrook uit het verkeer genomen, waardoor de weggebruikers op die strook opschuiven naar links op naar rechts. De hogere efficiency wordt bereikt omdat het verkeer zich daarbij meer spreidt: het verkeer voegt immers op twee rijstroken in.

het concept is eerder kortdurend getest in het kader van Fileproof, een innovatieprogramma van Rijkswaterstaat. Daaruit bleek dat de inzet mogelijk positief scoort, al waren er wel kanttekeningen.

Rijkswaterstaat zet het systeem nu in bij de werkzaamheden op de A1 gedurende een viertal weekeinden. De eerste voorlopige resultaten lijken positief: de vertraging aan de kant van de A1 waar het systeem wordt toegepast was zaterdag minder groot dan aan de andere kant waar het conventionele systeem wordt toegepast. Mogelijk zijn echter ook andere factoren van invloed, bovendien zijn nog geen intensiteitsgegevens voorhanden waaruit moet blijken of beide situaties vergelijkbaar zijn.

Bij de werkzaamheden op de A1 worden weggebruikers ook geinformeerd over de reistijd via het werkvak en een alternatieve route via tekstkarren die door de VID worden aangestuurd.